Az E-ING rendszer létrehozását pályázati úton a Lechner Tudásközpont nyerte el még 2017-ben. A projekt célkitűzése, hogy az ingatlan-nyilvántartási eljárások teljes mértékben elektronikus platformra kerüljenek. Ez a mai nappal hivatalosan is megvalósult.
Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy mától elérhetővé válik a teljesen elektronikus ügyintézés, amelyben az ingatlan adásvételi szerződéseket ellenjegyző ügyvédek szerepe és felelőssége kiemelkedő lesz. Az ügyvédek egy része átveszi a földhivatali dolgozók feladatait, így nagyobb szerepük lesz az eljárásokban – írja a Portfolio.hu.
Ugyanakkor a Lechner Tudásközpont által koordinált E-ING használata a kezdetben nem lesz kötelező. Az átmeneti időszakban, 2025. január 15. után indult eljárásokban az “ötszázezredik végleges döntést” követő 10 napon belül még papíralapú kérelmek is benyújthatók. Ezekről a földhivatalok hagyományos módon döntenek. Erre nagyjából 2025. szeptember második felében kerülhet sor.
De mi változik?
A Portfolio.hu összegyűjtötte a változásokat:
- Teljes digitalizáció az átmeneti időszak után: 2025. január 15-én hatályba lép az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény és a végrehajtásáról szóló kormányrendelet. Ezek együttesen lehetővé teszik, hogy az E-ING, azaz az ügyvédek és közjegyzők által kezelt webes felület váljon az ingatlan ügyintézés elsődleges eszközévé.
- Átmeneti időszak nagyjából nyárig: Az átmeneti időszak a 2025. január 15. napját követően indult ingatlan-nyilvántartási eljárásban az ötszázezredik végleges döntés meghozatalát követő 10. napig tart. Eddig még teljes egészében papír alapon is lefolytathatóak az ingatlan-nyilvántartási eljárások.
- Itt a tulajdonjog-fenntartáshoz kapcsolódó vevői jog: Az új vevői jog a korábban jól ismert függőben tartás és a tulajdonjog fenntartással történő eladás tényének feljegyzése helyett kerül bevezetésre. Az új jog bevezetése miatt a hitelből fizetett lakások ügyintézésének földhivatali díja háromszor annyiba kerül, mint fél évvel ezelőtt.
- Automatizált döntéshozatal: Az új rendszer bizonyos feltételek mellett akár órák alatt lehetővé teszi a tulajdonjog bejegyzését. Ezt szinte csak a készpénzes vevők tudják kihasználni.
- Személyes jelenlét szükségessége: Az átmeneti időszakot követően meghatalmazásokat, valamint a tulajdonjog bejegyzési engedélyt az ügyvéd előtt személyes jelenléttel, elektronikus aláírással, Ügyfélkapu+-szal, illetve DÁP-pal lehet majd hitelesíteni.
(Kép: Unplash/Alessandro Ranica)