A pénzügyi cég három kimondottan jól teljesítő ágazatot azonosított – nem véletlenül, népszerű ajándékkategóriának számít a szépségápolás, a divat és az elektronika. Így ezeken a területeken további növekedésre lehet számítani az idei karácsonyi szezonban.
Fokozott árérzékenység, önbizalom, megfontoltság
A Mastercard Economics Institute szerint a teljes, az ünnepekkel kapcsolatos költés 2,9 százalékkal nő majd az előző évihez képest. A november és december hónapra készített előrejelzés számításakor természetesen nem vették figyelembe a gépjármű-eladásokat.
A növekedés a Mastercard szerint az európai fogyasztók rugalmasságát tükrözi. Vagyis, a fogyasztók, akik egy bonyolult gazdasági környezetben navigálnak, megtartják az egyensúlyt a vágyak és a kiadások pragmatikus megközelítése között.
“Az európai fogyasztók a tavalyinál nagyobb önbizalommal vágnak bele a 2024-es ünnepi szezonba” – állítja Natalia Lechmanova, a Mastercard Economics Institute európai vezető közgazdásza. Arra azonban figyelmeztet a szakértő, hogy az európaiak továbbra is megfontoltan költekeznek.
A vásárlók a költekezés során az olyan kulcsfontosságú ajándékozási kategóriákat helyezik előtérbe, mint a divat, a szépségápolás és az elektronika. Az árakra pedig fokozottan érzékenyek. A szakértő szerint ezt bizonyítja, hogy a Black Friday akciókra nagy hangsúlyt fektetnek.
A 2024-ben megfigyelhető legfontosabb trendek
- Szezonális kiadások: A SpendingPulse előrejelzése szerint az ünnepi kiadások 2,9 százalékkal nőnek az év végi időszakban az előző év azonos időszakához képest. Beleértve az összes fizetési módot, valamint a bolti és az online kiskereskedelmi forgalmat.
- Black Friday-akciók: A ruházati cikkek, ékszerek és kiegészítők, valamint az elektronikai cikkek állnak a fogyasztók kívánságlistájának élén a november végi Black Friday-akciókban. A ruházati cikkek forgalma várhatóan 5,9 százalékkal nő Magyarországon.
- Ajándékozási kategóriák: A szépségápolás, a divat és az elektronika szintén népszerű ajándékozási kategóriák, amelyek további növekedést ígérnek az idei ünnepi szezonban. November 1. és 2024. december 24. között – éves bázison számítva – az elektronikai szektorban várhatóan 1,8 százalékkal nőnek a költések Magyarországon.
- Fogyasztói bizalom: A személyes pénzügyekkel kapcsolatos jobb hangulat a fogyasztói bizalom növekedéséhez vezetett – elsősorban az erősebb gazdasági növekedést produkáló dél-, közép- és kelet-európai országokban.
Nyílnak a bukszák az Egyesült Államokban
Az ünnepi szezonban a fogyasztók nem sajnálják a pénzt, hogy ajándékokat vásároljanak a barátaiknak és családtagjaiknak. A kisker-ágazat optimista derűjét élteti, hogy a vásárlási szokások normalizálódni látszanak. Elsősorban Észak-Amerikában, ahol az Adobe előrejelzése szerint a vásárlók rekordösszegű, 241 milliárd dollárt fognak online elkölteni az idei ünnepi szezonban – írja a Forbes.
Ennek a forgalomnak több mint felét az elektronikai, a ruházati cikkek, a bútorok és a lakberendezési cikkek piacán várják. Miközben persze a fogyasztói elektronika és a háztartási gépek, a digitális szolgáltatások és élmények egyre nagyobb arányban részesednek az online költésekből.
Ez egyfelől jó hír lehet, de az elektronikai szállítókat komoly készletezési kihívás elé is állítja.
Az amerikai vásárlók figyelmét számos esemény terelheti el, miközben az ünnepi vásárlási szezon is egyre rövidül. Emellett a magas infláció negatív hatással van a fogyasztói kiadásokat.
Naptári hatások miatt az e-kereskedelmi vásárlások egy kicsit korábban kezdődnek, felfutásuk következetesebb – szemben a decemberben érkező, impulzusszerű vásárlásokkal.
Szelektív innováció az elektronikai piacon
Az elmúlt néhány évben több nagy szórakoztató-elektronikai vállalat halasztotta el új termékeik bevezetését. Ennek oka a deficites mérnöki kapacitások, vagy az alkatrész-hiány volt. Idén azonban több újdonság érkezik meg időben az ünnepekre, de ez még mindig szelektív. Vagyis az újdonságokból hiányzott az átütő erő, a termékek nem keltették fel a fogyasztók érdeklődését.
A Wi-Fi 7 például nem elég ahhoz, hogy a legtöbb vásárlót az otthoni automatizálás és más technológiák frissítésére ösztönözze.
Bár az Apple viszonylag sikeres iPhone-bemutatót tudhat maga mögött, nem sikerült egyértelműen differenciálnia termékportfólióját. Nem sikerül a fogyasztókat megfelelően motiválnia, hogy váltsanak az új modellekre, vagy ajándékba vásárolják meg őket.
Az MI egyre fontosabb tényező a fogyasztói elektronikában. Az Apple, a Google, a Samsung és más nagy tech-gyártók MI-képességekkel tuningolják készülékeiket és szolgáltatásaikat. Várakozások szerint az MI új lendületet adhat az okostelefonok és számítógépek piacának.
A Counterpoint kutatása szerint az okostelefon-szállítások két évnyi csökkenés után 2024-ben mintegy öt százalékkal nőnek majd éves szinten.
Az IDC szerint a PC-piac is nőtt 2024 első felében. Köszönhetően a vállalati frissítéseknek, és az MI-t övező általános izgalomnak.
(Kép: unsplash.com/Bíró László)