A rövid, figyelemfelkeltő álló videók és a mélyebb szakértői tartalmak kombinációja lehetővé teszi, hogy az IT-s cégek is kommunikálni tudják a megoldásaikat, növeljék a láthatóságukat és hosszú távon is bizalmat építsenek partnereik körében. A kérdés csak az: hogyan lehet mindezt stratégiai módon megvalósítani? Budácsik Attila, a Budacsik Media Solutions alapítója válaszolt minderre.
Milyen videós tartalmak felé forduljanak a vállalkozások, ha 2025-ben hitelesek szeretnének maradni?
A marketingkutatások szerint a legnépszerűbbek egyértelműen az álló videók. Egy TikTok-felmérésből például az rajzolódott ki, hogy a válaszadók elsősorban olyan tartalmak iránt érdeklődtek, amelyek valami újat mondanak vagy tanítanak (56 százalék), megnevettetik (55) vagy inspirálják őket (47). A TikTok pedig a cégek számára is használható felület lehet, de csak akkor, ha nem unalmas vagy klisészerű tartalmakkal rukkolnak elő. Hiszen a cél jelen esetben az első érintési pont, illetve brandépítés.
Az álló videók mellett a szolgáltatás- vagy termékbemutató videók népszerűek, de a szakértői kisfilmek készítése növeli a hitelességet. Hiba lenne ezeket elhagyni az álló videók kattintásai miatt. Hiszen ezek hosszú távon is értékes tartalomnak minősülnek, amelyek a weboldalon és a YouTube-csatornán is felhasználhatók. Ezek az első érintési pont után következnek a salestölcsérben. Céljuk a hitelesség és pozicionálás.

Maradjunk még egy pillanatig az álló videóformátumnál. Mit gondolsz, miért váltak ennyire népszerűvé? Illetve a B2B is fel tudja használni ezt?
A népszerűségének az oka a könnyű és gyors fogyasztási mód, valamint a meglepetés izgalma. Ez az előnye is, hiszen 10 perc alatt akár 100-120 videót is végig lehet pörgetni. Ez elképesztően sok ingert jelent. Az idő és a gyorsaság a legfontosabb tényező. De ebből a B2B-vállalkozások is profitálhatnak.
Kiválóan alkalmas lehet arra, hogy rendszeres gyártással egy kiszélesített célközönséget is elérjenek, viszonylag olcsón. Kérdés, hogy a befogadói oldalon, ahol unaloműzés, relaxálás a cél, meg tudjuk-e ragadni a figyelmüket. Emiatt a természetesebb videók nagyobb elérést generálhatnak, mint a reklámszerűek.
Persze a „természetes hatású” kisfilmekbe is bele kell csempészni a márkánkat, ami sokkal nehezebb a már önkéntelenül is tudatosabb felhasználók esetében. Ha a néző érdeklődési körébe passzol a tartalmunk, és tetszik is neki, akkor a szem a csatorna nevét fogja keresni az érdeklődés csúcspontján, és a profilmegtekintés vagy a követés is a siker jele lesz. A lényeg az, hogy mindig szem előtt kell lenni, különben pár nap alatt elfelejtenek. Ez legalább heti két videót jelent.
Ha a néző számára érdekes a tartalom, akkor meglepően hosszan is képes nézni. Nem véletlen, hogy a TikTokra 60 perces klipeket is fel lehet tölteni. Sőt, már a YouTube is növelte a Shorts-videók maximális hosszát 3 percre.
Milyen tartalmak tudják megállítani a folytonos görgetést?
Nem rövid videókat kell készíteni, hanem tartalmasat.
Milyen típusú tartalmakat ajánlanál azoknak a vállalkozásoknak, amelyek hosszú távú szakértői hitelességet szeretnének építeni?
Kiváló tartalomtípus a szakértői videó. Ezek fekvő formátumúak, és 3-5 perctől indulnak. Itt a komoly érdeklődőkhöz beszélünk, akik alaposabban szeretnének tájékozódni. A legjobb, ha konkrét problémákra adunk megoldást, amik az érdeklődő nézők fejében megfogalmazódnak. Itt nem megérintjük a nézőt, hanem hiteles, megbízható szakértővé válunk a fejében.
A YouTube ezeket a videókat értékeli a nézések, a reakciók alapján, és azoknak fogja ajánlani, akik nagyobb valószínűséggel nézik végig, így nő a megtekintési arány, ezzel a videó még értékesebb lesz a csatornán, és éveken át hozza a nézőket.
Ezt kiegészítendő, az imázsfilmek mellett sem lehet elmenni szó nélkül.
Az imázsfilm az első érintkezési pont után fontos, amikor a potenciális ügyfél már érdeklődést mutat a vállalat iránt, és röviden meg kell mutatni neki, hogy ez a cég megoldja a problémát.
A termék- vagy szolgáltatásbemutató videók akkor lépnek előtérbe, amikor az érdeklődés mélyül, és az ügyfél konkrét válaszokat keres. Ezek a tartalmak részletesen bemutatják, hogy mit kínálunk, és hogyan oldjuk meg az adott problémát, ezzel segítve a vásárlási döntést. A szakértői videókban demonstráljuk, hogy magas szakértelemmel végezzük a dolgunkat, és bízhat bennünk hosszú távon. Az imázsvideóval ezt megerősítjük.
Egy jó imázsfilm, valamint a szakértői videók növelik a szimpátiaindexet és a bizalmat a cég iránt. A címek elolvasása után hamarabb néznek meg egy videót a weboldalon, mint a részletes leírásokat. Itt lehet elnyerni a bizalmat, és árajánlatkérésre ösztönözni. A YouTube-algoritmus pedig ezekkel a klipekkel érdeklődő közösséget építhet nekünk, amelyből vásárlók lehetnek, de kiválók arra is, hogy a témára keresők is elérhetik a mi megoldásainkat, akár Google-, akár YouTube-keresőt használnak. Legyünk az elsők, akik eléjük kerülnek.
Milyen egyedi szempontokat érdemes figyelembe venni a videós tartalmak gyártása során?
Büszkén állítom, hogy a módszerünk nem egy kidolgozott sablon, amit mindenkire ráhúzunk. Vannak kötelező törvények/szabályok a gyártásban, de a videók stílusának meghatározásához az ügyfél megismerésén át vezet az út. Ne legyen a márka számára „idegentest” érzés a saját videója. Ezt filmnyelvi eszközökkel érjük el, például megfelelő plánok, kamerabeállítások, világítási technikák és a vágási stílus gondos megválasztásával.
A videó egy mozgóképi műfaj, szoros kapcsolatban a művészettel, a filmmel. Akkor jó, ha az ügyfelek azonosulnak a saját kisfilmjeikkel, és szeretik őket. A működő elemeket, trendeket alkalmazzuk, de az a tapasztalatom, hogy a megbízóink értékelik, hogy figyelünk rájuk, érzik, hogy ez róluk szól, őket szolgáljuk. A cél: minden cégnek egyedi videókat kell készíteni, jól megkülönböztetve a piaci versenytársaktól úgy, hogy közben hatékonyan közvetítse az ügyfél egyedi üzenetét is.
Milyen trendekre számíthatunk a közeljövőben a videós tartalmak terén, és hogyan készülhetnek fel ezekre a vállalkozások?
Egyes elemzők szerint a kisebb, specifikusabb csoportokat befolyásoló influenszerek ideje jön el az idén. Ezt reálisnak érzem.
A B2B-szektorban a komoly, hiteles tartalmak mellett lehet kísérletezni MI-megoldásokkal, de ahogy a képernyőfelvételek és animációk is az élő szereplős videók alá csúsztak évről évre, így az MI-klipekre is ezt jósolom. A helyükön használva viszont fontosak lesznek.
A rövid álló videók platformja még erősödik, de növekszik a zaj, ezért egyre jobban kell gyártani ezekre a felületekre is. A szakmaipodcast-gyártás is egyre népszerűbb, itt is fontos, hogy minőségi tartalmak készüljenek.