A visszatérő űrhajósok ugyanis sorra erről számoltak be. Egyszerűen még magasabb öntudatra ébredtek.
„Egyszerűen ráébrednek arra, hogy mennyire egyedülálló a bolygónk. Az űrből ugyanis nem látszanak az országhatárok, nem számít a bőrszín, sem a kaszt. Nem látszanak a háborúk, a problémák, csak az a csodálatos kék gömb a sötét univerzumban. Visszatérve az űrhajósok épp ezért komoly felelősséget kezdenek érezni a bolygó, a környezet megóvása iránt. Az űrben tapasztalt élményt pedig másokkal is meg akarják osztani”
– avatott be az asztronauták élményvilágába Zentai István, aki maga is komolyan foglalkozik az űrrel. Elsők közt végezte el a posztgraduális Unispace egyetemi, interdiszciplináris tudást nyújtó képzést és szerezte meg a Space Policy Expert titulust.
Az Overview-hatásról első ízben egy holland orvos-űrhajós André Kuipers számolt be, akibe annyira mély nyomot hagyott a Földre való pillantás, hogy ezt az élményt minél több emberrel meg akarta osztani. Innen már csak egy lépés volt a SpaceBuzz, ami elsősorban a gyerekeknek mutatja meg a világűrt. A jelenlegi SpaceBuzz oktatási projekt Zentai István jóvoltából Magyarországon is elérhető, ám nehéz út vezetett az első magyar VR-űrkabinig.
A VR-űrrakéta mint a természettudományok oktatásának új perspektívája
„2019-ben találkoztam ezzel a programmal Max Louwerse előadásán, aki a Tilburg Egyetem kognitívpszichológia- és a mesterségesintelligencia-professzora, ami arról szólt, hogy a mesterséges intelligencia (MI) és virtuális valóság (VR) milyen hatással lehet az oktatásra. Az egyik ilyen esettanulmány a SpaceBuzz volt. Annyira megfogott az ötlet, hogy az előadás után megkerestem Louwerse-t, és megállapodtam vele, hogy Magyarországra is elhozzák a SpaceBuzzt, annak minden elemével. Beleértve a kilencüléses rakétát, ami az akkori legmodernebb MI- és VR-technológiákkal felszerelve elviszi az utasait a Hold sötét oldalára, ahonnan megnézhetnek egy földfelkeltét is”
– tette hozzá.
„A megállapodást követően 2020 tavaszán a hollandok megkerestek egy konzorciumajánlattal egy Erasmus+-pályázatra. Ez arról szólt, hogy a STEM-oktatást (a természettudományok összefoglaló neve) miként lehetne vonzóbbá és hatékonyabbá tenni, hiszen kevesen választják ezt a pályát. A megoldást a SpaceBuzzban láttuk, ezzel pályáztunk, és nagy örömünkre meg is nyertük. Így elkezdődött a hároméves munka” – mondta Zentai István.

12 küldetés, 15 perc űrrepülés a Hold sötét oldalán és az ISS-en
A SpaceBuzz amennyire science fictionnek hangzik, annyira működik. Az oktatási programja tulajdonképpen egy 12 küldetésből álló tananyag. Az első három küldetés a világűrt, három a naprendszert, három a Föld élettelen és élő környezetét, az utolsó három pedig olyan közösségi aktivitásokra buzdítja a gyerekeket, amelyek a környezet és a társadalom javára válnak.
A program második évében, 2021-ben egy pilotprojekt keretében 21 iskolában 1500 gyereket vontak be a programba, ami a természettudományok népszerűsítésén túl űrrel kapcsolatos átfogó oktatást is nyújt.
2022 áprilisában egy speciális kamion érkezett Magyarországra, amely egy kilencüléses rakétaszimulátort hozott. Azok a gyerekek, akik elvégezték az első hat küldetést, részt vehettek egy 15 perces virtuális űrutazáson.
„A rakéta a fel- és a leszállás élményét fizikailag is szimulálja, nem beszélve a látottakról, amiről egy hologrammal kivetített pilóta beszél a fedélzeten tartózkodóknak. A virtuális űrutazás során a fiatalok láthatnak egy földfelkeltét a Hold sötét oldaláról, ahová eddig 24-en jutottak el. Elhaladnak az ISS mellett. De a bolygóra is ráközelítenek: láthatják az olvadó jéghegyeket, az esőerdők pusztulását, az elsivatagosodást, a túlhalászat és légszennyezés hatását – látják azt, amit az űrhajósok”
– osztotta meg Zentai István.
A pilotprogram egyértelmű siker volt, a gyerekek bizonyos szintig teljesen átélték az Overview Effectet, sőt a felnőttek is, tanárok, szülők.
„Korábban képzett, az űrben járt asztronauták is kipróbálták a rakétát, és a valódihoz hasonló élményt éltek benne át”
– tette hozzá.
A rakéta hat napig volt Magyarországon, amivel a hároméves pilotszakasz le is zárult. Csak a kiértékelés maradt hátra, ami azt mutatta, hogy a program a kitűzött célját 100 százalékosan megvalósította.
Innentől már csak az a kérdés maradt megválaszolatlanul, hogy Magyarországon hogyan lehet VR-űrrakétát építeni a SpaceBuzz oktatási program hazai fenntartásához.
„A VR-űrrepülést az összes politikai döntéshozónak ki kell próbálnia”
„Egy ilyen szimulátor közel 200 millió forint, amire alapítványként nem volt forrásunk. Hollandiában rengeteg pénz ömlött erre a projektre, itthon viszont csalatkoznunk kellett. De nem keseredtünk el, 200 millió helyett 20 millió forintból elkészítettünk a hazai tervezésű 12 személyes VR-rakétaszimulátor együléses metszetét. Pont úgy néz ki, de ez együléses. A legmodernebb 2023-as és 2024-es VR- és MI-technológiákkal szereltük fel. A magyar VR-űrkabin létrejöttében elévülhetetlen érdeme van a Külgazdasági és Külügyminisztériumnak, a Remred űripari cégnek és egy magyar magánszemélynek. Persze az alapítvány önereje is benne van”
– mondta Zentai István, aki azt is hozzátette, hogy az űrkabin májusban elkészült, és már ezzel járják az iskolákat.
Az űrismeretre pedig szükség van. Az elmúlt két évtizedben ugyanis komoly űrverseny zajlott le, amibe Magyarország is aktívan elkezdett bekapcsolódni.
Az új űrkorszak új szemléletű döntéshozókat kíván
„Új űrkorszakról beszélhetünk, hiszen korábban állami kézben voltak az űripari megoldások és a működtetés, de most már megjelent a magántőke is. Az pedig nem arról híres, hogy olyan helyen jelenik meg, ahol nem tud profitot termelni”
– említette.
Ami pedig a SpaceBuzzt illeti, a meghonosítója nagyon találóan azt mondta: „A SpaceBuzz VR-élményt az összes olyan politikai döntéshozónak ki kell próbálnia, akinek felelőssége van a földi élet fenntarthatósága szempontjából.”
Mi a SpaceBuzz?
A SpaceBuzz projekt egy ingyenes, STE(A)M tanulási módszert is alkalmazó oktatási program, amely felkészíti és elviszi a gyerekeket egy virtuális űrutazásra, miközben tudatosítja bennük a klíma- és környezetvédelem, valamint a természettudományok fontosságát.
A SpaceBuzz oktatási program célja
Max Louwerse, a Tilburg Egyetem professzora munkatársaival a program célcsoportjának a 10-12 éveseket tekintette, mivel ők a legfogékonyabbak az ilyen típusú érzékenyítésre. Persze az idősebbek sincsnek kizárva.
A cél, hogy a gyerekeket érzékenyítse a klíma- és környezetvédelem fontosságára, valamint a STEM (tudomány, technológia, mérnöki tudományok és matematika)-tantárgyak iránti érdeklődésük növelésére – mindezt nonprofit alapon.