Az Egyesült Királyság Nemzeti Kiberbiztonsági Központja közzétette, hogy a tavalyi Black Friday időszakban szerint több mint 11,5 millió fontot csaltak ki az online bűnözők a spórolni vágyó vásárlókból, ezért külön felhívták az emberek figyelmét, hogy vigyázzanak.
A legtöbb csalást a harmincasok ismerik fel
Az Action Fraudnak készített jelentésekből származó adatok azt mutatják, hogy a veszteségek csaknem egymillió fonttal nőttek az előző évhez képest. 16 ezer online csalásról kaptak bejelentést. A legtöbb jelzést a gyanús tevékenységekről a 30-39 évesek adták, őket a 40-49 évesek követik. Az incidensek 43 százaléka közösségi média platformól indul, és csak 19 százalékuk az online piacterekről.
A Központ országos kampányt indított a kétlépcsős azonosítás bevezetése érdekében. Legalább a legfontosabb fiókokban van szükség ennek beállítására, így ugyanis a bűnöző hiába ismeri a jelsót, nem férhet hozzá a felhasználói fiókhoz.
A probléma, hogy a felhasználók többsége nem kedveli a kétlépcsős azonosítást, illetve, hogy bizonyos bankoknál a rendszer is gyakorta lefagy, ami tovább rontja a megoldás népszerűségét. Felmérések szerint különösen az idősek nem akarnak bajlódni a további adatok és engedélyek megadásával, hanem egyszerűen akarnak egy lehúzással vásárolni kártyájukról.
Ezt tetézi a Black Friday-időszakban, hogy a bűnözők rendre olyan linkeket hoznak létre, amelyek nem megbízhatóak, majd ezeken sürgős ajánlatokat kínálnak. Ritkán használja az idősebb generáció a és a megbízható webhelyeken található értékeléseket. Ez mind a bűnözők malmára hajtja a vizet.
Ha túl olcsó
Richard Horne, a Központ vezetője szerint az ünnepi szezonban az emberek érthető módon alig várják, hogy megtalálják a legjobb ajánlatokat az interneten. A kiberbűnözők azonban egyre kifinomultabb csalásokkal zsákmányolják ki az alkuvadászokat. Tehát itt is igaz a régi igazság: ami túl szép (olcsó), hogy igaz legyen, az valójában csalás.
A védelem megőrzése érdekében van tehát szükség a kétlépcsős azonosításra, illetve olyan biztonságos jelszavakra, amelyek három véletlenszerű kifejezésből állnak.
A családügyi minisztérium a veszélyeztettek megvédése érdekében indította a Stop! Think Fraud kampányt, amely megvalósítható tanácsokat ad mindenkinek a védekezéshez. A legegyszerűbb tanács, hogy bármilyen rossz érzés, gyanú felmerülése esetén meg kell szakítani a kapcsolatot, és nem szabad semmilyen linkre kattintani ilyenkor.
Soha nem szabad kényszert érezni a vásárlásra sem, bármilyen „márcsak x darab van” jellegű megjegyzés csaló oldalak jelzése lehet. Vásárláskor lehetőség szerint kerülni kell a banki átutalásokat, a hitelkártya viszont nagyobb védelmet nyújthat.