Nyitókép: Wikimedia Commons
Statisztikák szerint az Európai Unióban a stroke a második leggyakoribb halálozási ok, a felnőttkori mozgásképtelenségnek pedig az elsőszámú felelőse. A litvániai Kaunasi Műszaki Egyetem kutatói által fejlesztett iTrain interaktív játék stroke-betegek rehabilitációjában segít. A kutatók másik fejlesztésébe, a BiomacVR-be integrált iTrain azért különleges, mert a páciens virtuálisvalóság-technikával valódi környezetben, otthonában, tehát saját, nagyon jól ismert közegében végezheti a felépülését segítő gyakorlatokat.
Egyszerű, de hatékony
A virtuális valóságot (virtual reality, VR), háromdimenziós virtuális tereket sokáig csak játékra használták, de az elmúlt tíz évben már jóval több területen alkalmazzák. Az új rendszer a VR-technológia virtuális világok, sisak, headset és speciális szemüveg nélküli felhasználásának szép példája.
A BiomacVR kalibrálása (Kép: Kaunasi Műszaki Egyetem)
Működése egyszerű: a gyakorlatokat végző személy VR-érzékelőket rögzít a karjára, és a mozdulatokat a lehető legpontosabban igyekszik kivitelezni. A szenzorok segítségével, a rendszer nagyon pontosan detektálja, hogy az illető mit tesz a háromdimenziós térben; testtartását, mozdulatait lemásolva, virtuális utánzatot készít róla. A rendszerhez kapcsolódó orvos a monitorán minden irányból mindent lát, olyan mintha a beteg mellette végezné a szükséges gyakorlatokat.
A VR fizikai terápiába integrálásával, a páciensek jobban fókuszálnak az adott feladatra, sikeresebben hajtják végre azt. A szoftver lehetővé teszi, hogy, amennyiben lehetséges, a mielőbbi felépülés érdekében, finomhangolják, nehezebbé tegyék a gyakorlatokat.
A stroke-kezelés csak az első alkalmazás
A stroke egyik legáltalánosabb következménye a motorikus funkciók felső és alsó végtagizmok gyengeségében, görcsökben, az egyensúlyozó képesség, a koordináció károsodásában jelentkező bénulása. A virtuális és a valódi személy összeillesztéséhez az illető végtagjainak hosszúságát és szélességét bemenő adatként táplálják be a rendszerbe. Ezeknek az információknak a birtokában, az izmok, ízületek és a testrészek pontosabban megfigyelhetők, eltérések és változások jobban kimutathatók, például a rosszul végrehajtott gyakorlat is.
A rendszer és a szenzorok (Kép: Kaunasi Műszaki Egyetem)
Ha a végtagok felsőizmai nem elég erősek, a betegnek problémát okoz az evés, az öltözködés és az írás, az alsóizmok gyengesége pedig a testtartást befolyásolja, lassítja a járást, eséseket okozhat. A felépülés lehetősége és ideje esetfüggő, viszont mindig sok munka és gyakorlás kell hozzá.
A kutatók megállapították, hogy a VR-rendszert használó betegek aktívabbak, örömet okoz nekik, amikor látják sikeres mozdulataikat, úgy érzik, hogy ellenőrzés alatt tartják a helyzetet, igyekeznek javítani a gyorsaságon, pontosságon, fokozzák erőfeszítéseiket.
A technológia egyelőre csak a stroke-ot érinti, de a jövőben más betegségek kezelésében is igyekeznek majd használni, és bizakodnak, hogy rendszerüket hamarosan az egészségügybe integrálják.