Az FTC szakemberei kutatásuk során az online eszközök weboldalait tanulmányozták a szoftveres támogatási ciklus kapcsán.
Nem tudni, hogy mennyi az annyi
A kereskedelmi hatóság arra volt kíváncsi, hogy az egyes eszközökhöz a gyártó vállalat várhatóan mennyi ideig biztosítja a szoftveres frissítést.
A tanulmány szerint az internet-képes eszközök 89 százalékáról nem derült ki pontosan, meddig járnak a frissítések a termékhez.
Azonban, a termékoldalak fennmaradó 11 százaléka sem fogalmazott minden esetben egyértelműen a frissítések vonatkozásában.
Ezekben az esetekben a megfogalmazás hol nem volt egyértelmű, hol pedig következetlen információt adott a dátumokról.
Másodlagos tesztként az FTC szakemberei néhány alapkeresést végeztek a Google-ben a támogatási időtartamról. A helyzet valamivel jobb volt, mint a termékoldalak vizsgálata esetében. A készülékek 67 százalékánál azonban így sem tudtak gyorsan választ találni.
Mint arra a kereskedelmi felügyelet fogyasztóvédelmi hivatalának igazgatója rámutatott: a fogyasztók sok pénzt veszíthetnek, ha az intelligens termékek nem biztosítják a kívánt funkciókat. Samuel Levine hozzátette, az okoseszközök vásárlásakor a fogyasztóknak fel kell tenniük bizonyos kérdéseket, és mérlegelniük kell az adott termék élettartamát.
A 89 százalékos arány eléggé elrettentőnek hangzik, de van egy fontos szempont a kutatásban. Az FTC csupán 184 terméket vizsgált meg, amelyek a termékkategóriák széles skáláját fedték le. A vizsgált termékekből 161 esetben nem találtak a szoftverfrissítési támogatásra vonatkozó információt.
Nem vizsgáltak például laptopokat, PC-ket, tableteket és autókat.
Ugyanakkor a vizsgálat minden más fontosabb internet-képes eszközre kiterjedt. Bár a frissítési információk valós aránya valószínűleg eltérhet az FTC által most közölt számoktól, a terméktámogatásra vonatkozó főbb megállapítások így is helytállók.
Egyre gyakoribb, hogy egyes elektronikai cégek – például az okostelefon-gyártók – már előre közlik a készülékek támogatási ciklusát.
Az FTC mostani közlésében nem esik szó sem szankciókról, sem konkrét hatósági figyelmeztetésekről. Arra azonban rámutatnak, hogy a terméktámogatási információk hiánya – az írásos garanciával értékesített termékek esetében – sértheti a Magnuson Moss Warranty Act-et. A garanciaszabályokról szóló törvény előírja, hogy a 15 dollárnál többe kerülő fogyasztási cikkekre vonatkozó írásos garanciákat a leendő vásárlók számára az eladás előtt hozzáférhetővé kell tenni.
(Kép: flickr)