„A TOP 500-as cégeknél átlagosan 100-200 egyedi fejlesztésű rendszer biztosítja a működést, míg a TOP50- ben ennek akár háromszorosa is előfordul. És hogy hol van tetőpont? A pénzügyi és telekommunikációs, valamint állami szektorok legnagyobbjainál az 1000-es nagyságrendet is eléri a rendszerek száma. A rendszerek átlagos élettartama pedig 14-16 év. De nem ritka, hogy már több mint 20 éves szoftverek még ma is egy-egy kiemelt folyamatért felelnek”
– mondta Bodrogközi László, a Neuron Software CEO-ja.
Ennek ellenére az iparági tapasztalatok alapján egy fejlesztő egy cégnél átlagosan 5-7 évig dolgozik. Ebből is látszik, hogy a rendszerek esetében meg fog történni a szakemberek kicserélődése, ami már önmagában előrevetíti a problémát. Ki fogja üzemeltetni és érteni a rendszert, hova tovább: honnan fog a cég egy olyan fejlesztőt találni, aki érti is a rendszert és hosszabb távon gondolkodik?
„Ami még tovább árnyalja a képet az az, hogy számtalan olyan szoftver van a vállalatok életében, amely mögött csupán egyetlen kolléga áll. Ha ez a kolléga valamely okból kifolyólag távozik a szervezetből, akkor nem marad senki, aki értene a szoftverhez. Amikor pedig ez a szoftver megálla, akkor hatalmas károk keletkezhetnek”
– hívta fel a figyelmet a problémára Bodrogközi László.
Ketyeg az óra!
Ha az előbb bemutatott tényeket elkezdjük összegezni, akkor a napnál is világosabb, hogy nem jön ki a matek. Egyrészt nincs elég szakember a vállalatoknál, aki képes lenne ekkora számú rendszer támogatására. Másrészt a kollégák fluktuálódnak, kiöregednek, ezért a dokumentációk és a tudásátadás hiányában, a fejlesztési módszertannal, folyamattal, alkalmazott technológiákkal és a forráskóddal kapcsolatos tudás a cégben zsugorodik, vagy akár teljesen el is vész.
Nem ritka, hogy azzal szembesülnek a vezetők, hogy a rendszereik támogatása tömegesen válhat bizonytalanná vagy konkrétan veszélyeztetté. Az okok tipizálhatók, humánerőforrás, technológiai, vagy vezetői kihívások szerint.
„Azt látjuk a piacon, hogy a Software Takeover módszertanunk és ebből eredő egyedülálló szolgáltatásokra nagy az érdeklődés, viszont sok esetben a vezetők a végső döntést nem hozzák meg időben. Ez óriási kockázatot jelent hiszen, ha már beütött a krach és nincs a rendszer mögött fejlesztő, akkor sokkal nehezebb az átvétel. A fenti számok és a piaci trendek pedig azt mutatják, hogy nem az a kérdés át kell-e venni a kritikus rendszereket, hanem az, hogy mikor”
– mondta a Neuron Software CEO-ja.
Nem szabad várni annak az előkészítésével, hogy a rendszerek átadhatók legyenek, még akkor sem, ha kiváló kolléga, elképesztő tudással és teherbírással működteti, hiszen ezzel a kollégával is bármikor történhet olyan nemvárt esemény, amely miatt képtelen lesz ellátni a feladatát.
„Napi szinten fordulnak elő olyan esetek, amelyek azt eredményezik, hogy egy-egy szoftver a támogatás hiánya miatt megáll, és ezzel akár óriási veszteség, vagy jogszabályi megfelelési kockázat keletkezik. Ezért javasoljuk a vállalatok vezetőinek, hogy legalább az előkészületek legyenek meg, illetve a vészforgatókönyv, arra az esetre, ha a rendszerért felelős kolléga nem érhető el”
– mondta Bodrogközi.
A Neuron Software az EY Magyarországgal közösen végzett egy felsővezetői, IT fókuszú kutatást, amely az egyes szektorokat vizsgálta az egyedi fejlesztésű rendszerek és az azt támogató csapatok, valamint a szükséges ráfordítások szempontjából.
A kutatás fontos eredményekkel zárult, ugyanis a nagyvállalati válaszadók arról számoltak be, hogy általában hibrid együttműködésben 50 fő vagy azt akár jóval meghaladó csapataik támogatják a rendszereket.
Miért hívjuk azonnali cselekvésre a vezetőket?
„Nagyon különböző helyzetekkel találkoztunk már, amikor egy problémás támogatású vagy támogatás nélkül maradt rendszer átvételét kellett megoldanunk. Megtörtént az, hogy a fiatal, nagy tapasztalattal bíró szakértő, aki egyedül állt egy nemzetközi vállalat kulcsrendszere mögött, egyszer csak minden előjel nélkül meghalt. Egy ilyen szituáció elképesztően nehéz emberileg, üzletileg és szakmailag is. Viszont vezetőként még egy ilyen tragikus helyzetet kezelni kell”
– osztott meg egy tapasztalatai példát Bodrogközi.
Ez nyilván az egyik legkiugróbb eset, de mindennapos, hogy a kollégák felmondanak és máshol folytatják a pályájukat. Ebben az esetben is eltűnik a fejlesztő a rendszer mögül, és kell egy csapat, aki képes a szoftver fenntartható, biztonságos üzemeltetésére.
Mindent figyelembevéve, sokkal egyszerűbb, olcsóbb ezeket a helyzeteket megelőzni és felkészülni előre. Ezért is bíztatnak minden IT vezetőt, hogy mérje fel a saját rendszereivel kapcsolatos kockázatokat és cselekedjen most. Bízza olyan szakértőkre a megelőzést, akik pontosan tudják, hogy kell akár a legnehezebb helyzetekben is megoldást biztosítani. A Neuron csapatával a piacon egyedüliként tudunk felmutatni olyan módszertant, amely több mint 50 sikeres Software Takeover projektet tud a magjáénak.
Miért a Neuron a megfelelő partner ebben, mit kínál?
Mi a piacon egyedüliként képesek vagyunk a más fejlesztők által készített szoftverek szakszerű átvételére. Ehhez egy kiforrott és sokszorosan bizonyított módszertant dolgoztunk ki, hiszen nem az a lényeg, hogy valaki átvegye az adott szoftvert hanem, hogy jól vegye át. Szolgáltatásaink különböző fázisokra bontottak, így az ügyfeleink bárhol dönthetnek úgy, hogy a következő lépést önállóan, vagy akár más partnerrel valósítják meg.
Szolgáltatásunk módszertana:
- Analízis Felismerés, megértés, problémák, kockázatok felmérése után, cselekvési terv készítése.
- Megelőzés vagy helyreállítás A cselekvési terv rövid távú beavatkozást igénylő feladatainak végrehajtása.
- Támogatás és/vagy üzemeltetés A szoftver stabil támogatásának és üzemeltetésének biztosítása.
- Fejlődés, jövőálló fejlesztések Közép- és hosszútávú fejlesztés vagy kiváltás jövőálló technológiákkal és módszertannal.
A legérdekesebb az analízis szolgáltatásunk. Az elemzést követően tiszta képet kap a vezető és a szakértő(k), hogy mit is kell kezdeni a szoftverrel, annak érdekében, hogy a hibák, sérülékenységek kijavításra kerüljenek és fenntarthatóan támogatható, üzemeltethető legyen a szoftver. Nem csak a cselekvési tervet adjuk át, hanem a javaslatainkat is a megvalósításra. Ez ugyan csak a folyamat első lépése, de azonnali értéket képez, mint egy biztosíték arra, hogy ha nem is most, de pontosan tudják majd mit kell tenni, ha baj van. Ezen a ponton felhívjuk a figyelmet azokra a kockázatokra is, amik nem technológiai eredetűek. Így a vezető obejktíven tudja eldönteni, hogyan oldják meg a szoftver jövőjét – részletezte Bodrogközi László.
Esetek:
Az elemzést követően a legjellemzőbb esetek:
- teljeskörűen átvesszük a rendszer támogatását
- a belső csapattal közösen oldjuk meg a rendszer támogatását
- a belső csapat az elemzésünk és javaslataink alapján el tudja látni a támogatást