Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Olcsó robottaxik Wuhanban

MEGOSZTÁS

Az Egyesült Államokkal ellentétben, Kína könnyebben megadja a robottaxi-használati engedélyeket. Az egyik metropolisz, Wuhan célja, hogy a világ első önvezető városává váljon. A hagyományos taxisok aggódnak, sokan a megélhetésüket féltik.

Önvezető taxik vagy – ahogyan egyre gyakrabban hívjuk őket – robottaxik a földkerekség viszonylag kis részén, kevés városban, főként az Egyesült Államokban és Kínában szolgáltatnak, miközben az Egyesült Arab Emírségek tesztelésre várja a gyártókat, és Indiában is próbálkoznak.

Az USA-ban a Google anyacégéhez, az Alphabethez tartozó Waymo és a General Motors (GM) leányvállalat Cruise kínál robottaxi-szolgáltatást, de az utóbbi hónapok pár negatív eseménye hátráltatja az áttörést.

Összeütközések miatt 2023 októberében felfüggesztették a Cruise teljesen autonóm járműveinek kaliforniai tesztengedélyét, és a Waymo gépei szintén okoztak balesetet. A biztonság és a megbízhatóság körüli problémák beárnyékolják a technológiai amerikai jövőjét. Tőle nem meglepő módon, Elon Musk, a Tesla főnöke azonban nem aggódik: a következő hónapokban az ő cége is beindítaná a szolgáltatást.

Wuhan 2.0

A koronavírus-járvánnyal kétes világhírnévre szert tett tizenegymilliós közép-kínai metropolisz, Wuhan ambiciózus célja, hogy a világ első önvezető városává váljon. Az sem tűnik akadálynak, hogy a járművek egyelőre gyakran vannak gondban az utakon.

Az egyik reklámon mosolygó utas mondja egy robottaxiban, hogy „soha nem fogsz autót venni”, mert annyira jó az önvezető. A Webo közösségimédia-platformon leadott videót közel százmillióan látták.

 

Önvezető autó makettja

 

Egyelőre Wuhanban ötszáz robottaxi működik, a flotta a Baidu Apollo Go részlegéhez tartozik. Működnek, mert olcsók: míg az ember vezette klasszikus taxi alapára 18 jüan (2,48 dollár), addig az ember nélküli változaté négy, azaz 55 dollárcent. A 2022-ben indult szolgáltatás gyarapodik, az Apollo Go év végéig ezerre kívánja bővíteni a flottát. Összehasonlításként: a városban mintegy tizenhétezer klasszikus taxi fuvaroz utasokat.

Aggályok

Nem mindenki örül az önvezető taxi térhódításának. A kínai gazdaság stagnál, még mindig nem heverte ki a koronavírus miatti lezárásokat és az ingatlanszektor válságát. Amikor nőnek a gazdasági problémák, egyre nagyobb az állásvesztés miatti félelem.

A wuhani lakosok is panaszkodnak: a robottaxik dugókat okoznak, nem mindig reagálnak megfelelően a közlekedési lámpákra. Júliusban az egyik pirosban ment át, belegázolva gyalogosokba.

Az Apollo Go árazása sokakban ébreszt kételyt: szakadást indított el a piacon, humán vezetők ennyire nem tudják levinni a tarifát. Mi lesz a jövőben az iskolabuszok, az útfelügyelők és a taxisok munkájával? – merül fel egyre többször kínai közösségimédia-platformokon a kérdés. A gyártók mindenesetre ragaszkodnak a stratégiájuk részét jelentő hihetetlenül alacsony árakhoz.

MI lesz a jövőben?

Kína már most a világ legnagyobb autópiaca, és hamarosan a legnagyobb önvezető jármű-piacává is válhat, 2035-re 3-400 milliárdos lehet a pekingi kormány az iparágat támogató, pilotprojekteket indító hozzáállásának köszönhetően.

Wuhanban és a Hongkonggal határos Senzsenben engedélyezték a robottaxikat, autógyártók és az önvezető járművek használatát promótáló platformok döntik a pénzt a technológiába; saját automatizált flották létrehozásán munkálkodnak.

Sanghaj Pudong városrészében szintén megadták az engedélyeket, Pekingben a közvéleményt figyelik.

 

Képek: Baidu

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!