A Volkswagen és az Uber számításai szerint 2026 végén indítják majd az első kereskedelmi szolgáltatást Los Angelesben. A lehetséges jövőbeli piacokról a VW és az Uber nem közölt részleteket.
Először még csak félautonóm lesz
Kezdetben a szolgáltatás nem lesz vezető nélküli. Az autonóm járművekből álló flottában emberi biztonsági operátorok ülnek majd a volán mögött, mielőtt 2027-ben teljesen vezető nélkülivé válnának majd – mondta a VW szóvivője a TechCrunchnak.
A Volkswagen ADMT-nek, a Volkswagen of America autonóm járművekkel foglalkozó leányvállalatának így akár két év áll rendelkezésére, hogy eligazodjon a kaliforniai szabályozási környezetben. Valamint arra, hogy megszerezze az autonóm járművek teszteléséhez és végül a kereskedelmi szolgáltatás működtetéséhez szükséges engedélyeket.
A Volkswagen ADMT még idén megkezdi a tesztelést Los Angelesben, amint megkapja az első tesztelési engedélyt a kaliforniai gépjárműügyi minisztériumtól. A hivatal szabályozza az autonóm járművek tesztelését és telepítését az államban, a Kaliforniai Közüzemi Bizottság pedig a robottaxi-szolgáltatások kereskedelmi fuvarmegosztó komponensének engedélyezését végzi.
A partnerség figyelemre méltó lépés a Volkswagen ADMT számára. A leányvállalat 2023 júliusában indított autonóm tesztprogramot Austinban. A kísérleti projekt egy, a Mobileye technológiájával felszerelt, tíz tisztán elektromos ID.Buzz járműből álló flottával indult.
Nagy tervek az autonóm autózásban
Az anyavállalat, a Volkswagen csoport – a Forddal együtt – komoly szerepet szánt az Argo nevű startupnak autonóm járművekkel kapcsolatos terveiben. Mindaddig, míg a két autógyártó meg nem szüntette a pénzügyi támogatást, és fel nem vásárolta a cég maradványait.
A Volkswagen ezután a Mobileye-jal kötött partnerséget az autonóm járműtechnológia beszerzésére, és ez a kapcsolat a közelmúltban tovább mélyült. Az ADMT, a Volkswagen amerikai központú erőfeszítései körülbelül kilenc hónappal az Argo leállása után indultak el.
A Volkswagen 2023-ban még azt mondta, hogy nem érdekelt egy dedikált fuvarozási szolgáltatás kiépítésében. Úgy tűnik azonban, hogy mégis meglátták az üzletet abban, hogy önvezető ID.Buzz furgonjait és flottakezelő szoftverét más vállalatoknak értékesítse.
A terv mégis létezik
Az Uberrel való partnerség részletei azt sugallják, hogy ez a terv továbbra is él.
Az Uber fuvarmegosztó óriás az elmúlt években több mint 14 autonóm járművekkel foglalkozó céggel kötött megállapodást a fuvarmegosztás, a kiszállítás és a teherautózás területén. A cég nemrég indított robotaxi szolgáltatást a Waymóval Austinban, és hamarosan ugyanezt teszi Atlantában is.