Sikeresen landolt a Holdon az Intuitive Machines második űrhajója is, egy évvel az első sikeres misszió után – adta hírül a TechCrunch.
Egyszer fent…
Sajnos azonban úgy tűnik, hogy az első kísérlethez hasonlóan az űrhajó most is az oldalára dőlt.
Az Athena nevű holdi leszállóegység csütörtökön landolt a Hold felszínén. Az Intuitive Machines járműve már a második magánűrhajó volt, amely a héten leszállt a Holdon. A Firefly Aerospace Blue Ghost nevű űrhajója március 2-án landolt a Holdon.
Az Intuitive Machines technológiai vezetője a leszállás utáni sajtótájékoztatón elmondta, hogy az Athena valahol a Mons Mouton szállt le. Ez lapos tetejű hegy a Hold déli pólusán található. A vállalat még dolgozik annak meghatározásán, hogy pontosan hol szállt le az Athena.
Steve Altemus vezérigazgató szerint az Athena nem a “megfelelő helyzetben” van. Ez az űrhajósok nyelvén azt jelenti, hogy “valószínűleg felborult”. Ugyanakkor Altemus szerint ez a küldetés sokkal simábban ment, mint a tavalyi holdutazás.
Az Athena küldetésének további része most már csak egy hajszálon múlik. Az űrhajó, amely február 26-án a SpaceX Falcon 9 rakéta fedélzetén indult a Holdra, számos olyan technológiát szállít, amelyeket az Intuitive Machines már régóta szeretne kipróbálni.
Az egyik egy passzív lézer-visszaverő rendszer, amellyel az Intuitive Machines reményei szerint kommunikálni tud majd más érkező vagy pályán keringő űreszközökkel. Ez a NASA szerint kulcsfontosságú technológia, amely egy állandó holdbázis megépítéséhez szükséges. Az Egyesült Államok űrügynöksége tavaly év végén 4,8 milliárd dolláros szerződést kötött az Intuitive Machinesszel a kommunikációs rendszer kiépítésére.
Az Athena egy jégbányászathoz szükséges kísérleti eszközt is szállít a NASA számára. Az ügynökség ugyanis azt szeretné megállapítani, hogy van-e elegendő természeti erőforrás a Holdon ahhoz, hogy egy napon üzemanyagot vagy belélegezhető oxigént állítsanak elő.
A további hasznos terhek között szerepel egy MAPP nevű rover, amely a Nokia mobilberendezéseit hivatott tesztelni, valamint az első “holdi adatközpontként” beharangozott szilárdtest-tároló.
…egyszer lent
A SpaceX csütörtökön indított egy tesztrepülést, amelynek során azonban elvesztették az irányítást a Starship felett. Ez egymás után már a második olyan indítás volt, amikor a jármű végzetes problémába ütközött a pályára állítás során.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) rövid időre leállította a nagyobb floridai repülőterekre tartó járatokat is. Az űrhajó törmelékeinek szóródása miatt óvatosságból más repülőgépeket átirányítottak. Az ügynökség a TechCrunchnak elmondta, hogy úgynevezett balesetvizsgálatot kértek a SpaceX-től.
A vállalat a Super Heavy hordozórakétával indította a Starshipet, és a repülés első nyolc percében még minden rendben ment. Az űrhajó sikeresen levált és elindult az űrbe, míg a gyorsítórakéta visszatért a cég texasi indítóállásához.
Azonban valamivel több mint nyolc percnyi repülés után a SpaceX sugárzott grafikája azt mutatta, hogy a Starship elveszíti több Raptor hajtóművét. A fedélzeti felvételek szerint az űrhajó spirálszerűen forogni kezdett az óceán felett.
A közösségi médiában közzétett felvételek azt mutatták, hogy a hajó néhány perccel később a Bahamák és a Dominikai Köztársaság felett szétesett. A vállalat az X-en közölte: “azonnali egyeztetést kezdenek a biztonsági tisztviselőkkel az előre megtervezett vészhelyzeti válaszlépések érdekében”.