Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Betiltsuk a telefonokat?

MEGOSZTÁS

Az okostelefonok mára olyannyira életünk részévé váltak, hogy sokan el is felejtették milyen volt utcai telefonfülkéből hívni a vonalas készüléket. Ma mobilon éljük társasági életünk, ám a számos előny mellett tudósok egyre több negatívumot is kimutattak – különösen a tinédzserek életében. Magyarországon az év eleje óta tilos a telefonhasználat az iskolában, Angliában az iskolák dönthetnek és szóba került a teljes tiltás is a 16 éven alul esetében. Valóban szükség van a szigorra?

Martin Copper, a Motorola főmérnöke 1973. április 3-án bonyolította a világ első mobilhívását. Több mint ötven év alatt nagyot változott a világ: a kilencvenes években világszinten elterjedt a mobiltelefonok használat, a 21. század eleje pedig az azon fogyasztott tartalmak, a közösségi média térhódításáról szólt, mígnem 2024-ben eljutottunk odáig, hogy számos országban össztársadalmi vita folyik az okostelefonok szükségességéről, veszélyeiről és megfelelő használatáról.

Pszichológusok, oktatáskutatók a 2010-es években számos tanulmányt készítettek, hogy az okostelefon-használat milyen negatív hatásokkal van az iskolai részvételre és teljesítményre. Egyetértenek, hogy korlátozza a gyerekek figyelmét, mivel, ha nem is nézni folyamatosan a diák az üzeneteit, értesítéseit, közösségi médiás idővonalát, akkor is azon gondolkozik, vajon miből marad ki. A telefonhasználat az online zaklatásra is lehetőséget ad, amely ma az iskolák egyik legnagyobb problémája. Korábban a csúfolás és a bántalmazás az iskola kapujánál befejeződött, ma viszont a negatív üzenetek a nap 24 órájában elérik a diákot.

Az engedély nélkül készített felvételek mind a diákok, mind a tanárok számára súlyos személyiségi jogi kérdéseket vetnek fel. Továbbá ezek a felvételek bármikor manipulálhatók, amely a zaklatás további súlyos formáit segíti.

A tiltás ellen ágálók szerint ugyanakkor a telefonok lehetőségeket biztosítanak a gyermekek számára a fejlődéséhez és a tanuláshoz – főként, ha az órai munkában is használják például keresésre vagy játékos tanulásra. A bírálók úgy vélik, hogy a megfelelő szocializációt is tanulni kell, és mivel a telefon a felnőtt lét része is, ezért tinédzser korban is gyakorolni kell már ezeket a készégeket. Csoportjuk tovább megkérdőjelezi a káros következmények bizonyítékait is.

Folyik a vita az Egyesült Királyságban

Az Egyesült Királyság kormánya egyelőre nem tervezi a 16 éven aluliak számára okostelefon-tilalom bevezetését, ugyanakkor a szülők és a gyerekek is egyértelműbb szabályozást szeretnének. Február óta hatályos az iránymutatás az órai telefonhasználat tilalmáról, de az intézményvezetők dönthetnek a pontos szabályozásról. Ez a diákok, a szülők és a tanárok szerint is problémás, mivel a gyerekek nem kapnak azonos elbírálást, hanem az iskolától függ, hogyan használhatják telefonjukat.

A tilalomellenesek szerint a legnagyobb probléma, hogy a kor szerinti tiltás nem minden diák számára megfelelő, mivel nem ugyanannyira érettek ugyanabban a korban. Kérdés továbbá, hogy mit akar csinálni a gyerek online és hogy mennyire támogatják az adott tevékenységben. Illetve az sem mindegy milyen digitális terméket vagy szolgáltatást használna éppen.

Amerikában már sok helyen tilos

A Pew Research Center novemberi felmérése ugyanakkor azt mutatta, hogy az amerikai háromnegyede véli károsnak az okostelefont az osztálytermekben. Egyre több amerikai iskolában vezetik be a tilalmat ennek megfelelően. Los Angeles a nyáron jelentette be, hogy 2025 januárjától nem engedélyezi a mobilokat, New York pedig dolgozik a szabályozáson. Indianában, Ohioban, Oklahomában és Floridában már él az állami tiltás, Michigan pedig hamarosan csatlakozik.

Európában Norvégiában, Svédországban, Finnországban korábban sem lehetett használni, Olaszországban most szeptembertől az óvodákban és az általános iskolák első öt osztályában. Hollandiában az év eleje óta nem használhatják a középiskolások, szeptember óta már az általános iskolások sem. Ugyanz igaz Franciaországban is. Németországban nincs írott szabályozás, de a szokások szerint csak a tanár kérésér vehetők elő a mobilok. Spanyolországban bizonyos régiókban él a tilalom, Portugáliában havonta vannak telefonmentes napok.

Magyarország szeptemberben csatlakozott

Magyarországon augusztusban jelent meg a rendelet, amely szerint az általános iskola 1-8. évfolyamán, a gimnázium 5-12. évfolyamán, a szakgimnázium 9-13. évfolyamán, a foglalkozások ideje alatt a kollégiumban, illetve a foglalkozások, tanórák ideje alatt az alapfokú művészeti iskola és a szakiskola minden évfolyamán tilos a használat. Kivételes esetben, különleges engedéllyel, szigorú feltételekkel mégis használható.

A tapasztalat azt mutatja, hogy az iskolaigazgatók szervezési képességén múlt, hogy mennyire tudtak alkalmazkodni a diákok az új helyzethez. Ahol az iskolai belépéskor leadják a diákok a mobilokat, ott viszonylag egyszerűen managelhető a szabályozás betartása. Ahol viszont nincs megfelelő technikai háttér, ott gondot okozhat a rendelet. Az első napokban szóltak hírek akár többszázezer forintos telefonok összetöréséről, majd arról, hogy a diákok két telefon bevitelével trükköznek, ám a közösségi médiában megjelenő vélemények szerint a legtöbb iskolában működik a rendszer.

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!