Az előrejelzések szerint 2030-ra az újonnan eladott autók 60 százaléka elektromos meghajtású lesz. Egyes szakértők szerint a nulla kibocsátás vágyott célját így már 2040 környékén elérhetjük, mások 2050-re teszik. A gyakorlat viszont azt mutatja, hogy a leggyorsabban fejlődő országok lakói sem tülekednek, ha elektromos autózásról van szó.
Ki vezet(ne)?
A Barriersdirecten megjelent friss kutatás alapos képet mutat az Egyesült Királyságra jellemző elektromos járművek (EV) tulajdonlásáról és az ehhez kapcsolódó infrastruktúráról.
Eszerint minden ötödik brit lakos rendelkezik EV-vel. A fiatalabb korosztályban (16-24 évesek) 40 százalék.
Az EV-tulajdonosok több mint fele (50,1%) úgy véli, hogy nincs elegendő nyilvános töltőpont, és 26,9 százalékuk találkozott már megbízhatatlan töltőállomással.
Az árak továbbra is jelentős akadályt jelentenek, az EV-vel nem rendelkezők 23,09 százaléka emiatt nem vásárol elektromos járművet. 2023-ban 38 982 nyilvános EV töltőpont volt az országban, de a növekvő kereslet és az infrastruktúra hiányosságai további kihívásokat jelentenek. Annak ellenére, hogy az EV-k iránti érdeklődés nő, az árak és a töltőállomások elérhetősége továbbra is meghatározó tényezők maradnak.
Tulajdonlási trendek
- Az Egyesült Királyságban minden ötödik ember rendelkezik elektromos autóval.
- A legfiatalabb sofőrök 40 százaléka (16-24 évesek) rendelkezik elektromos autóval, szemben a 55 év felettiek kevesebb mint 4 százalékával.
- A férfiak nagyobb valószínűséggel rendelkeznek elektromos autóval (23,2%) mint a nők (16,31%).
- Régiónként Londonban van a legtöbb elektromos autó, 33,33 százalékos tulajdonlási aránnyal, míg Észak-Írországban a legalacsonyabb, mindössze 5,77 százalék.
Nyilvános töltőállomások
- Az EV-tulajdonosok több mint fele (50,1%) úgy gondolja, hogy nincs elegendő nyilvános töltőállomás.
- A tulajdonosok 26,9 százaléka találkozott már megbízhatatlan vagy sérült töltőpontokkal.
- Csak 22,9 százaléka gondolja úgy, hogy elegendő nyilvános töltőpont van.
- 2023 februárjára 38 982 nyilvános EV töltőpont volt 23 066 helyszínen.
Az EV-k elfogadásának akadályai
- Az elektromos autóval nem rendelkezők 23,09 százaléka az ár miatt nem vásárol újabb EV-t.
- 17,87 százalék a nyilvános töltőpontok hiánya miatt nem vesz elektromos autót.
- 7,28 százalékot a megbízhatatlan vagy sérült töltőpontok kockázata tart vissza.
- Az elektromos autóval nem rendelkezők 26,25 százaléka viszont elgondolkodna egy EV vásárlásán.
Az érdeklődést az is mutatja, hogy például a cambridgei lakosok havonta átlagosan 41 alkalommal keresnek rá az „EV töltőállomások a közelemben” kifejezésre 100 000 főre vetítve, amit Oxford (31) és Milton Keynes (29) követ.
Infrastruktúra kihívások
Az EV töltőpontok telepítése és karbantartása jelentős befektetést igényel, és a kereslet bizonytalansága miatt a magánvállalatok és helyi hatóságok vonakodnak befektetni.
Az elektromos hálózat kapacitása is kihívást jelent, mivel az EV-k számának növekedésével nő az elektromos áram iránti igény is.
Összességében az EV-k tulajdonlása növekszik az Egyesült Királyságban, különösen a fiatalabb korosztály körében, de az árak és az infrastruktúra hiányosságai továbbra is jelentős akadályokat jelentenek.
(Kép: flickr/Albert Lugosi)