Már eddig is jelentős eredményeket könyvelhetnek el 2025-ről az SAE 4-es szintű autonóm járművek. A piackutatással foglalkozó IDTechEx jelentésében a robottaxi-szolgáltatások fejlődését elemezte, a szoftverbevételekről szóló előrejelzését pedig egészen 2046-ig elkészítette.
Az USA-ban már felpörgött a verseny
A tengerentúlon a Waymo megszilárdította vezető szerepét a robottaxi-piacon. A cég Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben, Atlantában és Austinban üzemeltet járatokat, és partnerséget kötött az Uberrel és a Lyfttel is.
Vagyis két olyan nagy szereplővel is, amelyet akár versenytársai is lehettek volna. A cég emellett Tokióban is tesztel, ezzel pedig már megkezdte a nemzetközi terjeszkedést.
A Tesla idén júniusában indította el robottaxi-szolgáltatását. Ezt a következő hónapokban mintegy 440 négyzetkilométeres területre bővítette a texasi Austinban.
Szeptember óta egyébként a szolgáltatás már a nyilvánosság számára is elérhető, a járművekben pedig fedélzeti emberi felügyelő nélkül működnek.
Természetesen – ahogy minden robottaxi-szolgáltatás esetében – a távoli operátorok továbbra is működnek.
Még nem látszik a piaci érettség
Azt egyelőre azonban még nem látni, hogy a jelenlegi szinten a technológia elég kiforrott-e a nagyléptékű bevezetéshez.
Idén két másik vállalat is elindította robottaxi-szolgáltatását az Egyesült Államokban: a Zoox és a May Mobility.
A Zoox járműve teljesen újratervezett, kifejezetten autonóm működésre épített modell – ellentétben a Waymo Jaguar I-PACE alapú és a Tesla Model Y alapú robottaxijaival.
Ezekben a járművekben nincs kormány, pedál vagy vezetőülés.
A May Mobility 2025 szeptemberében indította el kísérleti robottaxi-programját a Lyfttel együttműködésben – átalakított hibrid Toyota Sienna kisbuszokkal.
A Cruise 2024 decemberi kivonulása után egy ideig a Waymo maradt az egyetlen szereplő, amely kereskedelmi forgalomban is üzemeltetett robottaxikat.
Újabb lendület a piacon
Az elmúlt két hónap fejleményei arra utalnak, hogy a piac újra lendületbe jöhet.
Az IDTechEx előrejelzése szerint 2046-ra az Egyesült Államok adhatja majd a globális robottaxi-szoftverbevételek nagyjából egynegyedét.
Kína, a világ második legnagyobb népességű országa, óriási potenciált jelent a robottaxik számára.
Méretét tekintve a Waymo jelenlegi egyetlen valódi vetélytársa a Baidu tulajdonában lévő Apollo Go. Ez a szolgáltatás már több mint tizenkét kínai városban működik, köztük Pekingben, Sanghajban, Sencsenben és Vuhanban.
Több mint ezer járműből álló flottájával a Baidu célja, hogy 2026-ra külföldi piacokon is megvesse a lábát – elsőként az Egyesült Királyságban és Németországban.
A jelenlegi európai fejlesztések, például a brit Wayve és a német Motor AI tevékenysége alapján Európa a jövőben a technológiai fölény egyik kulcsterületévé válhat.
Kína lehet a legnagyobb piac
Az egyes helyi piacokon több száz járművet üzemeltető vállalatok működnek, mint a Pony.ai és a WeRide. Emellett számos feltörekvő fejlesztő is jelen van, mint a Momenta és a Black Sesame, amelyek autonóm járműtechnológiát fejlesztenek.
Az ennyire telített és versengő környezetben az IDTechEx szerint Kína 2046-ra a robotaxi-szoftverpiac több mint felét fogja adni.
Egy másik szereplő, az AutoX, nemrég mutatta be a világ első magántulajdonú, SAE 4-es szintű autonóm járművét, Tensor néven.
Az AutoX két éve megszüntette robotaxi-szolgáltatását Kínában, és most ezzel az új márkával tér vissza.
Még kérdés, hogy ez a jármű ténylegesen piacra kerül-e, mennyibe fog kerülni, és hogyan kezeli majd a magánhasználatú autonóm járművekkel járó felelősségi és jogi kérdéseket.