Hajnal Andrást, az SH Consulteam ügyvezető partnerét, tréner-tanácsadót, Kiss Franciska kérdezte.
Hogyan lehet megvédeni a cégvezetőket és a beosztottakat a kiégéstől?
Érdemes definiálni, mi a kiégés, ami nem köznyelvi, hanem pszichológiai értelemben egy tünetegyüttes, amely több skálán besorolható és sok fázisa van. Bizonyos fázisokból könnyebb önerőből visszafordulni, „gyógyulni”, míg más esetekben szakmai segítség, például pszichológus, pszichiáter bevonása szükséges. Súlyosabb esetben a kiégés a gyógyszeres kezelés igénybe vételéig fajulhat, de a legtöbb esetben a megelőzés és a korai beavatkozás a kulcs.
A kiégés folyamata paradox módon azzal kezdődik, hogy az egyén rendkívüli teljesítménykényszert érez, és ideális képet akar mutatni magáról. Ez gyakran túlzott munkavégzéssel és a hibák elkerülésére irányuló erőfeszítésekkel jár. Ezen állapotból már csak egy lépés az, hogy nem tud nemet mondani semmire, végül a saját igényeit és az életét is háttérbe szorítja. Az elsődleges motivációvá és örömforrássá a munkában megélt teljesítmény válik. Ilyenkor gyakori, hogy az egyén folyamatosan stresszhelyzetben érzi magát, ami állandósult szorongást és egyéb egészségügyi problémákat okozhat már akár pár hónap alatt is.
Ebben a folyamatban az ember egyre jobban azt éli meg, hogy „szétszakad”, nem tud a barátaival, a családjával vagy önmagával időt tölteni, a feladatvégzés során felmerülő hibák teljes felelősségét „magára veszi”, így pedig fokozódhatnak az önértékelési problémái.
A kiégést azonban nemcsak a vezetők, hanem bárki tapasztalhatja. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy aki nehéz időszakon megy keresztül, vagy valamilyen hiányhelyzetet él meg, az automatikusan ki fog égni. Azonban az állandó teljesítménykényszer, a feladatok határidőre való teljesítése, a teljesítményre adott visszajelzés elmaradása és a munkahelyi szociális kapcsolatok hiánya is fokozza a kockázatot.
Miként tud segíteni a kiégés elkerülésében, mérséklésében a mesterséges intelligencia?
Jelenleg az MI használata az öndiagnosztikai fázisban hasznos lehet, különösen a kiégés korai jelei alapján a megfelelő beavatkozások listaszerű ajánlásában. Az MI-eszközök tehát felszínesen segíthetnek abban, hogy jobban megértsük a saját állapotunkat, technikákat kaphassunk arra, hogy hogyan kezeljük hatékonyabban a stresszt, de a szakértői támogatás továbbra is elengedhetetlen a teljes körű kezeléshez és a megelőzéshez.
Emellett a különböző, a munkafolyamatainkat támogató MI-megoldások segíthetnek abban, hogy napi adminisztratív vagy egyéb időrabló feladatokat „rádelegáljuk”. Ezzel is mentesítve magunkat az ismétlődő, motivációnkat romboló feladatoktól.
Vajon az emberek elfogadnának egy MI által javasolt módszert, hogy jobban érezzék magukat a bőrükben?
A mesterséges intelligencia hasznos lehet abban, hogy támogassa az embereket a mentális jólétük javításában. Jelenleg is folynak olyan projektek, amelyek az MI segítségével olyan eszközöket fejlesztenek, amelyek nagy nyelvi modellek segítségével és specifikus tudásbázisok révén nyújtanak támogatást.
Ha az MI-t például arról kérdezzük, hogy milyen tüneteket észlelünk magunkon, javaslatokat adhat arra, hogyan kezelhetjük a stresszt és miként növelhetjük a motivációnkat. Az MI képes lehet listázni a lehetséges technikákat, de a módszerek súlyozása és az egyéni igényekhez való igazítása még mindig szakértői irányítást igényel. Ahogy pedig megkérdezzük a tüneteinkről, a bajainkról, úgy egy idő után az sem elképzelhetetlen, hogy párkapcsolati, érzelmi történetet meséljünk el neki, és kikérjük a tanácsát.
Kell-e a pszichológusoknak és a coachoknak félteniük a munkájukat az MI-tól, vagy az sosem tudja kiváltani a szakmákhoz nélkülözhetetlen kapcsolódást?
Az ember társas lény, és az MI-nek még sokat kell fejlődnie ahhoz, hogy teljes mértékben képes legyen az érzelmi és emberi működések, kapcsolatok komplexitásának megértésére, kezelésére. Bár a mesterséges intelligencia egyre jobban integrálódik az életünkbe, és bizonyos területeken segíthet, a pszichológusok és a coachok munkája továbbra is pótolhatatlan, főként a személyre szabott, kapcsolódáson alapuló támogatás miatt.
Ugyanakkor vannak már olyan MI-chatbotok, amelyeket coaching- és pszichológiai témákkal tanítanak meg, beszélgetéseket mutatnak neki. Az MI, különösen a coach-MI egyre inkább fejlődik, már képes coachingbeszélgetések alapján problémákat diagnosztizálni, alapszinten profilozni.
Azonban a mesterséges intelligencia jelenlegi állása szerint teljes mértékben nem tudja helyettesíteni a pszichológusok és coachok személyes kapcsolódáson keresztül elért intuitív támogatását.
Az MI képes bizonyos technikákat és stratégiákat javasolni, de a mélyebb érzelmi megértés és az empatikus támogatás még mindig a szakértők erőssége. A jövőben valószínűleg további kutatások és új technológiák jelennek meg, amelyek javíthatják az MI képességeit ezen a területen. Ugyanakkor a mesterséges intelligencia fejlődése mellett is fontos, hogy az emberek fenntartsák a szakértői irányítást és támogatást, különösen az olyan esetekben, amikor érzelmi és pszichológiai problémákról van szó.