A személyre szabottabb ügyfélélmény megteremtése mellett az MI segít a hálózatok optimalizálásában, a biztonsági kockázatok előrejelzésében és a belső folyamatok automatizálásában, így az ügyfelek hatékonyabb és célzottabb kiszolgálásán túl az üzleti megtérülés is növelhető. Lindwurm Tamást, a 4iG Csoport BI szakmai vezetőjét többek között arról kérdeztük, hogyan hat egymásra a mesterséges intelligencia és az adatmenedzsment a telekommunikációs iparágban.
Hogyan támogatja az adatmenedzsment az MI-rendszerek kialakítását?
Az 5G-technológia terjedésével és az IoT-eszközök számának folyamatos növekedésével az adatok mennyisége és komplexitása is szintet lépett, a hagyományos adatfeldolgozási és -kezelési módszerek már nem elegendők. A távközlési vállalatoknál – így a 4iG Csoporthoz tartozó cégeknél is – hatalmas mennyiségű adat keletkezik minden nap. Ezek feldolgozása és konzisztenciája alapvető fontosságú az MI-rendszerek szempontjából. Az adatkezelés nem csupán egy IT-feladat: a teljes szervezet közös felelőssége, hiszen az adatokból csak akkor nyerhető ki a valódi üzleti érték, ha azokat a megfelelő kontextusban értelmezzük és megfelelő minőségben tároljuk. Az MI-megoldások esetében az adatok átláthatósága, magyarázhatósága is kulcskérdés. Az adatmenedzsment-eszközök ebben támogatnak minket, amit a belső folyamatok, szerep- és felelősségi körök kialakításával egészítünk ki.
Hogyan érzékelik ezt az ügyfelek?
Előre jelző MI-modellek használatával nagyobb hatékonysággal azonosítunk jövőbeli hálózati problémákat, ennek köszönhetően minimalizálni tudjuk az ügyfeleket érintő szolgáltatáskieséseket. Emellett hálózati fejlesztéseinket is az ügyfelek anonimizált mozgásadatainak felhasználásával pontosítjuk, így felkészülhetünk a jövőbeli ügyféligények időbeni kiszolgálására.
Belső hatékonyságunkat pedig MI-alapokon működő hibajegykezelő megoldással támogatjuk, amelynek segítségével ügyfeleink gyorsabban kapnak választ, emellett a kevesebb emberi interakció következtében munkavállalóinkat is tehermentesíti, és junior kollégáink számára is gyorsabb a betanulási folyamat.
Üzleti ügyfelek is egyre gyakrabban érdeklődnek a mesterségesintelligencia-megoldások iránt. Célunk, hogy ezekre az igényekre is reagáljunk, és a következő 1–3 évben az MI-alapú megoldások egyre szélesebb köre legyen elérhető a cégcsoport kínálatában.
A 4iG Csoport távközlési divíziójában milyen üzleti célok érdekében alkalmazzák az MI-t? Milyen eredményeket hozott eddig?
Az ügyélélmény továbbfejlesztése a mesterséges intelligencia segítségével az egyik legfontosabb üzleti célunk. Tapasztalataink alapján az MI által támogatott, ügyfeleink használati szokásaihoz leginkább passzoló ajánlatainkat lényegesen nagyobb arányban veszik igénybe. Emellett az adatvezérelt távközlési hálózati fejlesztéseink jelentősen magasabb megtérülést biztosítanak. Kiemelt jelentőségű a belső hatékonyságunk növelése is: a virtuális asszisztensek nagyban felgyorsítják a folyamatokat, legyen szó szabályzatok hatékony kereséséről vagy MI-támogatott tudásbázisok alkalmazásáról.
Mi a helyzet a 4iG saját MI- modelljével? Kész iparági megoldásokat alkalmaznak vagy saját eszközkészletet fejlesztenek?
Dolgozunk az egyik legnagyobb felhőszolgáltató által nyújtott szolgáltatáspalettával, emellett saját fejlesztésekkel is foglalkozunk. Az üzleti igények és az azokhoz felhasználandó adatok szenzitivitása alapján határozzuk meg, hogy milyen MI-eszközkészletet alkalmazunk. Megoldásainkban emellett a cégcsoporton belül elérhető, kiemelkedő tulajdonságokkal rendelkező adatközpontunkat is hasznosítjuk. Mivel a generatív MI új technológia, a legfontosabb alapelvünk, hogy ennek használatát felelősen, kockázattudatosan alakítsuk ki.
Miben segítheti az MI a hazai kis- és középvállalkozásokat? Mire érdemes figyelniük?
A még inkább személyre szabott ajánlatok és tartalmak, az interaktívabb ügyfélszolgálatok és virtuális asszisztensek a mindennapjaink részei lesznek. Ez nemcsak a nagyvállalatok privilégiuma lesz, hanem egyre inkább elérhetővé válik a KKV-szektorban is. Miközben az MI rendkívül vonzó és számos üzleti lehetőséget rejt, fontos azt is kiemelni, hogy ne vezessük be meggondolatlanul. Tudatos tervezésre van szükség, amelyben fontos szerepe van vállalaton belül a biztonsággal és az adatkezeléssel foglalkozó, valamint a jogi területeknek is, különös tekintettel az AI Act rendelkezéseire. Ezen szempontok figyelmen kívül hagyása esetén az MI nagyobb kockázattá válhat, mint előnnyé.