Három év alatt, 2022 májusától 2025 április végéig összesen majdnem 1,4 billió forintot költöttek okoseszközükkel a K&H-sok. Ez az összeg összesen 173 millió vásárlásra oszlott el – közölte a pénzintézet. A szóban forgó időszakban egy mobilfizetés során a tranzakcióra valamivel több mint 8 ezer forint jutott.
Látványos bővülés évről évre
A mobilfizetés térnyerését mutatja, hogy a kérdéses három éven belül 2022 május eleje és 2023 április vége között közel 38 millió vásárlásra jutott 264 milliárdot meghaladó forgalom. A következő tizenkét hónapos időszakban – 2023 májusától 2024 áprilisáig – 57 millió tranzakcióhoz társult 422 milliárd forintos költés. A “harmadik harmadban”, vagyis tavaly májustól idén április végéig már 78 millió felett volt a vásárlások száma, ehhez 709 milliárdos összeg kapcsolódott.
„A K&H-nál évek óta fontos cél, hogy a digitális megoldások minél nagyobb teret nyerjenek a mindennapi bankolás során. Az okoseszközös fizetés népszerűsége azt mutatja, hogy a magyar ügyfelek gyorsan alkalmazkodnak az innovációkhoz, és szívesen használják a kényelmes, gyors és könnyű megoldásokat. Az okoseszközös fizetés mára nemcsak egy modern alternatíva, hanem sokaknál az elsődleges fizetési forma lett”
– mondta el Rammacher Zoltán, a K&H Lakossági ügyfél szegmens marketing vezetője.
A K&H tapasztalatai alapján a mobilfizetés nemcsak a fiatalabb, technológiailag nyitottabb ügyfelek körében vált meghatározóvá, hanem egyre inkább terjed az idősebbek körében is. A digitális tárcák térnyerése azt jelzi, hogy a pénzügyi szokások átalakulóban vannak. Az ügyfelek nemcsak nyitottak az újdonságokra, hanem aktívan keresik is azokat a megoldásokat, amelyek egyszerűsítik a mindennapi pénzügyi ügyintézést.
Hány forint jut egy vásárlásra?
A K&H-s okoseszközös forgalom kétharmadát, azaz 66 százalékát Apple Pay-jel bonyolították. A Google Pay 33 százalékos aránnyal áll a második helyen. A maradékon a Garmin Pay és a Xiaomi Pay osztozik. Marginális szereplőként, de jól jelzik, hogy a piac további bővülése újabb technológiai megoldások számára is teret adhat.

A tranzakciós darabszámok tekintetében hasonló megoszlás figyelhető meg. Az Apple Pay dominanciája itt is megmutatkozik 62,4%, míg a Google Pay 37%-kal a második helyen áll. A kisebb szereplők közül a Garmin Pay követi az élbolyt 0,4%-kal, majd sereghajtóként a XIAOMI PAY, és az AmazFit és a Google Smart Watch áll a sorban, az év során, összesen több mint 33.000 millió fizetési műveletet regisztrálva.
A részletes adatokból az is kiderül, hogy az Apple Pay esetén átlagosan közel 8600 forint jutott egy tranzakcióra az elmúlt három éves időszakban. A Google Pay-nél ugyanez több mint 7200 forint, a Garmin Pay majdnem 7600, a Xiaomi Pay pedig kerekítve 6 ezer forintos értéket képvisel.
(Kép: Unsplash/cardmapr-nl, Jonas Leupe)