Az FCC döntése nyomán az önvezető járművek kommunikációs technológia, a C-V2X a meglévő mobilhálózatokat használja majd. Ennek segítségével biztosítja az évek óta töretlenül fejlődő járműkommunikációs technológia a járművek közötti üzenetváltásokat. De a járművek így mobilhálózaton kommunikálnak majd az infrastruktúrával, a kerékpárosokkal vagy akár a gyalogosokkal. A járművek ugyanis biztonsági okokból figyelmeztetik egymást a jelenlétükre.
Már mindenkivel “beszélhetnek” az autók
Mint arról a Verve is beszámolt, a rendszer keresztirányú figyelmeztetést is adhat veszélyes útviszonyokra, száguldó autókra, időjárásra vagy forgalmi torlódásra.
Az FCC mostani határozatában kijelölte az 5,9 Ghz-es mobilsáv egy olyan, 30 megahertzes spektrumát, amelyet az intelligens közlekedési rendszerek használhatnak. Emellett a C-V2X műszaki paramétereit is kodifikálták, beleértve a teljesítmény- és kibocsátási határértékeket, a műszaki paramétereket és az üzenetprioritásokat.
Jessica Rosenworcel, az FCC elnöke szerint a spektrumszabályozási határozat amellett, hogy ösztönözni fogja az innovációt a mobilkommunikációs és a közlekedési ágazatban, az utakon is garantálni fogja a biztonságot.
Az önvezető járművek persze számos kommunikációs platformot használhatnak. A nagy járműfejlesztő és -gyártó cégek nagy része már évekkel ezelőtt a C-V2X technológiában látta a legbiztonságosabb fejlesztések lehetőségét.
A C-V2X elnevezés feloldása a cellular-vehicle-to-everything. Vagyis a “mindennel” kommunikáló csatlakoztatott jármű. A C-V2X technológia számos alcsoportra osztható. Ilyen például a két jármű között kommunikáció (V2V), az infrastruktúrával való kommunikáció (V2I) vagy a gyalogossal való üzenetváltás (V2P). A legelterjedtebb információcsere a V2N, vagyis a hálózattal való kommunikáció.
Az FCC 2022-ben kezdte meg azt az ellenőrzői tevékenységet, amelynek célja az 5,9 GHz-es sávban található spektrum hasznosítása volt. Ezt részben más technológiák is használhatják. Az autóipari kérelmezők eredetileg a teljes sávot szerették volna megszerezni, de a jelek szerint az FCC-nél még számítanak arra, hogy további technológiák is bejelentkeznek erre a frekvenciasávra.
(Kép: Dall-e)