A piackutató szerint 2028-ra például az értékesítési munkatársak mintegy tizede akár több munkát is vállalhat úgy, hogy az a munkáltatójának sem tűnik fel.
Az értékesítők már most képesek optimalizálni az idejüket és további munkalehetőségeket keresni. A most nyilvánosságra hozott megállapítások a kutatócég 2024 szeptemberében végzett felmérésén alapulnak. Ennek során világszerte mintegy 3500 munkavállalótól gyűjtöttek válaszokat.
Csökkenő a munkaterhelés
A tanulmány szerint az értékesítési szakemberek 41 százaléka elismerte, hogy az új MI-eszközök automatizálták az ismétlődő és manuális feladatokat, ezzel csökkent a munkaterhelésük.
Az értékesítési területen az automatizálás potenciálisan csökkentheti a munkavállalók elkötelezettségét. A Gartner arra is figyelmeztet, hogy a vállalkozások a kulcsfontosságú értékesítési tehetségek elvesztését kockáztatják, ha nem vezetnek be stratégiákat a motiváció fenntartására és az elköteleződés elvesztésének megelőzésére.
Az értékesítési vezetők (CSO) tisztában legyenek azzal, hogy a legjobb tehetségeik egy része már nem elkötelezett. A vezetőknek még az előtt kell új ösztönző struktúrákat bevezetniük, hogy az értékesítők elkötelezettsége csökken, a tehetségek pedig elhagyják a céget – mondta Alyssa Cruz, a Gartner értékesítési gyakorlatának vezető elemzője.
Cruz szerint a javadalmazási struktúrák, főként a jutalékplafonok környékén érdemes elindítani a felülvizsgálatot, hogy az alkalmazottak továbbra is értéket lássanak szerepükben. Ahogy az MI újraírja a munkastruktúrákat, a vállalkozásoknak is át kell alakítaniuk munkaerő-stratégiáikat, miközben az automatizálással a hatékonyságot is növelik.
MI-hatások az értékesítési gyakorlatban
A foglalkoztatási trendekre gyakorolt hatáson túl az MI bevezetése az ügyfelek elkötelezettségére is hat.
A Gartner előrejelzése szerint 2029-re a Fortune 500-listán szereplő értékesítési szervezetek negyede neurodivergens ügyfelekre szabott vevőorientált tartalmat fog kidolgozni.
Ez a szegmens a becslések szerint a B2B vásárlói csoportok 20 százalékát teszi ki. Ráadásul gyakran kihívásokkal szembesülnek a hagyományos értékesítési anyagok miatt, mert ezek nem veszik figyelembe a kognitív és érzékszervi feldolgozási igényeket.
A jelentés kiemeli: befogadó tartalmi stratégiák hiányában ez a döntéshozók egy jelentős szegmensének elidegenedését kockáztatják.
Ahogy a neurodiverzitás tudatossága nő, a vevők előnyben részesítik majd azokat a vállalatokat, amelyek az értékesítési és marketingstratégiákban a hozzáférhetőséget helyezik előtérbe. Azok a szervezetek, amelyek nem alkalmazkodnak, versenyhátrányba kerülhetnek.
Több új tanulmány is megerősíti a Gartner megállapításait az MI munkaerőre gyakorolt egyre intenzívebb hatásáról.
A McKinsey & Company 2025. januári jelentéséből kiderül, hogy bár az MI bevezetése egyre gyorsul, a vállalatoknak csupán egy százaléka tartja magát teljesen érettnek a bevezetésére.
A munkaerő transzformációja a Wiley január végén közzétett, Workplace Intelligence jelentéséből is kitűnik. A tanulmány szerint a munkavállalók 36 százaléka az MI által vezérelt munkaerő-összehangolást tartja a legnagyobb kihívásnak. A dolgozók 35 százaléka pedig a képzettségi szint emelését nevezte meg kritikus problémaként. A PwC idei előrejelzése szerint a technológiai vezetők 49 százaléka már teljes mértékben integrálta az MI-t az alapvető üzleti stratégiákba.
(Kép: Dall-e)