Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Világszerte berobban a robottaxi-verseny

Akár ezerszeresére is nőhetnek a robottaxi-szoftverekből származó bevételek a következő húsz évben - állítja előrejelzésében az IDTechEx.

Már eddig is jelentős eredményeket könyvelhetnek el 2025-ről az SAE 4-es szintű autonóm járművek. A piackutatással foglalkozó IDTechEx jelentésében a robottaxi-szolgáltatások fejlődését elemezte, a szoftverbevételekről szóló  előrejelzését pedig egészen 2046-ig elkészítette. 

Az USA-ban már felpörgött a verseny

A tengerentúlon a Waymo megszilárdította vezető szerepét a robottaxi-piacon. A cég Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben, Atlantában és Austinban üzemeltet járatokat, és partnerséget kötött az Uberrel és a Lyf­ttel is.

Vagyis két olyan nagy szereplővel is, amelyet akár versenytársai is lehettek volna. A cég emellett Tokióban is tesztel, ezzel pedig már megkezdte a nemzetközi terjeszkedést.

A Tesla idén júniusában indította el robottaxi-szolgáltatását. Ezt a következő hónapokban mintegy 440 négyzetkilométeres területre bővítette a texasi Austinban. 

Szeptember óta egyébként a szolgáltatás már a nyilvánosság számára is elérhető, a járművekben pedig fedélzeti emberi felügyelő nélkül működnek. 

Természetesen  – ahogy minden robottaxi-szolgáltatás esetében – a távoli operátorok továbbra is működnek. 

Még nem látszik a piaci érettség

Azt egyelőre azonban még nem látni, hogy a jelenlegi szinten a technológia elég kiforrott-e a nagyléptékű bevezetéshez.

Idén két másik vállalat is elindította robottaxi-szolgáltatását az Egyesült Államokban: a Zoox és a May Mobility. 

A Zoox járműve teljesen újratervezett, kifejezetten autonóm működésre épített modell – ellentétben a Waymo Jaguar I-PACE alapú és a Tesla Model Y alapú robottaxijaival. 

Ezekben a járművekben nincs kormány, pedál vagy vezetőülés. 

A May Mobility 2025 szeptemberében indította el kísérleti robottaxi-programját a Lyfttel együttműködésben – átalakított hibrid Toyota Sienna kisbuszokkal.

A Cruise 2024 decemberi kivonulása után egy ideig a Waymo maradt az egyetlen szereplő, amely kereskedelmi forgalomban is üzemeltetett robottaxikat. 

Újabb lendület a piacon

Az elmúlt két hónap fejleményei arra utalnak, hogy a piac újra lendületbe jöhet. 

Az IDTechEx előrejelzése szerint 2046-ra az Egyesült Államok adhatja majd a globális robottaxi-szoftverbevételek nagyjából egynegyedét.

Kína, a világ második legnagyobb népességű országa, óriási potenciált jelent a robottaxik számára. 

Méretét tekintve a Waymo jelenlegi egyetlen valódi vetélytársa a Baidu tulajdonában lévő Apollo Go. Ez a szolgáltatás már több mint tizenkét kínai városban működik, köztük Pekingben, Sanghajban, Sencsenben és Vuhanban. 

Több mint ezer járműből álló flottájával a Baidu célja, hogy 2026-ra külföldi piacokon is megvesse a lábát – elsőként az Egyesült Királyságban és Németországban. 

A jelenlegi európai fejlesztések, például a brit Wayve és a német Motor AI tevékenysége alapján Európa a jövőben a technológiai fölény egyik kulcsterületévé válhat.

Kína lehet a legnagyobb piac

Az egyes helyi piacokon több száz járművet üzemeltető vállalatok működnek, mint a Pony.ai és a WeRide. Emellett számos feltörekvő fejlesztő is jelen van, mint a Momenta és a Black Sesame, amelyek autonóm járműtechnológiát fejlesztenek. 

Az ennyire telített és versengő környezetben az IDTechEx szerint Kína 2046-ra a robotaxi-szoftverpiac több mint felét fogja adni.

Egy másik szereplő, az AutoX, nemrég mutatta be a világ első magántulajdonú, SAE 4-es szintű autonóm járművét, Tensor néven.

Az AutoX két éve megszüntette robotaxi-szolgáltatását Kínában, és most ezzel az új márkával tér vissza. 

Még kérdés, hogy ez a jármű ténylegesen piacra kerül-e, mennyibe fog kerülni, és hogyan kezeli majd a magánhasználatú autonóm járművekkel járó felelősségi és jogi kérdéseket.

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!