Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Robotmunkásokra váltanak a kereskedők

MEGOSZTÁS

Digitalizálással és robotokkal igyekeznek kezelni a növekvő munkaerőköltségek problémáját a brit kiskereskedők.

Mind gyakrabban bukkannak fel az üzletekben az elektronikus polccímkék, a visszaváltó gépek, robotcsomagolók az Egyesült Királyságban. A szigetországban az önkiszolgáló pénztárgépek is gombamód szaporodnak – írja a The Guardian.

Magasabb a járulék, kevesebb alkalmazott

A nagyobb piaci részesedéssel bíró kiskereskedők egyre másra közölték az ünnepi időszak forgalmi jelentéseit az elmúlt hetekben. Mindeközben az automatizálásba való beruházás volt a téma. Ennek oka, hogy a brit tb-járulékok (NIC) emelkedése miatt áprilistól magasabb személyi költségekkel kell számolniuk.

A beruházásoktól a termelékenység javulását várják, főleg, hogy egy, hagyományosan az olcsó munkaerőre támaszkodó ágazatról van szó. Ezzel persze kihullanak a belépőszintű állások, és csökken a munkakörök száma az Egyesült Királyság legnagyobb foglalkoztatójának számító ágazatban.

A British Retail Consortium pénzügyi vezetők körében végzett felmérése szerint a cégek harmada az automatizálás megerősítését tervezi. Igaz, ennél még mindig többen élnének az áremelések, a központi munkahelyek leépítésének, valamint a munkaidő csökkentésének eszközeivel.

Az egyre több országban már elterjedt elektronikus polccímkék 2025-ben már az Egyesült Királyság boltjait is meghódíthatják. Egy, a Guardiannek nyilatkozó  cégvezető szerint a munkaerőköltségek ugrásszerű növekedése gazdaságilag életképessé tette az átállást.

Az árakat egy gombnyomással módosíthatja a kereskedő – ezzel máris megspórolta az akár több száz papírcímke cseréjével töltött munkaidőt. A Currys áruházlánc boltjai harmadában tervezi az átállást. A Sainsbury’s és a Co-op szupermarketláncok pedig már tesztelik ezt a megoldást. A Primark 41 brit üzletben alkalmazza ezeket, és tavasszal még legalább öt további üzletre tervezi kiterjeszteni, míg a Next egy üzletben kísérleti jelleggel alkalmazza őket.

Jönnek a robotok…

A Co-op olyan hibrid pénztárgépet tesztel, amely lehet önkiszolgáló vagy személyzettel működtetett. Több üzletben pedig már hadrendbe állították a nagyméretű, egy teljes bevásárlókocsi kezelésére alkalmas önkiszolgáló pénztárakat.

Emellett terjednek az olyan “önellenőrző” rendszerek, mint a Sainsbury’s SmartShopja vagy a Tesco ‘Scan as you Shop’ megoldása. A vásárló kézi eszközzel vagy okostelefonos alkalmazással menet közben beírja az árakat. A Sainsbury’s szerint az ünnepi csúcsidőszakban az értékesített élelmiszerek 30 százalékát a SmartShopon keresztül dolgozták fel. 

Egyre nagyobb számban jelennek meg a visszavételi automaták is. Ezekkel a vásárlók számára, hogy a visszaváltani kívánt termékeket egy QR-kód leütésével leadják. 

A kereskedők mindemellett évek óta automatizálják raktáraikat, de a munkaerőköltségek felgyorsítják ezt a tendenciát.

Az Automate UK kereskedelmi szervezet szerint az élelmiszer- és italgyártó, logisztikai és fogyasztási cikkeket gyártó vállalatoknak szánt futószalag-robotok értékesítése 31 százalékkal nőtt a tavalyi első kilenc hónapban. 

Az Amazon és a John Lewis autonóm robotokat használ a termékek mozgatására a raktárakban, valamint az áru csomagolására. Az Ocado teljes üzleti modellje a robotok által működtetett raktárak használatán alapul. Robotjaik nem csak az áru összekészítésére és csomagolására alkalmasak, de a furgonok megtöltésére is.

Az egyik ír kiskereskedő nemrégiben vezetett be olyan robotokat, amelyek figyelik a készleten nem lévő termékeket és az árképzési hibákat. Egy amerikai kiskereskedő ugyanezt a technológiát használta arra, hogy a termékek elérhetőségét 98,5 százalékra növelje a polcokon – írja az Institute of Grocery Distribution (IGD).

…és jön az MI

Az IGD a mesterséges intelligenciát támogató kamerákat 2025 egyik kulcsfontosságú technológiájaként említi. Tavaly a Morrisons olyan kamerákat helyezett el a szupermarketek polcain, amelyek szükség esetén újra tudják rendelni a készleteket.

A Sainsbury’s egy egymilliárd font értékű költségmegtakarítási kezdeményezés részeként MI-alapú előrejelző eszközöket vetett be. Ezek az eszközök segítenek a termékeket megfelelő mennyiségben a polcokra helyezni. 

A Guardian riportja szerint a Tesco az MI-t a vásárlási döntésekhez és a kézbesítő sofőrök útvonalainak optimalizálásához használja. Ken Murphy vezérigazgató szerint a vásárlókkal való interakciókat az MI fogja működtetni és irányítani az üzlet szinte minden területén.

Forradalmi újdonság Magyarországon is

Bár a magyarországi üzletek automatizálása és robotizálása nem halad olyan ütemben, mint az Egyesült Királyságban, az Auchan mégis forradalmi lépést tesz hazánkban.

Az áruházlánc a múlt héten jelentette be, hogy hamarosan okos értékesítési pontot nyit Újbudán, a Bikás park szomszédságában. Az  új, innovatív kereskedelmi egység lényege, hogy a vásárló az OkAuchan applikáció segítségével bármikor “be tud menni” az üzletbe, vásárolhat, fizethet és távozhat. 

A személyzet nélküli bolt a GDPR szabályok betartásával egy MI-alapú kamerarendszerrel és súlyérzékelő polcrendszerrel működik majd. Az OkAuchan applikációval lehet belépni az üzletbe, és az applikáción keresztül lehet az egész vásárlást intézni 0/24 órában. 

(Kép: Dall-e)

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!