Az idén Battonyán, Eleken és Újszászon adtak át okmányirodából átalakított kormányablakot, a fertődi a negyedik. Ezzel a hálózat szinte elkészült, már csak három olyan okmányiroda van, amely jövőre kormányablakká alakul.
Gyorsabb, hatékonyabb, ügyfélbarát ügyintézés
A 2010-ben kezdődött a teljes magyar területi közigazgatás államigazgatási oldalának megreformálása, és a második generációs kormányablakokkal egy olyan hálózat jött létre, amely a legkorszerűbb kereskedelmi bankokkal is felveszi a versenyt az államtitkár értékelése szerint.
Az ügyintézők felkészültek, ügyesek, tájékozottak, jól alkalmazzák a jogszabályokat, és meg tudják valósítani azt, amiért 2010-ben az egész reform elindult, vagyis hogy gyorsabb, hatékonyabb, ügyfélbarát és ügyfélcentrikus ügyintézés legyen a magyar területi közigazgatás államigazgatási oldalán.
Magyarországon 6,5 millió ember olyan településen él, ahol van kormányablak, a többi ember pedig 14 kilométeren belül el tud érni egyet. A kormányablakok arculata egységes, a várakozási idő átlagosan valamivel több mint 17 perc, amit szeretnének csökkenteni. Az ügyintézési idő országos átlaga 9 percnél kevesebb, Győr-Moson-Sopron vármegyében pedig az országos átlag alatt legalább fél perccel teljesítenek az ügyintézők.
Az elektronikus ügyintézés az előtérben
A kormányablak-hálózat kialakítását az államtitkár a magyar közigazgatás történetében kifejezetten sikertörténetnek értékelte, közölve: paradigmaváltás időszakában vagyunk az elektronikus ügyintézés tekintetében. Felidézte, hogy szerdán az Országgyűlés elfogadta azt a jogszabályt, amelynek alapján jövő júniustól az elektronikus ügyintézést tekintik preferált ügyintézési formának.
Számos olyan ügy van már most is, amelyet elektronikusan lehet intézni, de egyre többet kell a digitalizáció nyelvére lefordítani. Így a digitalizáció során felmerülhet, hogy a számuk hogyan optimalizálható.
Újítások a digitális térben
A virtuális kormányablakok ügyköre több mint 2500 ügytípusra terjed ki, de a hétköznapokban 15 ügytípusban zajlik az ügyintézések 75 százaléka. Ezek elsősorban okmányjellegű ügyek; az a digitális korszak, amely előttünk van, ebben is változást fog hozni, lényegesen könnyebbé téve az életet. A digitális térben már olyan újításokat is bevezettek, mint az e-bejelentő szolgáltatás, amelynek során a közműátírásokat a digitális térben lehet intézni.
(MTI)
(Kiemelt kép: Unsplash)