A tavaly nyáron végzett adatgyűjtés során a Deloitte kétszáz amerikai biztosítási vezetőt kérdezett meg. A tanulmányban mind az élet- és járadékbiztosítási (L&A), mind a vagyon- és baleseti (P&C) ágazat képviselői részt vettek.
A vagyonbiztosítók kevésbé lelkesek
A Deloitte tapasztalatai szerint az élet-ágon magasabb volt az elfogadottsági szint. Az e szegmensben nyilatkozó száz vezetőből 82 számolt be arról, hogy alkalmazzák a GenMI-t. A vagyonbiztosítási szegmensben ez az arány csupán 70 százalék volt.
Szintén kiderült a felmérésből, hogy a nagyobb biztosítók nagyobb valószínűséggel kezdeményezték az MI bevezetését.
“Valószínű, hogy egyetlen más technológia sem kínál akkora átalakítási potenciált, mint a GenMI” – állapította meg a Deloitte Center for Financial Services jelentése.
Ez a technológia képes megváltoztatni a biztosítók működését, a kockázatok értékelését, a termékek bevezetését és az ügyfelekkel való interakciót.
A hype még nem elég
A Deloitte szakértői szerint a GenMI skálázása felé vezető út azonban több fronton is kihívásokkal jár. Az elmúlt nagyjából egy évben sok biztosító igyekezett bizonyítani a GenMI-koncepciókat. A hype és néhány kezdeti siker ellenére azonban sokan még mindig nem biztosak benne, hogy teljesen felkészültek a GenMI-ben rejlő potenciál kiaknázására.
A széles körű kísérletezés ellenére sok biztosító még mindig a bevezetés korai szakaszában van. A felmérés szerint a kezdeményezések jelentős része még mindig a tervezési fázisban van.
Viszonylag kevés biztosító jut el a szélesebb körű bevezetésig – az óvatos megközelítés inkább a kisebb biztosítóknál figyelhető meg. Különösen az 500 millió dollár alatti éves bevétellel rendelkezőknél, ahol a lehetséges kockázatokkal kapcsolatos aggodalmak úgy tűnik, hogy felülmúlják a GenMI remélt előnyeit.
Fókuszban a belső képességek fejlesztése
A vezetők a korlátozott adatkapacitásokat és a munkaerő felkészültségét említették a méretnövelés fő akadályaként. A felmérésben résztvevők szerint nem elég felkészültek a tehetségek elérhetőségével és az alkalmazottak készségeivel kapcsolatos területeken. Emiatt sok biztosító átalakítja a felvételi stratégiákat és előnyben részesíti a digitális és MI kompetenciákkal bíró jelölteket. Szintén megfigyelhető, hogy egyre több biztosító fektet be a munkaerő képzésébe a belső képességek fejlesztése érdekében.
A sikeres korai bevezetések gyakoribbak voltak azoknál a biztosítóknál, amelyek az üzleti, technológiai, adat- és tehetségügyi funkciókat átfogó együttműködést alakítottak ki. A válaszadók kiemelték az erős adatalap és az irányítási stratégia fontosságát a GenMI-bevezetés feltételeinek megteremtéséhez.
Egyes biztosítók az adatarchitektúrába történő korábbi befektetésekre építettek. Olyan moduláris ökoszisztémák felé mozdultak el, amelyek mind a strukturált, mind a strukturálatlan adatok használatát támogatják.
Bizalmi kérdés
A bizalom és az elszámoltathatóság kritikus kérdésként merült fel. A vezetők fő akadályként olyan kockázatokat említettek, mint az algoritmikus elfogultság, a magyarázhatóság hiánya és a pontatlan eredmények.
A külső és belső adatforrások növekvő használata a kiberbiztonsággal és az adatvédelemmel kapcsolatos kérdéseket is felvetett. Válaszul sok biztosító beépíti az irányítást, az átláthatóságot és a felügyeletet GenMI-stratégiáiba.
A biztosítók a változó szabályozási környezetre is reagálnak. Az Egyesült Államokban 19 állam fogadta el a Biztosítási Biztosok Nemzeti Szövetségének az MI használatára vonatkozó modelljét. Ez arra ösztönzi a biztosítókat, hogy biztosítsák a fogyasztóvédelmi törvényeknek való megfelelést, szüntessék meg az elfogultságot és tartsák fenn az átláthatóságot.
Kaliforniában és Coloradóban az állami szabályozás tovább erősítette az emberi felügyeletre és elszámoltathatóságra vonatkozó követelményeket az MI alkalmazása kapcsán.
(Kép: unsplash.com/Maxim Tolchinskiy)