A Hezbollah személyhívóinak felrobbanása a Reuters szerint nemcsak az eszközök sérülékenységére mutatott rá, de az ázsiai ellátási láncok problémáira is. Szakértők szerint érdemes más iparágaknak is tanulniuk az esetből. Az autóipar különösen veszélyeztetett, mivel ennek ellátási lánca a legösszetettebb. A Ford például egy évtizede 1400 elsőszintű beszállítóval dolgozott 4400 telephelyről, és azóta csak sokasodtak az alvállalkozók.
“Orosz alkatrész, amerikai alkatrész, egykutya. Mindegyik Made in Taiwan”
Ennek is köszönhető, hogy az csak az Egyesült Királyságban tavaly több mint 132 ezer csúcskategóriás járművet loptak el, ugyanis a tolvajok pontosan tudják, hogy mely alkatrészek egyeznek adott márkákban. A Volkswagen moduláris keresztmotoros platformja például fellelhető az Audiban, a Skodában és a Seatban is. A kínai Geely többek között a Volvo-ért, a Polestarért és az Aston Martinért is felel. A Jaguar Land Rover Group indiai beszállítókkal, míg a Geely kínaiakkal dolgozik.
Az összetettség miatt néhány csúcskategóriás márka gyakorlatilag biztosíthatatlanná vált. A Land Rovereket például háromszor annyiszor lopták el, mint bármely más modellt. Volt olyan tulajdonos, akitől az autó értékénél nagyobb éves biztosítási díjat kértek.
Hackertámadások megállíthatják az ellátási láncokat
Az azonosságok a beépített csúcstechnológiában is tetten érhetők. A lopásvédelem különösen nagy kihívás, mivel szoftverfejlesztő nem tudja, hogy hogyan integrálják majd az általa szállított terméket. A Toyotánál már például köztudott, hogy macska-egér játék folyik hackerek és autógyárak között. Sőt, a Pentagon 2019-ben ismerte el, hogy heteken belül feltörték az amerikai hadsereg Stryker Dragoon páncélozott járműveit azok Afganisztánba érkezését követően – hiába voltak a világ legjobban védett járművei.
Szakértők szerint probléma, hogy az informatikusok nem tudnak mit kezdeni a hackeléssel, mivel újraindításra lenne szükség. Ez normál esetben két másodperc, ám egy autónál ez nem megengedhető, hiszen rendkívüli balesetveszélyt jelent, ha ennyi ideig nem irányítható egy jármű.
Etikus hackerek mérik a legveszélyeztettebb braneket, és a Tesla az egyik legfőbb célpont. De Mercedes és a hasonló márkák sem kerülhetik el a veszélyt. A Mercedes például hiába találta ki a biometrikus azonosítást, egy malajzai könyvelő egy nap arra ébredt, hogy nemcsak autóját lopták el, hanem mutatóujj-lenyomatát is.
Szakértők szerint a legnagyobb veszély, ha a kibertámadás a magánautók helyett a teherautó-flottákat éri. Ekkor ugyanis az ellátási láncok teljes mértékben megállnak, a szupermarketek polcai kiürülnek, és a kutak gyorsan kifogynak az üzemanyagkészletekből, ami végső soron az államok megbénulását okozza.