Két éven tartottak a márkastratégiai meetingek a PayPalnél. Az egyeztetések végeredménye pedig az lett, hogy egy márkanév alatt egyesítik a cég számos szolgáltatását – így a Braintree-t, a Zettle-t, a Hyperwalletet és a Chargehoundot is.
Jön a B2B divízió
Frank Keller a CNBC-nek elmondta, hogy az új stratégia ötletét egy ügyfélegyeztetés ihlette, amikor már két éve dolgoztak azon, hogyan hozzák létre a PayPal B2B üzletágát.
Az 1998-ban alapított PayPal ma voltaképpen az online pénztárgépet jelenti a fogyasztók számára. A cég üzleti megoldásai a saját fejlesztésű technológiák és a felvásárolt cégek olykor széttartó választékából álltak össze.
A PayPal Open érkezésével a pedig a cég megerősítheti üzleti vállalkozásoknak nyújtott szolgáltatásait és megoldásait. A piaci pozícionálást hasonlóan képzelik el, mint ahogy az Amazon is bevezette a Web Servicest.
Noha a PayPal üzleti szolgáltató cégei nem feltétlenül kapnak széles publicitást, jelentőségüket jól érzékelteti például a Braintree tavalyi mintegy 600 milliárd dolláros fizetési forgalma. Ez az az akvirált leánycég, amely a hitelkártyás fizetések feldolgozását végzi a Meta számára.
Bár sokáig a Braintree-ben látták az üzleti megoldások megerősítésének lehetőségét, végül mégis úgy döntöttek, hogy a PayPal márkanévre alapozva indítják el az új ernyőmárkát, az Opent. A döntés indoklásaként Keller csak annyit mondott: “a PayPal a világ egyik legmegbízhatóbb márkája”.
A PayPal sajátmárkás “pénztárgép” (checkout) üzletága, amely hagyományosan a legjövedelmezőbb szegmens, egyre fokozódó piaci versenyben kell helytálljon. A konkurensek között pedig olyan világmárkák találhatók, mint az Apple Pay, a Google Pay, vagy a Shopifyhoz tartozó Shop Pay.
A PayPalnek ráadásul úgy kell megőriznie piaci dominanciáját, hogy a fiatalabb fogyasztók természetszerűleg az innovatív mobilfizetési megoldásokat részesítik előnyben. A checkout-szolgáltatás egyébként a PayPal teljes fizetési forgalmának 30 százalékát teszi ki.
Több mint fizetési szolgáltató
A PayPal Opentől persze sokkal többet remélnek, mint a B2B fizetések kezelését. A vállalkozások, a fejlesztők és a partnerek is integrálni tudják majd a pénzügyi szolgáltatásokat és a mesterséges intelligencia alapú üzleti meglátásokat. Ráadásul mindezt egyetlen kapcsolaton keresztül. A kereskedők számára ez könnyebb hozzáférést jelent a csalás elleni védelemhez, a “most megveszem, később fizetek” (buy now pay later) opcióhoz, a 140 pénznemben lebonyolított globális tranzakciókhoz és a hitelezési megoldásokhoz.
A most elindult Open ernyője alá egyetlen márkát nem vonnak csak be: a Venmo kimarad a konszolidációból. A népszerű peer-to-peer fizetési alkalmazásnak több mint 90 millió aktív felhasználója van az Egyesült Államokban. A Venmo határozottan érett fogyasztói márkának számít, sőt, Frank Keller a márkanevet már igeként is használják az USA-ban.
A PayPal Open bevezetése már ezen a héten elindul, de a márkák fokozatos átállítása csak áprilisban kezdődik. A Braintree és a Hyperwallet sem fog egyik napról a másikra eltűnni, a vállalkozások pedig zökkenőmentes hozzáférést kapnak a PayPal összes ajánlatához.
Venmo: a cél a kétmilliárd dollár
A PayPalnél Alex Chriss vezérigazgató 2023 szeptemberében vette át a stafétát, küldetése az volt, hogy fordulatot hozzon a fizetési vállalat életébe. Ennek egyik kulcseleme lett a Venmo. Az amerikai fiatalok körében rendkívül népszerű fizetési szolgáltatótól 2027-re kétmilliárd dollárt meghaladó bevételt remél a PayPal menedzsmentje.
A PayPal utoljára 2021-ben közölt éves bevételi adatot a Venmo kapcsán – akkor ez mintegy 900 millió dollárra rúgott.
Alex Chriss számára a Venmo terjeszkedése egy nagyobb mesterterv része. A vezérigazgató ugyanis a PayPal következetes, nyereséges növekedést kívánja helyreállítani a turbulens évek után. Ennek egyik indikátora, hogy a vállalat piaci kapitalizációja 2021 közepétől 2023 végéig több mint 80 százalékkal csökkent.
(Kép: unsplash.com/Marques Thomas)