Az Európai Bizottság csütörtökön jelentette be a Kínában gyártott elektromos járművek imporvámjának megemelését. Eszerint péntektől, azaz mától, ideiglenes “kiegyenlítő” vámokat vet ki az EU a Kínából származó, Kínában gyártott akkumulátoros elektromos járművek (BEV) importjára.
Az ideiglenes vámok – amelyeket a korábban közzétett vámtételekhez képest némileg kiigazítottak – július 5-étől legfeljebb négy hónapig lesznek érvényben. A vámokról a végleges döntést az uniós tagállamok szavazással hozzák majd meg. Elfogadása esetén a vámok öt évig maradnának érvényben.
Kína nem örül a protekcionista lépésnek
Az EU bejelentését követően a Kínai Kereskedelmi Kamara az EU-ban (CCCEU) határozottan ellenezte a protekcionista intézkedéseket, és sürgette az EU-t, hogy vegye figyelembe a kínai és az európai vállalatok egybehangzó aggodalmait.
A vámok ugyanis jelentős kihívások elé állítják a jövőbeni kínai-európai együttműködést az elektromobilitási iparban, különösen azon európai vállalatok számára, amelyek kínai ellátási láncra támaszkodva kívánnak nemzetközileg versenyképes termékeket kifejleszteni – áll a CCCEU közleményében.
“Reméljük, hogy a két fél hamarosan megoldást talál a kiegyenlítő intézkedések elkerülésére, amelyek ártanak a kölcsönösen előnyös együttműködésnek és a kínai-EU autóipar közös fejlődésének”
– fogalmaz a dokumentum.
Az EU döntése bírálatokat váltott ki az uniós tagállamok és a járműipar részéről is.

Mennyi az annyi?
Az Európai Bizottság a Kínában gyártott elektromos járművekre:
- 17,4 százalék,
- 20 százalék,
- 21 százalék
- és 38,1 százalék
ideiglenes vámot vet ki a gépkocsiimportra kivetett szokásos 10 százalékos vámon felül.
Az importvám emelése zsákutca
Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója szerint az importvámok megemelése “zsákutcába vezet”. Nemhogy nem erősíti meg az európai gyártók versenyképességét, hanem
“éppen ellenkezőleg, nemcsak a globálisan tevékenykedő vállalatok üzleti modelljét károsítja, hanem korlátozza az európai vásárlók elektromos autókkal való ellátását is, és így még a közlekedési ágazat dekarbonizációját is lassíthatja”
– jelentette ki. Hozzátette, hogy “az ilyen intézkedések súlyosan sértik a szabadkereskedelem EU által propagált elvét”.
“Az Európai Bizottság döntésének időzítése hátrányos az elektromos járművek iránti jelenlegi gyenge németországi és európai kereslet szempontjából”
– jelentette ki csütörtöki közleményében a Volkswagen szóvivője. Hangsúlyozta: “A döntés negatív hatásai meghaladják annak előnyeit az európai, és különösen a német autóipar számára”.
A VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) német autóipari szövetség még szerdán közleményt adott ki, amelyben kijelentette, hogy a vámok nem állnak az EU érdekében. “Az európai szubvencióellenes vámok nemcsak a kínai gyártókat, hanem különösen az európai vállalatokat és azok vegyesvállalatait is érintenék”.
A közlemény rámutat, hogy a Kínából az EU-ba érkező importjármű nagy része európai és amerikai gyártóktól származik.
Mekkora járműállományról beszélünk az európai piacon?
A szövetség jelentése rámutat: piaci elemzések szerint a kínai akkumulátoros-elektromos járművek piaci részesedése a teljes európai személygépkocsi-piacon valószínűleg 5-10 százaléknál stabilizálódhat.
“Az EU-nak tartózkodnia kellene a bejelentett szubvencióellenes vámok bevezetésétől, és tárgyalásos megoldást kellene találnia Kínával”
– szögezi le a VDA közleménye.
Hildegard Muller, a VDA elnöke hangsúlyozta, hogy a megoldás érdekében “feltétlenül” nyílt és konstruktív párbeszédre lenne szükség Kína és az Európai Bizottság között. “Teljes szívvel támogatjuk ezt a megközelítést, és mindkét felet a tárgyalások sikeres lezárására buzdítjuk” – mondta.