Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Eljött a tech-co transzformáció ideje

Az ezredfordulót követő években a telekommunikáció és az IT konvergenciája teremtette meg az alapot ahhoz a transzformációhoz, amelyben a klasszikus távközlési cégek egyre inkább a technológiai szolgáltató (tech-co) szerepkör felé kezdtek elmozdulni. Az átalakulás sarokpontjairól két nagy hazai szolgáltató szakértőit kérdeztük.

A transzformáció természetesen egy hosszabb evolúciós folyamat része. Persze a telekomcégek is lépéskényszerben vannak, hiszen ha nem akarnak elveszni a digitális világ süllyesztőjében, új utakat kell keresniük, az pedig a hagyományos szerepkörök átalakulását eredményezi. Ez jelenleg a tech-co transzformációban is tetten érhető.

Megélni a transzformációt

Számos olyan technológiai innováció ment végbe különböző iparágakban, amihez a telekommunikációs megoldások szolgáltatták az alapot (applikációalapú transzformáció), miközben maga a telkóipar világszerte lemaradt a fejlesztésekkel – közölték érdeklődésünkre a Yettelnél. A telekommunikációban viszonylag kevés példa van olyan diszruptív megoldásokra, mint amit a Revolut indított el a bankszektorban, a Kifli.hu a kiskereskedelemben vagy a Netflix a tartalomfogyasztásban. Ezek példa nélküli, bátor fejlesztések voltak, újonnan kialakult ügyféligényekre adtak kiváló választ a digitalizáció eszközeivel. 

A Yettel célja, hogy ezekhez hasonló áttörést hozzon el a telekommunikációban. Pontosabban a cél az, hogy az ügyfelek a felhasználói élményben éljék meg ezt a digitális átalakulást. A szolgáltató szerint erre jó példa a Yepp, a cég teljes mértékben digitalizált mobiltarifája: ha valaki korlátlan mobilnetet szeretne, akkor anélkül, hogy be kellene mennie egy üzletbe, kizárólag az alkalmazással meg tudja kötni a szerződést, és már használhatja is a szolgáltatást. A megoldás egyszerűsége a Revolutot, rugalmassága a Netflixet idézi. 

A Yepp bevezetésével lefektetett alapok segítik és felgyorsítják a jövőbeli fejlesztéseket – vélik a szolgáltatónál. Az új tapasztalatok abban is segítenek, hogy a Yettel szolgáltatásai valós ügyféligényekre adjanak választ és megoldást.

A Telekom jelenlegi portfóliója és a szervezeti felépítése is egy hosszú evolúció eredménye: a társaság a leányvállalatai révén már mintegy tizenöt éve nyújt teljes körű infokommunikációs megoldásokat. Mindezt pedig két éve már egy márkanév alatt. A portfólió persze egy élő dolog, amely a technológiai fejlődés, a piaci környezet és az ügyféligények függvényében folyamatosan formálódik. 

Digitális szolgáltatóként a Telekom az egész országot tuningolja – összegezték érdeklődésünkre a szolgáltató küldetését.

Sipos Tamás

„A társaság elkötelezett, hogy a digitális élet kínálta lehetőségeket mindenki számára elérhetővé tegye, és ezt a célt szolgálják a Telekom vezetékes és mobilhálózat-fejlesztései. A vállalatok digitális szolgáltatójaként pedig telekommunikációs és IT-szolgáltatásokkal támogatjuk az üzleti szektor digitalizációját. A cég stratégiai célja, hogy a legjobb hálózaton a legjobb szolgáltatásokat nyújtsa. Felelősségünk, hogy az infrastruktúra fejlesztésén és modernizációján túl segítsük az ügyfeleinket, és közvetlenül az üzleti folyamataikra kiható megoldásokat biztosítsunk számukra”

– közölte a Telekom Connectivity and Telco Solutions Presales CoE Leadje. Sipos Tamás szerint éppen ezért folyamatosan figyelni kell a technológia fejlődését, a hazai piaci és gazdasági környezet, illetve az ügyféligények változását.

MI, az agresszív katalizátor

Mind a telekommunikáció, mind az informatikai világ hihetetlenül gyorsan változik, amit a mesterséges intelligencia (MI) mint agresszív katalizátor még tovább gyorsít. Pillanatok alatt kerülnek fel a technológiai térképre új cégek és tűnnek el a süllyesztőbe korábban patinás nagyvállalatok – fogalmazott a Telekom szakértője.

A Yettelnél úgy vélik, a transzformáció nem csupán technológiai átalakulás, hanem a teljes vállalati működésre, kultúrára és ügyfélkapcsolatokra kiterjedő változás. Mint azt Dávid Zoltán, aYettelMagyarország stratégiai vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta, a hagyományos telekommunikációs szolgáltatásokon túl a digitális technológiák révén kívánnak új értéket teremteni. Az így fejlesztett digitális megoldások valódi előnyöket és élményt nyújthatnak az emberek mindennapi életében.

Dávid Zoltán

„Most érkezett el annak az ideje, hogy egy kiváló 5G-hálózatot építettünk – és fejlesztünk folyamatosan –, amin akár otthoni internetszolgáltatásokat is igénybe vehetnek az emberek, akár tévé- vagy streamingszolgáltatásokat; ennek a következő lépése a telcotech megérkezése”

– mondta Dávid Zoltán.

A Yettel belső rendszereinek fejlesztése is, mint például az IT-infrastruktúra megújítása és az MI-alapú adatelemzés alkalmazása, további alapot biztosít a transzformáció sikeréhez. 

Márpedig a transzformáció – ahogy a Telekomnál megjegyezték – egyfajta hozzáadott érték, amellyel egy szolgáltató megkülönböztetheti magát a piacon. Miközben a szolgáltató az ügyfelek digitalizációs folyamataira fókuszál, a széles Telekom-portfólióból adódóan is felelősséget jelent, hogy az infrastruktúra fejlesztésén és modernizáción túl is segítsék az ügyfeleket.

Sipos Tamás rámutatott:

„Fontos számunkra a magas szintű technológiai tudás, folyamatosan fejlesztjük konzulensi, tanácsadói képességeinket. Kiemelt szerepet szánunk az innovációnak és a termékesítésnek, hogy az hatékonyan tudja támogatni a digitalizációs céljainkat és a transzformációs képességeinket.” 

Miközben a technológiai fejlődés jól láthatóan gyorsult, a Telekomnál úgy tapasztalták, hogy az MI-vel biztosítható transzformációs folyamatokkal iránti igény jelentősen megugrott. Ennek kiszolgálására egy kompetencia-központot is kialakítottak a cégnél. Az informatikai fejlődésben az MI térnyerésével olyan mérföldkőhöz érkeztünk, ahol a mesterséges intelligencia megfelelő használata kulcsfontosságúvá válik a legtöbb cég számára – fogalmazott lapunknak Sipos Tamás.

Az IT már nem csak kiszolgáló

A transzformáció egyik fő jellemzője, hogy szolgáltatás-központú megközelítés váltja fel a hagyományos termékalapú modellt. A digitális megoldások az ügyfelek számára kényelmet, gyorsaságot és egyszerű szolgáltatásokat biztosítanak.

A Yettel innovációs tevékenysége is ezt a célt szolgálja, például az agilis csapatok működésével, amelyek hatékonyabbá és gyorsabbá teszik a fejlesztési folyamatokat. Az MI-alapú adatelemzéssel és a digitalizált ügyfélélménnyel a vállalat olyan testreszabott megoldásokat kínálhat, amelyek nemcsak a telekommunikációs iparágban, hanem más szolgáltatási szektorokban is példamutatók lehetnek.

A transzformáció kapcsán a Telekomnál rámutattak arra is, hogy elsősorban a nagyvállalati szektorban az informatika a korábbi kiszolgáló szerepköréből kitörve a cégek üzleti tevékenységét tekintve inkább támogató, közreműködő, tanácsadó pozícióba került.

A magyar ügyfelekben megvan a kellő nyitottság a digitális megoldások iránt

Sok vállalatnál ma már nemcsak egy adott feladat megoldását várják az IT-tól, hanem az üzleti folyamatok kialakításában, tervezésében, a hatékonyság, valamint a piaci növekedést célzó egyeztetésekben való aktív közreműködést is – mondta Sipos Tamás. Ezt az új szerepkört a Telekom digitális szakértőként tudja támogatni, sőt a kis- és középvállalatok számára is költséghatékony, rugalmas szolgáltatásokat tud biztosítani.

Márpedig a magyar ügyfelekben megvan a kellő nyitottság a digitális megoldások iránt. A Yettel szakértője szerint ezt bizonyítja többek között a Revolut népszerűsége is. 

Az pedig a megkérdezett szolgáltatók válaszaiban teljes mértékben egybevágott, hogy az ügyfelek egyre inkább elvárják az egyszerű, kényelmes és gyors megoldásokat. A Yettelnél a Yepp bevezetése során azt tapasztalták, hogy a digitális transzformáció nemcsak időszerű, hanem egyértelmű igény is van rá.

Az ügyfél csak nyerhet a tech-co átalakuláson

 A modern ügyféligények kiszolgálása mellett a Yettel arra törekszik, hogy egyedi élményt nyújtson, és ezzel kiemelkedjen a versenytársai közül. Az ügyfelek számára egyszerűbbé, hatékonyabbá és rugalmasabbá kívánják tenni a telekommunikációs szolgáltatások igénybevételét. Végső soron a cél, hogy még inkább ügyfélközpontú, innovatív és a digitális technológiákat maximálisan kihasználó telcotech vállalattá váljanak, és ne csak alkalmazkodjanak a piaci változásokhoz, hanem proaktívan alakítsák is azokat – hangsúlyozták érdeklődésünkre a szolgáltatónál. Az ügyfélélmény javításán dolgozva számos fejlesztést hajtanak végre.

Az MI-alapú technológiák bevezetésével az ügyféligények pontosabban azonosíthatók, és testreszabott megoldásokat tudnak kínálni. Az ügyfélkapcsolatok digitalizációja, az ügyintézési folyamatok egyszerűsítése, valamint a rugalmas tarifák és szolgáltatások továbbfejlesztése szintén központi eleme ennek a törekvésnek. A termékfejlesztési folyamatokat pedig a belső rendszerek, az IT-infrastruktúra modernizálásával és az agilis működéssel igyekeznek gyorsabbá, hatékonyabbá tenni. Mindezek pedig ügyféligényekre szabott innovatív megoldásokat eredményeznek. 

Az MI-alapú technológiák bevezetésével az ügyféligények pontosabban azonosíthatók

Ha egy vállalat rálép a transzformáció útjára, akkor a modern technológiai eszközök és hálózat használatával lehetősége lesz az alaptevékenységéhez kapcsolódó üzleti tevékenységekre, fejlesztésekre fókuszálni – mondta Sipos Tamás. A Telekom szakembere hozzátette: kiemelt fókuszt helyezünk az új, digitalizációs és transzformációs projektek hatékonyabb támogatására, hisszük, hogy hosszú távon az az attitűd visz előre minden üzleti vállalkozást, ha mindig képes új célokat kitűzni maga elé. A vállalat célja, hogy megoldásaival az ügyfeleket az üzleti oldalon is segítse a digitális átalakulásban. Ennek révén a vállalkozások is jobban megérthetik és kiszolgálhatják a saját ügyfeleik igényeit és elvárásait. 

Sipos Tamás kiemelte:

„Digitális szolgáltatóként fontos számunkra, hogy a sikereinket ne csak a bevételeink vagy a tőzsdei mutatók alapján lehessen megítélni, hanem az ügyfeleink általunk támogatott transzformációs útján elért eredményeiből és a pozitív visszajelzéseik alapján is, így az ő sikereik a mi sikereink is lesznek.”

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!