Zoox robottaxi a forgalomban. (fotó forrása: Zoox)
Különleges útra indult február 11-én a Zoox által kifejlesztett, kimondottan robottaxi szolgáltatásra tervezett jármű, hiszen először fordult elő, hogy a magánutakon végzett teszteket követően közforgalmú útra is kimerészkedett utasokat szállítva. A 2014-ben alapított, az Amazon által 2020-ben felvásárolt cég közlése szerint speciális autójuk egyelőre a vállalat két, a kaliforniai Foster City-ben található épülete között közlekedik és most még csak kizárólag a társaság dolgozóit szállítja.
A Zoox fejlesztésének különlegessége, hogy mivel eleve arra tervezték az elektromos meghajtású járművet, hogy emberi közreműködés nélkül szállítson utasokat, hiányoznak belőle a hagyományos autókban megszokott kezelőberendezések, így nincs kormánykerék, ahogyan a pedálokat is kihagyták. A hivatalos tájékoztatás szerint egymérföldes utat jár be az autó, amelynek csúcssebessége 35 mérföld óránként és egyelőre legfeljebb négy utast szállíthat. Az utasok kapcsán további érdekesség, hogy a járműben az üléseket nem egymásnak háttal, hanem egymással szemben helyezték el, hogy utazás közben még kényelmesebben beszélgethessenek a benne ülők.
„Az autonóm dolgozói buszunk első járatával újabb jelentős előrelépést tettük és egy lépéssel közelebb jutottunk ahhoz, hogy a Zoox a nagyközönség számára kereskedelmi robottaxi szolgáltatást nyújthasson” – jelezte Aicha Evans, a Zoox vezérigazgatója a teszt kapcsán kiadott nyilatkozatban. A startup szerint robottaxija – amely természetesen megkapta a szükséges engedélyeket a kaliforniai hatóságoktól – képes kezelni a balra és jobbra kanyarodást, a közlekedési lámpákat, a gyalogosokat, a forgalomban résztvevő többi járműveket és az út során felmerülő egyéb lehetséges akadályokat.
Nem mindenkinek jött be
Az önvezető autózás megvalósítására tett legújabb kísérletek már jóval több mint egy évtizedes múltra tekintenek vissza és a technológiai cégek, mint például a Google, vagy az autóipar fontos szereplői, mint a General Motors dollármilliárdokat költöttek már fejlesztésre. Ez érthető is, hiszen ha sikerülne megvalósítani a teljes önvezetést, az a mostaninál nagyobb biztonságot és kényelmet eredményezne és valószínűleg még a környezeti hatások is csökkennének.
Azonban ahogyan arra a CNN összeállításában felhívta a figyelmet, néhány, szintén próbálkozó cég az elmúlt hónapokban felhagyott erőfeszítéseivel, mivel a magas költségek és az egyelőre elérhetetlennek tűnő nyereség egyre nehezebben kezelhető helyzet elé állította őket a gazdaság lassulásával.
Októberben a Ford és a Volkswagen, a világ két legnagyobb autógyártója leállította az önvezető taxik fejlesztésére irányuló közös erőfeszítéseit. Jim Farley, a Ford vezérigazgatója akkor azt mondta, hogy még mindig „optimista” a teljesen önvezető autók jövőjét illetően, „de a nyereséges, teljesen autonóm járművek nagy léptékben történő megjelenése még messze van”. Hozzátette, hogy a vállalatnak nem feltétlenül magának kellene megalkotnia a technológiát. Még az optimista előrejelzések is a mostani évtized végére, vagy inkább a 2030-as évekre teszik, hogy nagyobb számban megjelenhetnek az utakon, a szélesebb tömegek számára pedig majd csak a következő évtizedtől lehetnek elérhetők, az egyelőre magas költségek miatt.
A robottaxik kapcsán folytatott versenyfutásban egyébként a Zoox nem áll a legjobban, hiszen a Cruiser nevű vállalkozás már tavaly nyáron engedélyt kapott a kaliforniai közlekedési hatóságoktól arra, hogy San Francisco-ban kereskedelmi jelleggel üzemeltesse a saját, vezetőnélküli járműveit. Ez persze még korántsem jelenti azt, hogy tömegével jelentek meg a városban a cég önvezető autói, hiszen kezdetben mindössze 30 róhatta az utcákat, ráadásul legfeljebb óránkénti 30 mérföldes tempóban és este 10 és reggel 6 óra között. Ez a helyzet novemberben változott, már a nappali órákban is közlekedhettek a Cruise járművei, illetve a számuk is jelentősen nőtt. Sőt, a cég a múlt év végén Phoenix-ben és Austinban is elindította szolgáltatását.