A weboldalkészítés piaca ma már rendkívül szaturált, kiemelkedni pedig nem egyszerű feladat. A szakmát felülről a mesterséges intelligencia, alulról pedig az ügyfelek készségnövekedése emészti fel.
„Mi is jól látjuk ezt a tendenciát. Szűk 15 évvel ezelőtt még »csak« weboldalkészítéssel foglalkoztunk, ám eljutottunk oda, hogy ez mára »csak« egyfajta belépési ponttá vált. Az ügyfelek gyakran azért keresnek meg minket, mert szeretnének egy szép, működő weboldalt. A gyakorlat viszont azt mutatja, hogy az igényeik ennél jóval komplexebbek, amelyeket teljes egészében ki tudunk szolgálni” – mondta Joós Attila, a Webmark tulajdonosa.

A vállalat az utóbbi évtizedben egyre inkább a webfejlesztés mint iparági szegmens felé orientálódott. Tette mindezt azzal a szokatlan, ám komoly értéket jelentő extrával, hogy fejlesztésben jártas gépész- vagy villamosmérnökökből építette fel a csapatot.
„Ez a különleges párosítás szándékos, mert amellett, hogy egyedülálló előnyt biztosít, teljes mértékben képesek vagyunk mérnöki fejjel, programozói vénával megoldást nyújtani iparág-specifikus problémákra is. Az ügyfelek ugyanis egyre inkább az egyedi, testreszabott megoldásokat keresik, amelyekkel kiemelkedhetnek a tömegből. Ezek pedig sokszor tartalmaznak speciális fejlesztéseket, amelyek segítik a cégeket a működésük optimalizálásában. Ilyen például az MI-vel integrált tartalomkezelő rendszerek fejlesztése vagy a hőcserélő rendszerek meghibásodását előre jelző szoftver. Merthogy házon belül mindkét problémára van kompetenciánk”
– mondta Joós Attila.
Szoftverfejlesztés mint hibrid megoldás
A mai hektikus gazdasági helyzetben, annak ellenére, hogy szükség lenne rá, sok cég nem engedheti meg magának, hogy saját fejlesztői csapatot tartson fenn. De azt sem, hogy megfizesse a külsős szolgáltatókat. Ezen a ponton jönnek szóba a rugalmas árazási modellek, amelyek segítenek áthidalni a különböző gazdasági kihívásokat.
„A hagyományos szoftverfejlesztési ajánlatok, ahol a fejlesztési költségek előre meghatározottak és magasak, nem mindenki számára elérhetők a mai piacon. Itt jön képbe a jelenleg élesben futó pilotprojektünk, avagy a hibrid megoldásunk. A modell alapja, hogy a kezdeti magas fejlesztési költségeket (például 100 millió forint) nem kell teljes mértékben kifizetni”
– folytatta, és példát is hozott a modellre.

Az ügyfél először csak a projekt egy részét, mondjuk 40 millió forintot fizet, míg a maradék költséget a Webmark más módon nyeri vissza. Az egyik lehetséges megoldás, hogy szoftverfejlesztés eredményeképp létrejött termék eladásából jutalékot kap. Például ha azt sikerül értékesíteni, a fejlesztő akár 20 százalékot is kereshet a bevételekből. Ezzel a szoftverfejlesztő egyfajta csendestársként beszáll a cégbe, ám csupán annyira, hogy a felmerülő kérdésekre választ adjon. Természetesen a kölcsönös garanciákat a szerződésben rögzíteni kell.
„Ha nincs kérdés, nincs válasz sem. Ennél a modellnél a bizalom nagyon erős tényező, hiszen egy ponton túl belelátunk egymás működésébe. Mi viszont nem akarunk és nem is tudunk beleszólni a számok szintjén a partnercég működésébe, viszont ha azt látjuk, hogy egy adott szoftveres megoldással az adott terméket vagy szolgáltatást még nagyobb volumenben lehetne értékesíteni, és ebből magasabb árbevételt generálni, akkor azt jelezzük”
– tette hozzá a Webmark vezetője.
A cég sikere a szoftverfejlesztő sikere
A Webmarknál tapasztalható modell nem jellemző a magyar piacon, ellenben Hollandiában gyümölcsöző üzletágak épültek fel ennek köszönhetően. Itthon sokkal jellemzőbb, hogy a fejlesztő egy sprint időszak alatt bérmunkában dolgozik, majd továbblép a másik projektre.
„Mi szó szoros értelemben véve partnerségben gondolkodunk, és főleg a generációváltás előtt álló cégvezetőkkel való beszélgetés ébresztett rá arra, hogy szükség is van erre a szemléletváltásra a szoftverfejlesztési piacon. Viszont bátorítani kell az ügyfeleket arra, hogyha leülnek tárgyalni egy fejlesztő céggel – és érzik a nyitottságot –, gondolkodjanak out of the box módon. Azaz ne csak sprint, leadási határidő és költségek mentén, hanem hibrid modellben”
– hívta fel a figyelmet.
Ez esetben mindkét fél érdeke egybeesik: a fejlesztő cég a termék sikeres piaci bevezetésével többletbevételhez jut, míg a partner a saját üzleti tevékenységét tovább tudja bővíteni.
„Ez az őszinte és nyílt kommunikáció mindkét fél számára előnyös lehet, hiszen a nap végén olyan üzlet is köttethet, amiből hosszú távon mindkét fél prosperál” – zárta Joós Attila.
(Kép: pixabay.com)