Ahti Heinla, aki jelenleg a Starship Technologies vezérigazgatója, azt állítja, hogy már némi haszon is realizálható a robotokkal végzett kiszállításokon. Az egyértelmű, hogy az új ételszállítási megoldás jóval olcsóbb, mint egy emberi futár.
Ez a jövő, kérdés, mikor kezdődik
A Starship szerint a szolgáltatás már kulcsrakész, Heinla szerint pedig kétség sem férhet hozzá, hogy a robotszállítás már a közeljövőben elterjed.
A szolgáltatás három országban, az Egyesült Királyságban, Finnországban és Észtországban már elindult. Manchester, Leeds vagy éppen Cambridge lakói már kaptak ételt robotoktól – írta a The Guardian.
A Starship egy áprilisi közleménye szerint már több mint nyolcmillió kiszállítást teljesítettek mindössze kétszáz alkalmazottal.
Heinla szerint az autonóm kiszállítás sikere az egyik leggyorsabb módja lehet annak, hogy a robotika “mindenki életét megérintse”.
A NASA-nak nem kellett, de a rendelést kiviszi
Az észt programozó és üzletember a Skype után több vállalkozást is indított – köztük egy rövid életű közösségi hálózatot.
Így például Heinla 2014-ben benevezett a NASA olcsó Mars-járót tervező versenyére. Bár az amerikai űrügynökség végül nem az ő terve mellett döntött, a prototípus elég jó lett volna ahhoz, hogy egy idegen bolygó felszínén mozogjon.
Ha pedig jó a Marsra, a tervező úgy gondolta, a konstrukció jól boldogul majd a városi utak egyenetlen felületein is.
Az akadályokat radarok, kamerák és ultrahangos szenzorok figyelték, miközben a rendszer tapasztalati alapon képes tanulni.
A robotok 2017-ben Észtországban már biztonsági kísérő nélkül közlekedtek. Egy évvel később már az angliai Milton Keynes utcahálózatában indították el a pilot kereskedelmi szolgáltatást.
Földön, vízen, levegőben?
A Starship azóta együttműködésre lépett a szintén észt Bolt tech-céggel, a brit Co-op áruházlánccal és az amerikai Grubhubbal. A foodorával idén márciusban kötött partneri megállapodást Svédországban.
A Starship valószínűleg a világ legnagyobb autonóm járműflottájával rendelkezik.
A technológia fejlődésével ugyanakkor a versenytársak színrelépésével is számolnak. Ilyen lehet a két amerikai startup, a Serve Robotics és a Nuro, vagy a szaúdi hátterű Noon. Az amerikai Tesla, valamint a kínai Baidu inkább önvezető autókban látja a szolgáltatás üzleti lehetőségeit.
A leglátványosabb riválisok azok lehetnek majd, amelyek már a levegőbe emelik a kiszállításokat. A dublini Manna Aero már kávét és pizzát szállít drónokkal. Hasonló szolgáltatással egyébként az Amazon, valamint a Google testvércége, a Wing is kísérletezett.
Kiforratlan, kaotikus szabályozás
A cégek szinte mindegyike a szabályozás ellentmondásaira panaszkodik. A Starshipnek az Egyesült Királyságban minden egyes önkormányzattal külön kell egyeztetnie.
Ezzel szemben Finnországban – ahol a kormány országos szinten szabályozta a robotok mozgását a járdákon – évi egymillió kiszállítást teljesítenek. Az arányok is beszédesek, hiszen Finnország lakossága 5,6 millió fő, az Egyesült Királyságban pedig jóval kevesebb robot szolgál ki 69 millió embert.
Ahti Heinla egy lehetséges brit ügyfél példáját is említette, amelynek jelenleg 200 telephelyén van kiszállítás, de további 800-at szeretne, köztük kisebb városokban és falvakban.
A nyereség a sarkon van
Közgazdászok és jövőkutatók is figyelmeztettek már arra, hogy a robotok térnyerése emberi munkahelyeket fog elvenni. Erre azonban Heinla azt mondja, hogy a Starship robotjai nem az emberek munkáját veszik el, hanem kielégítik a robbanásszerűen növekvő szállítási igényeket.
Mindeközben pedig az emberek a hosszabb és bonyolultabb feladatokra koncentrálhatnak. A Starship főnöke azt is kiemelte, hogy a robotok segíthetik a kisebb boltokat a gazdaságos működésben és a nagy konkurensekkel való versenyben.
A Starship eddig valamivel több mint 200 millió euró tőkét vont be az eszköz- és szolgáltatás-fejlesztésbe. Ez az összeg szinte eltörpül a gyors, emberi futárokra épülő kiszállító cégek milliárdjai mellett.
Egy robot ára tízezer euró alatt van, a kiszállítás költségei pedig összemérhetők az emberi futárokéval. Annál azonban alacsonyabbak.
Bár Heinla pontos számokat nem árult el, de hangsúlyozta: a Starship-kiszállítás – ha szerény mértékben is, de – nyereséget termel.
(Kép: starship.xyz)