Az MI-technológiák fokozatos bevezetése új távlatokat nyit a hazai pénzpiacon: gyorsabb döntéshozatal, hatékonyabb ügyfélszolgálat és a kockázatkezelés új dimenziói válhatnak elérhetővé. Azonban az előnyök mellett komoly kihívásokkal is szembe kell néznie az ágazat szereplőinek, például az adatvédelem vagy az etikai szabályozás területén.
MI-alapú megoldások: magyarországi helyzetkép
- Automatizált ügyfélszolgálat
Az MI-alapú chatbotok és virtuális asszisztensek már több hazai bank ügyfélszolgálatánál is jelen vannak. Ezek a rendszerek képesek gyors válaszokat adni a gyakran ismételt kérdésekre, megkönnyítve ezzel a banki ügyintézést. Például egy chatbot pillanatok alatt információt nyújthat egy hitelkonstrukció feltételeiről, anélkül, hogy emberi beavatkozásra lenne szükség.
- Adat alapú kockázatelemzés
Az MI a magyar pénzügyi szektorban elsősorban a hitelezési kockázatok felmérésében bizonyítja hasznosságát. Az ügyfelek adatai alapján (jövedelem, hiteltörténet, fogyasztási szokások) az MI-modellek képesek az emberi elemzőknél gyorsabban és pontosabban előre jelezni a hitel-visszafizetési képességet. Ez csökkentheti a nemteljesítő hitelek arányát, miközben javítja a banki portfóliók stabilitását.
- Befektetési tanácsadás és portfóliókezelés
A magyar befektetési piacon is egyre inkább megjelennek az MI-alapú megoldások. A robo-advisorok, vagyis az algoritmusokra épülő tanácsadók segítenek az ügyfeleknek személyre szabott befektetési portfóliókat összeállítani. Ezek a rendszerek az aktuális piaci trendek és a befektető kockázati hajlandósága alapján optimalizálják a portfóliókat, ami gyorsabbá és költséghatékonyabbá teszi a pénzügyi tanácsadást.
Kihívások sora áll a bankok előtt
Az ügyfelek adatainak kezelése és védelme az MI-rendszerek használatával egyre nagyobb figyelmet igényel, különösen a szigorú GDPR-szabályok mellett. A bankok esetében talán az válik égető kérdéssé, hogy miként kerülhető el, hogy az MI algoritmusok diszkriminatív döntéseket hozzanak. Éppen ezért, az átláthatóság biztosítása kritikus kérdés lesz a jövőben, amelyre minden pénzintézetnek fel kell készülni.
Mi állhat a sikeres adaptálás hátterében?
A mesterséges intelligencia alkalmazásának sikeressége a pénzügyi szektorban nagymértékben múlik a háttérrendszerek és algoritmusok megbízhatóságán, amit alapos szoftvertesztelési folyamatok biztosítanak. Az MI-alapú megoldások fejlesztése során a szoftvertesztelés nemcsak a hibák kiszűrésére koncentrál, hanem a rendszerek biztonságának és hatékonyságának ellenőrzésére is.
Például a pénzügyi csalások kiszűrésére szolgáló algoritmusokat tesztelni kell különböző szcenáriókban, hogy biztosítsák a valós idejű felismerést és minimalizálják a téves riasztásokat. Emellett az adatvédelmi szabályoknak való megfelelést is vizsgálják, hogy az érzékeny ügyféladatok kezelése teljes mértékben szabályszerű legyen, és az MI rendszerek megbízható alapot nyújtsanak a pénzpiaci döntéshozatalhoz.
Mit hoz a jövő?
Az, hogy a jövőben mit hozhat a mesterséges intelligencia modellek adaptálása, nehéz megmondani. Amire már egyértelmű jelek utalnak, például az, hogy az MI segíthet olyan ügyfélkör elérésében is, akik hagyományos módszerekkel nehezen juthatnának pénzügyi szolgáltatásokhoz. Például az alternatív adatok (pl. közüzemi számlák fizetése) felhasználásával új hitelbírálati modellek születhetnek. Emellett az MI technológiák egyre kifinomultabbak a pénzügyi csalások kiszűrésében – ahogy arra már kitértünk. A gyanús tranzakciókat valós időben képesek már azonosítani, csökkentve a banki veszteségeket és növelve az ügyfelek biztonságérzetét.
(Forrás: FrontEndART, Kép: Pexels)