Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Üzletileg kritikus rendszerek veszélyben!

MEGOSZTÁS

Mi történik akkor, ha az üzletileg kritikus rendszer működtetését töviről-hegyire ismerő kolléga kiesik a munkából? Bármennyire abszurd, de a cégek túlnyomó részében nem lapul erre az esetbe a fiókban B-terv. Újra fejlesztés helyett azonban van költséghatékonyabb és egyszerűbb alternatíva!

„A TOP 500-as cégeknél átlagosan 100-200 egyedi fejlesztésű rendszer biztosítja a működést, míg a TOP50- ben ennek akár háromszorosa is elő­fordul. És hogy hol van tetőpont? A pénzügyi és telekommunikációs, va­lamint állami szektorok legnagyobb­jainál az 1000-es nagyságrendet is el­éri a rendszerek száma. A rendsze­rek átlagos élettartama pedig 14-16 év. De nem ritka, hogy már több mint 20 éves szoftverek még ma is egy-egy kiemelt folyamatért felelnek”

– mond­ta Bodrogközi László, a Neuron Soft­ware CEO-ja.

Ennek ellenére az iparági tapaszta­latok alapján egy fejlesztő egy cégnél átlagosan 5-7 évig dolgozik. Ebből is látszik, hogy a rendszerek esetében meg fog történni a szakemberek ki­cserélődése, ami már önmagában elő­revetíti a problémát. Ki fogja üzemel­tetni és érteni a rendszert, hova to­vább: honnan fog a cég egy olyan fej­lesztőt találni, aki érti is a rendszert és hosszabb távon gondolkodik?

„Ami még tovább árnyalja a képet az az, hogy számtalan olyan szoft­ver van a vállalatok életében, amely mögött csupán egyetlen kolléga áll. Ha ez a kolléga valamely okból kifo­lyólag távozik a szervezetből, akkor nem marad senki, aki értene a szoft­verhez. Amikor pedig ez a szoftver megálla, akkor hatalmas károk kelet­kezhetnek”

– hívta fel a figyelmet a problémára Bodrogközi László.

Ketyeg az óra!

Ha az előbb bemutatott tényeket el­kezdjük összegezni, akkor a napnál is világosabb, hogy nem jön ki a ma­tek. Egyrészt nincs elég szakember a vállalatoknál, aki képes lenne ekkora számú rendszer támogatására. Más­részt a kollégák fluktuálódnak, kiö­regednek, ezért a dokumentációk és a tudásátadás hiányában, a fejlesztési módszertannal, folyamattal, alkalma­zott technológiákkal és a forráskód­dal kapcsolatos tudás a cégben zsugo­rodik, vagy akár teljesen el is vész.

Nem ritka, hogy azzal szembesül­nek a vezetők, hogy a rendszereik tá­mogatása tömegesen válhat bizony­talanná vagy konkrétan veszélyeztet­té. Az okok tipizálhatók, humánerő­forrás, technológiai, vagy vezetői ki­hívások szerint.

„Azt látjuk a piacon, hogy a Software Takeover módszer­tanunk és ebből eredő egyedülálló szolgáltatásokra nagy az érdeklődés, viszont sok esetben a vezetők a vég­ső döntést nem hozzák meg időben. Ez óriási kockázatot jelent hiszen, ha már beütött a krach és nincs a rend­szer mögött fejlesztő, akkor sok­kal nehezebb az átvétel. A fenti szá­mok és a piaci trendek pedig azt mu­tatják, hogy nem az a kérdés át kell-e venni a kritikus rendszereket, hanem az, hogy mikor”

– mondta a Neuron Software CEO-ja.

Üzletileg kritikus rendszerek veszélyben!
Nincs elég szakember a vállalatoknál, aki képes lenne ekkora számú rendszer támogatására

Nem szabad várni annak az előké­szítésével, hogy a rendszerek átadha­tók legyenek, még akkor sem, ha ki­váló kolléga, elképesztő tudással és teherbírással működteti, hiszen ez­zel a kollégával is bármikor történhet olyan nemvárt esemény, amely miatt képtelen lesz ellátni a feladatát.

„Napi szinten fordulnak elő olyan esetek, amelyek azt eredménye­zik, hogy egy-egy szoftver a támo­gatás hiánya miatt megáll, és ezzel akár óriási veszteség, vagy jogsza­bályi megfelelési kockázat keletkezik. Ezért javasoljuk a válla­latok vezetőinek, hogy lega­lább az előkészületek legye­nek meg, illetve a vészfor­gatókönyv, arra az esetre, ha a rendszerért felelős kollé­ga nem érhető el”

– mondta Bodrogközi.

A Neuron Software az EY Magyarországgal közösen végzett egy felsővezetői, IT fókuszú kutatást, amely az egyes szektorokat vizsgálta az egyedi fejlesztésű rendszerek és az azt támogató csapatok, valamint a szükséges ráfordítások szempontjából.

A kutatás fontos eredményekkel zárult, ugyanis a nagyvállalati válasz­adók arról számoltak be, hogy általában hibrid együttműködésben 50 fő vagy azt akár jóval meghaladó csapataik támogatják a rendszereket.

Miért hívjuk azonnali cselekvésre a vezetőket?

„Nagyon különböző hely­zetekkel találkoztunk már, amikor egy problémás tá­mogatású vagy támogatás nélkül maradt rendszer át­vételét kellett megoldanunk. Megtörtént az, hogy a fia­tal, nagy tapasztalattal bí­ró szakértő, aki egyedül állt egy nem­zetközi vállalat kulcsrendszere mö­gött, egyszer csak minden előjel nél­kül meghalt. Egy ilyen szituáció elké­pesztően nehéz emberileg, üzletileg és szakmailag is. Viszont vezetőként még egy ilyen tragikus helyzetet ke­zelni kell”

– osztott meg egy tapasz­talatai példát Bodrogközi.

Ez nyilván az egyik legkiugróbb eset, de mindennapos, hogy a kollé­gák felmondanak és máshol folytat­ják a pályájukat. Ebben az esetben is eltűnik a fejlesztő a rendszer mögül, és kell egy csapat, aki képes a szoft­ver fenntartható, biztonságos üzemel­tetésére.

Mindent figyelembevéve, sokkal egyszerűbb, olcsóbb ezeket a helyze­teket megelőzni és felkészülni előre. Ezért is bíztatnak minden IT vezetőt, hogy mérje fel a saját rendszereivel kapcsolatos kockázatokat és csele­kedjen most. Bízza olyan szakértőkre a megelőzést, akik pontosan tudják, hogy kell akár a legnehezebb hely­zetekben is megoldást biztosítani. A Neuron csapatával a piacon egyedü­liként tudunk felmutatni olyan mód­szertant, amely több mint 50 sike­res Software Takeover projektet tud a magjáénak.

Miért a Neuron a megfelelő partner ebben, mit kínál?

Mi a piacon egyedüliként képesek vagyunk a más fejlesztők által ké­szített szoftverek szakszerű átvételé­re. Ehhez egy kiforrott és sokszoro­san bizonyított módszertant dolgoz­tunk ki, hiszen nem az a lényeg, hogy valaki átvegye az adott szoftvert ha­nem, hogy jól vegye át. Szolgáltatá­saink különböző fázisokra bontottak, így az ügyfeleink bárhol dönthetnek úgy, hogy a következő lépést önálló­an, vagy akár más partnerrel valósít­ják meg.

Szolgáltatásunk módszertana:

  1. Analízis Felismerés, megértés, problémák, kockázatok felmérése után, cselek­vési terv készítése.
  2. Megelőzés vagy helyreállítás A cselekvési terv rövid távú be­avatkozást igénylő feladatainak végrehajtása.
  3. Támogatás és/vagy üzemeltetés A szoftver stabil támogatásának és üzemeltetésének biztosítása.
  4. Fejlődés, jövőálló fejlesztések Közép- és hosszútávú fejlesztés vagy kiváltás jövőálló technológi­ákkal és módszertannal.

A legérdekesebb az analízis szol­gáltatásunk. Az elemzést követően tiszta képet kap a vezető és a szak­értő(k), hogy mit is kell kezdeni a szoftverrel, annak érdekében, hogy a hibák, sérülékenységek kijavítás­ra kerüljenek és fenntarthatóan támo­gatható, üzemeltethető legyen a szoft­ver. Nem csak a cselekvési tervet ad­juk át, hanem a javaslatainkat is a megvalósításra. Ez ugyan csak a fo­lyamat első lépése, de azonnali ér­téket képez, mint egy biztosíték ar­ra, hogy ha nem is most, de pontosan tudják majd mit kell tenni, ha baj van. Ezen a ponton felhívjuk a figyelmet azokra a kockázatokra is, amik nem technológiai eredetűek. Így a veze­tő obejktíven tudja eldönteni, hogyan oldják meg a szoftver jövőjét – részle­tezte Bodrogközi László.

Esetek:

Az elemzést követően a legjellem­zőbb esetek:

  1. teljeskörűen átvesszük a rendszer támogatását
  2. a belső csapattal közösen oldjuk meg a rendszer támogatását
  3. a belső csapat az elemzésünk és ja­vaslataink alapján el tudja látni a támogatást

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!