Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Ki lesz a következő generáció vezetője?

MEGOSZTÁS

A történelem folyamán először dolgozik együtt öt generáció, ami számos előnnyel, de problémával is jár. Milyen készségekre van szüksége az egyre inkább vezető beosztásba kerülő fiatalabb nemzedékeknek?

Cruz Corral amerikai influenszer azzal szerzett magának nevet, hogy a boomer, az X, a millenniumi és a Z generáció céges szokásairól készít karikírozott videókat. Néhány hete az elképzelt vállalati környezetbe egy alfa gyakornok érkezett, aki laptop helyett iPadet akar használni (ez a millenniumiak szerint rendben van, ha mennek rajta az Office programok), megkérdezi, mire jó az e-mail (az X generáció felvilágosítja a bizonyíthatóság fogalmáról), és összecsap a Z-vel, hogy melyikük az inkább digitális bennszülött.

Kutatások bizonyítják, hogy ha egy vállalatnak sokszínű a munkaereje, akkor nagyobb árbevételt generál. A világ egyik legnagyobb létesítményszolgáltatója, az ISS szerint például a nem, az etnikum, az életkor és a szenioritás alapján legváltozatosabb vezetőségű társaságok 12,6 százalékkal több profitot termelnek, mint a lista sereghajtói. 

Öt generáció különbségei

A Lancesteri Egyetem kutatása szerint először fordul elő a történelemben, hogy öt különféle tulajdonsággal jellemezhető nemzedék dolgozik együtt. A csendes generáció (1925 és 1945 között születtek) tagjai közül kevesen aktívak, ám felső vezetői vagy tanácsadói pozíciójuk miatt komoly befolyásuk van. Jellemzőjük a lojalitás és tradicionális szemlélet. A baby boomerek 1946 és 1964 között születtek, együttműködők, de nem kedvelik a változást. Az X generáció 1965–1980-as születésű, ők függetlenek, de barátságtalanok. Az 1981 és 1995 közötti millenniumiak terhelhetők, de élnek a kiváltságaikkal, az 1995 és 2010 közé tehető Z pedig progresszív elveket vall és nem lojális.

A kutatók szerint a probléma sokrétű. Egyrészt a különféle nemzedékekről számos előítélet él, másrészt amikor a munkavállalók a generációs különbségek miatt alapvető gondolkodásbeli eltéréseket tapasztalnak, akkor a megoldandó feladatokat hajlamosak egymásra hárítani, ahelyett, hogy igyekeznének együtt dolgozni. Ez a hozzáállás kedvezőtlenül befolyásolja a termelékenységet. A kihívások miatt a menedzseri készségek változására van szükség, hogy a vezetők alkalmazkodni tudjanak a különféle generációk igényeihez. Összességében fontos, hogy mind technikai, mind interperszonális képességeikben a legjobbat nyújtsák.

Ki a következő generáció vezetője?

Bogdán Szilvia

„A következő generáció vezetői és munkavállalói a digitális világban szocializálódtak, és automatikusan a fogyasztóivá váltak. A gyors, azonnali interakciók sorozata mindennapjaik alapeleme. A vezetői működésben ezért fel kell erősíteni az odafigyelést és a szinte azonnali, gyors visszajelzés képességét. Nem egyszerűen a technikai megoldások ismeretén van a hangsúly, hanem a szélesebb körű vállalati összefüggések, folyamatok, tudás, összetettebb készségek begyakorlásán és ezek támogatásán. Széles körű interperszonális képességekre van szükség, az érzelmi intelligencia, a kommunikációs készségek és az innovatív gondolkodás mind hozzájárulhat a sikerhez. A mai vezetői kompetenciák legfontosabb eleme az empátia, a kommunikációs technikák helyzetfüggő megválasztása az érzelmi és intellektuális kapcsolódásaink erősítésére, valamint a türelem”

– magyarázza Bogdán Szilvia, a Nexon HR-igazgatója, hozzátéve, hogy fontos megjegyezni: a különféle generációk eltérő értékeket keresnek vezetőikben.

A millenniumiak a munka és a magánélet egyensúlyát tartják az egyik legfontosabbnak, ezért olyan vezetőket keresnek, akik lehetőséget biztosítanak a rugalmas munkavégzésre. Fontos számukra csapatmunka és az együttműködés elősegítése, illetve a folyamatos fejlődés, ami miatt a rendszeres visszajelzést igényelnek. A Z generáció a legújabb technológiát használva nőtt fel, ezért ők elvárják a munkáltatóktól a modern eszközök biztosítását.

Kedvelik a szabadúszó életstílust, fontos számukra a mentális egészség és a társadalmi felelősségvállalás, és hogy ezt a cégek támogassák. A juttatásaik tekintetében öntudatosan tárgyalnak, megkövetelik a munkáltatói bőkezűséget. Ez utóbbi az idősebbek számára egyszerre megdöbbentő és irigyelnivaló, ám ahogy a hasonló elvárásokkal munkaerőpiacra lépő alfák is elkezdenek dolgozni, a várakozások szerint a munkáltatók kénytelenek lesznek egyre inkább a Z generáció igényeihez idomulni.

Alkalmazkodni, hibázni és tanulni

Hinterstein Anikó

„Az elmúlt években több kutatás is vizsgálta, milyen környezetre és milyen vezetőkre van szükség a Z és az alfa nemzedék munkaerőpiacra lépésével. Mivel az új generációk gyorsan változó környezetben szocializálódtak, így elvárják a rugalmasságot, az agilitást a vezetőiktől is. Nagyra értékelik a mentorálást és a folyamatos fejlődési lehetőséget, míg az empatikus vezetés növeli a munkavállalói elégedettséget és a lojalitást. Versenyelőnyt jelent a sokszínű és befogadó kultúra, illetve a szervezeti és vezetői digitális érettség”

– teszi hozzá Hinterstein Anikó, a PwC Magyarország HR-vezetője, aki szerint a közösen kialakított célok, a minden generáció által elismert együttes értékek segítenek egységet teremteni. 

Bogdán Szilvia szerint a most felnövekvő vezetői réteg számára az agilis módszertanok segítenek a gyors reakciók alkalmazásában ás elfogadásában. Ezek az innovációt is támogatják, amely elengedhetetlen a mai üzleti környezetben. Fontos, hogy olyan szervezeti kultúrát alakítsanak ki, amely támogatja a hibákból való tanulást, mert az a fiatal vezetőket is segíti magabiztosságuk elnyerésében. 

Ez az úgynevezett pozitív hibakultúra a munkahelyeken egyre inkább általánossá váló mesterséges intelligencia használatát is megkönnyítheti. Utóbbi Hinterstein Anikó szerint nagyban segít a személyre szabott fejlesztési folyamatok kialakításában, ami igazodik a különböző generációk igényeihez. Viszont ha a cég elismeri, hogy lehet hibázni, csökkenthető az idősebb nemzedékek technológiai fejlődés okozta stressz-szintje. A szakértők szerint összességében a produktivitás megfelelő arányához minden munkavállalóban annak az érzelmi intelligenciának a kialakulására lenne szükség, amely nélkül a jövő vezetői aligha tudnak csapatuk élén állni.

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!