Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

NIS2: a kiberellenálló képesség fokozása, avagy az EU új irányelve

MEGOSZTÁS

Egy olyan korszakban, amikor a digitális biztonság éppoly fontos, mint a fizikai megfelelője, az Európai Unió monumentális lépést tett a hálózati és információs rendszerek biztonságáról szóló felülvizsgált irányelv (NIS2) bevezetésével. Ez a kezdeményezés nem csupán az eredeti NIS kiberbiztonsági megbízatásait erősíti meg, hanem kiterjeszti annak hatályát is, és így különböző ágazatokra és digitális szolgáltatókra is hatással lesz.

(Kiemelt kép: Unsplash+)

Érdemes viszont elmélyednünk a NIS2 irányelv árnyalataiban, hogy feltárjuk a vállalkozásokra gyakorolt hatásait, a javasolt fokozott biztonsági intézkedéseket, valamint azt, hogy miként kívánja előmozdítani a kockázatkezelés és az információmegosztás leendő kultúráját. A megfelelési követelmények megértésétől kezdve a robusztus kiberbiztonságra vonatkozó stratégiák megvalósításáig, utazásunk során olyan ismeretekkel találkozhatunk, melyek segítségével eligazodhatunk az új irányelv által formált, változó kiberterületen.

NIS2: a kiberellenálló képesség fokozása, avagy az EU új irányelve
A kibertámadások száma, összetettsége és súlyossága jelentősen megnőtt a hálózatbiztonsági irányelv kidolgozását megelőző években. A nagy nyilvánosságot kapott jogsértések magánszemélyeket, vállalkozásokat és kormányokat egyaránt érintettek, ami rávilágított az átfogó kiberbiztonsági irányelvek szükségességére (Fotó: Unsplash+)

A NIS kialakulása

A 2016-ban elfogadott eredeti hálózat- és információbiztonsági (NIS) irányelv volt az első uniós szintű kiberbiztonsági jogszabály. Alapvető lépést jelentett a hálózatok és információs rendszerek magasabb közös biztonsági szintje felé az egész EU-ban. Az eredeti hálózat- és információbiztonságról szóló irányelv kidolgozását azonban több kiberbiztonsági kihívás is ösztönözte:

A kiberfenyegetések növekedése: A kibertámadások száma, összetettsége és súlyossága jelentősen megnőtt a hálózatbiztonsági irányelv kidolgozását megelőző években. A nagy nyilvánosságot kapott jogsértések magánszemélyeket, vállalkozásokat és kormányokat egyaránt érintettek, ami rávilágított az átfogó kiberbiztonsági irányelvek szükségességére.

Széttöredezett kiberbiztonsági keretek: A hálózat- és információbiztonságot megelőzően a kiberbiztonsági stratégiák és képességek az EU tagállamai között igen eltérőek voltak. Ez a széttagoltság következetlenségekhez vezetett a kiberbiztonság, az incidensekre való reagálás és a jelentéstétel terén, ami a kollektív digitális teret sebezhetőbbé tette.

A digitális infrastruktúrák összekapcsolódása: A digitális infrastruktúráktól való növekvő függőség rávilágított a kibertámadások határokon átívelő potenciális kaszkád-hatására. Ezen infrastruktúrák összekapcsolt jellege (különösen az olyan ágazatokban, mint a pénzügy, az egészségügy és az energia) azt jelentette, hogy az egyik országban bekövetkező incidens az egész EU-ban kihatással lehet.

Az együttműködés és az információmegosztás hiánya: Egyértelműen hiányoztak az uniós tagállamok közötti együttműködési és információmegosztási mechanizmusok a kiberfenyegetésekkel és eseményekkel kapcsolatban. Ez a hiányosság akadályozta a kibernetikai incidensekre adott egységes válaszlépéseket, valamint azt, hogy tanulhassanak egymás tapasztalataiból és válasz-reakcióiból.

Nem megfelelő biztonsági intézkedések a kritikus ágazatokban: A kritikus infrastrukturális ágazatokban számos szervezet nem hajtott végre megfelelő kiberbiztonsági intézkedéseket, gyakran a jogi követelmények, az erőforrások vagy a kiberfenyegetések megértésének hiánya miatt.

Az első hálózat- és információbiztonságról szóló irányelvvel kapcsolatban felmerült korlátozások és kihívások a következők voltak:

Hatály és fogalommeghatározások: Az eredeti hálózat- és információbiztonságról szóló irányelv az „alapvető szolgáltatások üzemeltetőinek” és a „digitális szolgáltatóknak” minősülő szervezetekre vonatkozott. Az e kategóriákra vonatkozó fogalommeghatározásokat és kritériumokat azonban gyakran homályosnak vagy korlátozottnak tekintették, ami következetlenségekhez vezetett az alkalmazás és a végrehajtás terén az egyes tagállamokban.

Eltérő nemzeti végrehajtás: Míg a hálózat- és információbiztonságról szóló irányelv uniós szintű keretrendszert alkotott, a végrehajtás konkrétumai az egyes tagállamokra maradtak. Ez a megközelítés eltérő nemzeti jogszabályokat eredményezett, ami a szabályozások sokféleségét eredményezte, és jogbizonytalansághoz és megfelelési kihívásokhoz vezethetett a multinacionális jogalanyok számára.

Jelentési és megfelelési terhek: Az irányelv olyan jelentési kötelezettségeket írt elő, melyeket egyes szervezetek nehézkesnek vagy nem egyértelműnek találtak. Emellett aggályok merültek fel azzal kapcsolatban, hogy az érzékeny információk nyilvánosságra kerülhetnek.

Végrehajtás és szankciók: A hálózat- és információbiztonságról szóló irányelv végrehajtásában következetlenségek mutatkoztak, mivel az egyes tagállamokban eltérő felügyeleti hatóságok és szankciós struktúrák léteztek. Ez a következetlenség bizonytalansághoz és tisztességtelen versenypolitikához vezethetett.

A kiberfenyegetések fejlődése: A kiberfenyegetések továbbra is gyorsan fejlődtek. A hálózat- és információbiztonságról szóló irányelv, mint minden jogszabály, nehezen tudott lépést tartani a fenyegetések változó jellegével, különösen az új technológiák tekintetében.

E kihívásokra és a változó digitális környezetre válaszul az EU a keretrendszer felülvizsgálatán dolgozott, ami a NIS 2.0 irányelv kidolgozásához vezetett. A frissített irányelv célja az eredeti irányelv korlátainak kezelése, hatályának kiterjesztése és a végrehajtási mechanizmusok megerősítése, tükrözve az EU elkötelezettségét a kiberbiztonsági keretrendszer kiigazítása és javítása iránt.

NIS2: a kiberellenálló képesség fokozása, avagy az EU új irányelve
Az eredeti hálózat- és információbiztonságról szóló irányelv az „alapvető szolgáltatások üzemeltetőinek” és a „digitális szolgáltatóknak” minősülő szervezetekre vonatkozott. Az e kategóriákra vonatkozó fogalommeghatározásokat és kritériumokat azonban gyakran homályosnak vagy korlátozottnak tekintették, ami következetlenségekhez vezetett az alkalmazás és a végrehajtás terén az egyes tagállamokban (Fotó: Unsplash+)

Az irányelv legfontosabb elemei

A NIS2-irányelv, mely az Európai Unión belüli kiberbiztonság jogi keretének egyik pillére, jelentős fejlődést jelent a kiberbiztonság tagállami megközelítése és kezelése terén. Átfogó stratégiát képvisel, mely a védelmi ernyőt az eredeti ágazatokon túl a digitális szolgáltatók, a közigazgatás és a kritikus infrastruktúrát érintő ágazatok egész sorára kiterjeszti. Ez az „inkluzív megközelítés” biztosítja, hogy a létfontosságú társadalmi funkciók robusztus kiberbiztonsági intézkedéseket tartsanak fenn.

Az irányelv értelmében a jogalanyok szigorúbb biztonsági követelményekkel szembesülnek, ami megfelelő technikai és szervezeti intézkedések végrehajtását teszi szükségessé. E szigorú előírások célja a hálózati és információs rendszereiket érintő kockázatok kezelése és csökkentése, valamint a kiberbiztonsági incidensekkel szembeni ellenálló képesség biztosítása. Az irányelv egyik kritikus szempontja az azonnali és átlátható incidensjelentésre helyezett hangsúly. A szervezetek kötelesek jelenteni a szolgáltatás folyamatosságát érintő jelentős kiberbiztonsági incidenseket. Ez a kötelezettség biztosítja, hogy az illetékes hatóságok gyorsan reagálhassanak, és hogy a hasonló szervezetek megelőzhessék az ilyen incidenseket.

Az irányelv szilárd felügyeleti és végrehajtási keretet is létrehoz, mely a nemzeti szabályozó hatóságokat jelentősebb vizsgálati képességekkel ruházza fel, és jelentős közigazgatási bírságok kiszabására jogosítja fel a szabályok be nem tartása esetén. Ezek az intézkedések biztosítják, hogy a szervezetek komolyan vegyék kiberbiztonsági felelősségeiket. A hálózat- és információbiztonságról szóló irányelv másik sarokköve az uniós tagállamok közötti együttműködés. Az irányelv ezt a stratégiai információcserét szolgáló együttműködési csoport, valamint a számítógépes biztonsági incidensekre reagáló csoportok (CSIRT) hálózatának létrehozásával segíti elő a kiberbiztonsági incidensekkel kapcsolatos operatív együttműködés érdekében.

A kockázatalapú megközelítést alkalmazva az irányelv előírja, hogy a jogalanyok rendszeresen értékeljék a kiberbiztonsági kockázatokat, és olyan intézkedéseket hajtsanak végre, melyek hatékonyan kezelik ezeket a kockázatokat. Ez a megközelítés biztosítja, hogy a védelmi intézkedések mindig az aktuális kiberbiztonsági fenyegetésekhez igazodjanak. Felismerve a modern digitális szolgáltatások és hálózatok összekapcsolt jellegét, az irányelv nagy hangsúlyt fektet az ellátási lánc biztonságára is. A szervezeteknek biztosítaniuk kell, hogy a kiberbiztonsági szabványokat az ellátási láncukban végig fenntartják, megelőzve ezzel a gyenge láncszemeket, amelyek egész rendszereket veszélyeztethetnek.

Végül a NIS2-irányelv hangsúlyozza a rugalmasság fontosságát. A szervezeteket nemcsak a kiberbiztonsági fenyegetések elleni védekezésre ösztönzik, hanem arra is, hogy stratégiákat és kapacitásokat dolgozzanak ki a működés fenntartására az incidensek során, illetve a gyors helyreállításra. A NIS2-irányelv lényegében „holisztikus megközelítést” biztosít a kiberbiztonságra vonatkozóan, mely a megelőzést, az együttműködést és az ellenálló képességet összekapcsolja az egész Európai Unió digitális környezetének védelme érdekében.

NIS2: a kiberellenálló képesség fokozása, avagy az EU új irányelve
Az irányelv szilárd felügyeleti és végrehajtási keretet is létrehoz, mely a nemzeti szabályozó hatóságokat jelentősebb vizsgálati képességekkel ruházza fel, és jelentős közigazgatási bírságok kiszabására jogosítja fel a szabályok be nem tartása esetén. Ezek az intézkedések biztosítják, hogy a szervezetek komolyan vegyék kiberbiztonsági felelősségeiket (Fotó: Unsplash+)

Következmények a vállalkozások és szervezetek számára

A hálózati és információs rendszerek biztonságáról szóló európai uniós irányelv (NIS2) jelentős lépést jelent a kiberbiztonsági helyzet javításában az egész EU-ban. Az irányelv kiterjeszti elődje, a NIS hatályát, és szigorúbb követelményeket ír elő, azzal a céllal, hogy megerősítse a kritikus infrastruktúrák és szolgáltatások általános ellenálló képességét. A vállalkozások és szervezetek számára a NIS2 megértése és az ahhoz való alkalmazkodás kulcsfontosságú, mivel a megfelelés hiánya messzemenő működési, jogi és pénzügyi következményekkel járhat.

Megfelelési követelmények

A NIS2 kiszélesíti az „alapvető fontosságúnak” és „fontosnak” tekintett szervezetek körét, ezáltal a megfelelési követelmények szélesebb üzleti spektrumra terjednek ki. Ezeknek a szervezeteknek, melyek olyan ágazatokban tevékenykednek, mint az energia, a közlekedés, a banki tevékenység, az egészségügy és a digitális infrastruktúra, szigorúbb kockázatkezelési gyakorlatokat és eseményjelentési protokollokat kell követniük. Az irányelv proaktív megközelítést ír elő, mely rendszeres kockázatértékelést, szilárd kiberbiztonsági intézkedéseket és a biztonsági incidensek azonnali bejelentését teszi szükségessé.

A digitális szolgáltatókat, köztük a felhőalapú számítástechnikai szolgáltatásokat, az online piactereket és a keresőmotorokat a NIS2 értelmében fokozott ellenőrzésnek kell alávetni. Kötelesek a szolgáltatásaikhoz kapcsolódó potenciális kockázatokkal arányos, korszerű biztonsági intézkedéseket bevezetni, és minden jelentős incidensről értesíteni az illetékes hatóságokat.

Lehetséges működési, jogi és pénzügyi hatások

A NIS2-nek való meg nem felelés súlyos következményekkel járhat a vállalkozások számára. Működési szempontból a kiberbiztonsági incidens áldozatává váló szervezet a szolgáltatásnyújtásban zavarokat, adatvesztést, valamint a partnerek és ügyfelek bizalmának megingását szenvedheti el. Ezek a következmények hosszú távúak lehetnek, befolyásolhatják az üzletmenet folytonosságát és a versenyképességet.

Jogi szempontból a NIS2-t megsértő jogalanyok jelentős bírságokkal néznek szembe, melyek büntetési tételei lényegesen magasabbak, mint az eredeti NIS-irányelv szerint. A pontos összegek tagállamonként eltérőek lehetnek, de az irányelv lehetővé teszi a több millió eurós bírságok kiszabását, különösen a szabályok ismételt be nem tartása vagy a vizsgálatok során való együttműködés elmulasztása esetén. Pénzügyi szempontból a hatás túlmutat a bírságokon. A vállalkozások a működési leállások miatt bevételkieséssel, az érintett felek kártérítési követeléseivel, megnövekedett biztosítási díjakkal és a részvények értékének esetleges csökkenésével szembesülhetnek. Az eseményt követő megfelelési problémák orvoslásának költségei is jelentősek lehetnek, ami az infrastruktúra esetleges átalakítását és fokozott biztonsági intézkedéseket tesz szükségessé.

NIS2: a kiberellenálló képesség fokozása, avagy az EU új irányelve
A NIS2-nek való meg nem felelés súlyos következményekkel járhat a vállalkozások számára. Működési szempontból a kiberbiztonsági incidens áldozatává váló szervezet a szolgáltatásnyújtásban zavarokat, adatvesztést, valamint a partnerek és ügyfelek bizalmának megingását szenvedheti el. Ezek a következmények hosszú távúak lehetnek, befolyásolhatják az üzletmenet folytonosságát és a versenyképességet (Fotó: Unsplash+)

Az irányelvhez való igazodás lépései

A NIS2-hez való igazodás érdekében a vállalkozásoknak és szervezeteknek átfogó megközelítést kell alkalmazniuk a kiberbiztonság terén:

Kockázatértékelés és -kezelés: Alapos kockázatértékelés elvégzése a rendszereik sebezhetőségének azonosítása és a potenciális fenyegetések értékelése érdekében. Ennek a folyamatnak kell alapul szolgálnia egy átfogó kockázatkezelési program kidolgozásához, mely magában foglalja a frissített irányelveket, eljárásokat és ellenőrzéseket.

A kiberbiztonsági intézkedések megerősítése: Fektessenek be a legkorszerűbb kiberbiztonsági technológiákba és ellenőrzésekbe. Ez a beruházás magában foglalja a rendszerbiztonság, az adatvédelem, az incidensfelismerő képességek, valamint a reagálási és helyreállítási folyamatok javítását.

Képzés és tudatosság: Rendszeres képzési programokat kell tartani annak biztosítása érdekében, hogy a cég minden tagja tisztában legyen a legjobb kiberbiztonsági gyakorlatokkal és a NIS2 szerinti jogi kötelezettségekkel. A kiberbiztonsági tudatosság kultúrájának megteremtése segíthet a jogsértések megelőzésében, valamint az incidensekre való gyors és megfelelő reagálás biztosításában.

Incidensjelentési mechanizmusok: Egyértelmű eljárások kialakítása a kiberbiztonsági incidensek belső jelentésére és az ilyen incidenseknek az illetékes nemzeti hatóságokkal való közlésére. Az időben történő jelentés kulcsfontosságú, és jól meghatározott protokollt igényel.

Folyamatos nyomon követés és felülvizsgálat: Folyamatos nyomon követési mechanizmusok bevezetése a kiberbiztonsági fenyegetések azonnali észlelése és az azokra való reagálás érdekében. A biztonsági intézkedések és politikák rendszeres felülvizsgálata és frissítése az újonnan felmerülő fenyegetések kezelése és a NIS2-nek való folyamatos megfelelés biztosítása érdekében.

Kapcsolattartás a szabályozó szervekkel: A megfelelő szabályozó szervekkel való proaktív együttműködés, a jelentéstételi kötelezettségeknek való teljes körű megfelelés biztosítása és a változó megfelelési követelményekről való folyamatos tájékoztatás.

A NIS2 paradigmaváltást jelent az EU kiberbiztonsági környezetében. A megfelelés holisztikus megközelítést igényel, mely a szilárd kiberbiztonsági intézkedéseket beépíti a szervezeti kultúrába, biztosítja az állandó éberséget, a felkészültséget és a változó kiberfenyegetettségi környezet mélyen gyökerező tudatosságát. A vállalkozásoknak és szervezeteknek fel kell ismerniük, hogy a megfelelésbe való befektetés végső soron a fenntarthatóságukba és ellenálló képességükbe való befektetés.

NIS2: a kiberellenálló képesség fokozása, avagy az EU új irányelve
Rendszeres képzési programokat kell tartani annak biztosítása érdekében, hogy a cég minden tagja tisztában legyen a legjobb kiberbiztonsági gyakorlatokkal és a NIS2 szerinti jogi kötelezettségekkel. A kiberbiztonsági tudatosság kultúrájának megteremtése segíthet a jogsértések megelőzésében, valamint az incidensekre való gyors és megfelelő reagálás biztosításában (Fotó: Unsplash+)

NIS2 és az EU kiberbiztonsági stratégiája

A digitális korban a kiberbiztonság nem csupán technikai szükségszerűség, hanem minden társadalom és gazdaság gyarapodásának egyik alappillére. Ezt felismerve az Európai Unió élen jár a szilárd kiberbiztonsági protokollok kialakításában, amelyek között központi szerepet játszik a hálózati és információs rendszerek biztonságáról szóló felülvizsgált irányelv (NIS2). Ez az átfogó megközelítés az EU szélesebb körű kiberbiztonsági stratégiájának része, amelynek célja, hogy megerősítse Európa kollektív ellenálló képességét a kiberfenyegetésekkel szemben, és megszilárdítsa vezető szerepét a kiberbiztonsági szabványok terén.

Az irányelv integrálása

Az EU kiberbiztonsági stratégiája egy holisztikus konstrukció, melynek célja a régió digitális biztonságának fokozása. Ebben a keretben a NIS2 kritikus alkotóelemként jelenik meg, mely elődjének, a NIS-irányelvnek az alapjaira épül, és a kiberbiztonsági környezet változó kihívásainak kezelésével foglalkozik. Szigorúbb biztonsági intézkedéseket, szélesebb, több ágazatra kiterjedő alkalmazási területet és szigorúbb megfelelési követelményeket foglal magában, beleértve a jogsértésekért kiszabható magasabb pénzbírságokat is.

A NIS2 integrációja szimbiózisban történik, és megerősíti a stratégia más elemeit, például a kiberbiztonsági törvényt és az Európai Unió Kiberbiztonsági Ügynökségének (ENISA) munkáját. A NIS2 az uniós stratégia átfogó céljaihoz igazodva hozzájárul a biztonságosabb digitális környezet kialakításához, előmozdítja a tagállamok közötti közös felelősségvállalás kultúráját, és fokozza a regionális és nemzetközi szintű együttműködést.

A kibertér ellenálló képességének fokozása

A NIS2 jelzőfényt jelent az EU kiberbiztonságának fokozására irányuló erőfeszítéseiben. Azáltal, hogy a NIS2 több szervezetre (köztük kis- és középvállalkozásokra (kkv-kra) és olyan ágazatokra, mint az egészségügy, az energia és a közlekedés) is kiterjeszti hatókörét, széles körű megerősítést biztosít. Szigorú kockázatkezelési gyakorlatokat és incidensjelentést ír elő, ami viszont megerősíti az EU kollektív védelmét a kiberfenyegetésekkel szemben. Az irányelv továbbá megkönnyíti a tagállamok közötti információcserét és a gyors reagálású koordinációt, egységes frontot hozva létre a kibertámadásokkal szemben. Az irányelv képessé teszi a régiót arra, hogy előre jelezze, meghiúsítsa és hatékonyan reagáljon a kibernetikai incidensekre, minimalizálva azok gazdaságra és társadalomra gyakorolt potenciális hatását.

NIS2: a kiberellenálló képesség fokozása, avagy az EU új irányelve
Az EU kiberbiztonsági stratégiája egy holisztikus konstrukció, melynek célja a régió digitális biztonságának fokozása. Ebben a keretben a NIS2 kritikus alkotóelemként jelenik meg, mely elődjének, a NIS-irányelvnek az alapjaira épül, és a kiberbiztonsági környezet változó kihívásainak kezelésével foglalkozik. Szigorúbb biztonsági intézkedéseket, szélesebb, több ágazatra kiterjedő alkalmazási területet és szigorúbb megfelelési követelményeket foglal magában, beleértve a jogsértésekért kiszabható magasabb pénzbírságokat is (Fotó: Unsplash+)

A kiberbiztonság globális mércéjének felállítása

Az EU úttörő útja nem áll meg a határainál. A NIS2 végrehajtásával az EU a kiberbiztonsági normák globális irányadójaként pozicionálja magát. Az irányelv átfogó jellege, valamint az EU digitális szuverenitás melletti elkötelezettsége magas mércét állít a köz- és a magánszektor elé világszerte. Ezenfelül az EU a nemzetközi együttműködés révén a NIS2 segítségével a globális szabályozási összehangolás mellett száll síkra: egy olyan világért, ahol a határokon átnyúló digitális műveletek biztonságosak és a bizalom magától értetődő. A globális szabványok meghatározásának lehetősége nem csupán a szabályok megalkotásáról szól, hanem a kiberbiztonság határokon átívelő kultúrájának megteremtéséről is, biztosítva, hogy a digitális környezet terjeszkedésével együtt a biztonság, a bizalom és az ellenálló képesség megtestesüljön.

Dióhéjban összefoglalva, a NIS2 nem egy önálló kezdeményezés, hanem az EU nagyobb, ambiciózus stratégiájának része, amelynek célja a digitális terület védelme. Fokozza a régió ellenálló képességét, egységes megközelítést ösztönöz a kiberfenyegetésekkel szemben, és képes arra, hogy egy világméretű kiberbiztonsági keretrendszer megalkotására ösztönözzön. Az irányelv széles alkalmazási körével és szigorú előírásaival az EU elkötelezettségét bizonyítja a digitális ökoszisztéma védelme mellett ma és a jövőben.

NIS2: a kiberellenálló képesség fokozása, avagy az EU új irányelve

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!