Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Padlót fogott a Tesla Európában

Bezuhantak a Tesla európai eladásai áprilisban. A presztízsveszteség mellett az amerikai elektromosautó-gyártónak egyre erősödő versennyel kell megküzdenie a kontinensen.

A Tesla áprilisban 7,2 ezer járművet értékesített Európában, ami 49 százalékos csökkenést jelent az egy évvel korábbihoz képest – idézi az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatait a CNBC. 

Nem ágazati trend

A Tesla értékesítése a jelek szerint dacol a piaci trendekkel, és ezt a meredek csökkenést egy erőteljes konjunktúra közepette hozta össze. Az elektromos autók eladásai ugyanis 34,1 százalékkal nőttek áprilisban – szintén éves bázison.

A Tesla márkaértéke és hírneve tavaly kezdett mélyrepülésbe, ami nagyrészt Elon Musk vezérigazgató uszító retorikájának és politikai aktivitásának köszönhető.

Németországban például a szélsőjobboldali AfD párt támogatójaként jelent meg Musk a nyilvánosság előtt. De ezen túl skandináv munkáscsoportokkal is  összeütközésbe keveredett.

Elon Musk mintegy 300 millió dollárt költött Donald Trump amerikai elnök újraválasztására, majd az új adminisztrációban a szövetségi ügynökségek leépítésére irányuló kezdeményezés élére állt. Mindezekre válaszként Európában is tüntetések kezdődtek a Tesla-kereskedéseknél.

Ilyen előzmények után a Tesla január-áprilisi időszakban mintegy 40 százalékos zuhanást könyvelhet el az értékesítésekben.

Öregedő kínálat

Bár a gyártó idén piacra dobta a Model Y sportkocsijának továbbfejlesztett változatát, a teljes autópaletta továbbra is öregszik, és eddig nem mutattak be új tömegpiaci ajánlatot.

A belső konfliktusok mellett a Teslának a hagyományos autógyártók és az agresszív kínai szereplők növekvő versenyével is meg kell birkóznia. 

Múlt heti adatok szerint a BYD először adott el több tisztán elektromos autót Európában, mint a Tesla.

Az európai vásárlók persze a hibrid járműveket is szeretik: ez a szegmens az ACEA adatai szerint Európában a teljes autópiac valamivel több mint 35 százalékát teszi ki.

Az ág is húzza

A Tesla befektetői újabban megkérdőjelezik Musk elkötelezettségét a gyártó iránt – írja a CNBC. Ugyanakkor a vezérigazgató a Tesla legutóbbi eredménybeszámolóján azt mondta, hogy a DOGE vezetésével töltött ideje május végére jelentősen csökkenni fog. 

A tech-milliárdos egy nemrégiben tartott nyilvános beszédében hozzátette, hogy a következő öt évben elkötelezett a Tesla vezetése mellett.

A BYD nagyon jön

Az európai elektromosautó-piacon annak ellenére cserélt helyet a BYD és a Tesla, hogy előbbinek magasabb vámtételeket kell fizetnie, mint riválisának. 

A JATO Dynamics adatai szerint a BYD európai értékesítési volumene áprilisban 359 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A növekedés egyik “motorja”, hogy a vállalat agresszív terjeszkedési stratégiát követ világszerte.

Európában még az sem tudta megállítani a BYD növekedését, hogy az EU tavaly októberben büntetővámokat vetett ki a Kínában gyártott akkumulátoros elektromos autókra. 

A JATO elemzői szerint a két elektromosautó-gyártó áprilisi eladásai közötti különbség viszonylag kicsi volt. Annak azonban komoly következményei lesznek, hogy a BYD legyőzte a Teslát az értékesítésekben.

A BYD a kontinensen még a régi, jól teljesítő európai autómárkákat is veri. Franciaországban megelőzte például a Fiatot és a Seatot is.

Központi csatatér

A JATO szerint mindez vízválasztó pillanatnak számít az európai autópiacon. Főleg úgy, hogy a Tesla évek óta vezeti az európai elektromosautó-piacot, míg a BYD csak 2022 végén kezdte meg hivatalosan a működését Norvégián és Hollandián kívül. 

A BYD tehát már azelőtt komoly növekedési fázisba fordult, hogy megkezdődne a termelés új, magyarországi üzemében, amely várhatóan az európai gyártási műveletek központjává válik.

“Európa központi csatatérré kezd válni a BYD és a Tesla között” – mondta a CNBC-nek Liz Lee, a Counterpoint Research társigazgatója. A régióban idén várhatóan nagyobb lesz az elektromos járművek piacának növekedése, mint Kínában, ahol már most is magas az elektromos járművek elterjedtsége.

A JATO adatai szerint az elektromos autók regisztrációja 28 százalékkal nőtt áprilisban, miközben a plug-in hibrid járművek üzembehelyezése 31 százalékkal emelkedett. Ezzel szemben a belső égésű motorral hajtott járműveknél csökkenést tapasztaltak. 

A kínai autógyártók által gyártott összes elektromos jármű áprilisi regisztrációja 59 százalékkal nőtt éves viszonylatban és áprilisban megközelítette a 15,3 ezer darabot.

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!