A Summon nevű funkció egy gombnyomással aktiválható, segítségével a Tesla kiáll a parkolóhelyről – akár emberi beavatkozás nélkül is. Az Autopilot segítségével a jármű önmagában is képes vezetni az autópályán. Amikor a jármű megérkezik az úti célhoz, a Sentry Mode nevű funkcióval rögzítheti a közelben zajló tevékenységeket parkolás közben.
Guruló megfigyelő-központ
Ahhoz, hogy ezek közül bármelyik funkció hatékonyan működjön, az autónak nagy mennyiségű adatot kell figyelnie és gyűjtenie. A környezetéről épp úgy, mint a sofőrről.
A Teslák többségét kilenc belső és külső kamerával szerelték fel. A helymeghatározókon, érzékelőkön és egyéb eszközökön keresztül szolgáltatott információk pedig igencsak összetett képet adhatnak ki a sofőr szokásairól és mozgásáról.
“A Teslák valóban guruló megfigyelő-központok” – mondta a The Guardiannek John Davisson digitális jogokkal foglalkozó jogtanácsos. A szakértő szerint a Tesla is kínál bizonyos adatvédelmi biztosítékokat. Ezek – legalábbis a beállítások alapján – lehetővé teszik, hogy a jármű tulajdonosa lemondjon az adatmegosztásról. Feltéve, hogy a Tesla valóban betartja ezeket a kötelezettségvállalásokat – tette hozzá Davisson.
A Tesla persze nem az egyetlen járműgyártó, amely nagy mennyiségű adatot gyűjt a fejlett funkciók működ(tet)éséhez. Minden csatlakoztatott autó gyűjt bizonyos szintű információt a működéshez.
A brit lap szerint az utóbbi időben jó néhány Tesla-tulajdonos aggódni kezdett az adatgyűjtés miatt. Ennek oka nem más, mint Elon Musknak, a Tesla társalapító-vezérigazgatójának amerikai kormányzati szerepvállalása.
Megalapozott aggodalmak
Ezek az aggodalmak pedig nem teljesen alaptalanok – véli Reem Suleiman, a Mozilla Alapítvány érdekvédelmi igazgatója. A Teslának a felhasználói adatok védelme terén elért eredményei ingatagok. A Reuters 2023-as vizsgálata megállapította, hogy az alkalmazottak belső üzenetküldő fórumokon osztották meg a járművek által rögzített érzékeny felvételeket.
A The Guardian adatvédelmi szakértők, valamint a Tesla saját MI chatbotjának segítségével vizsgálta, hogyan lehet a lehető legkevesebb adatot megosztani a Teslával.
“Nagyjából azt mondják, hogy ha úgy döntesz, hogy lemondasz az adatgyűjtésről, akkor az autód lényegében egy citrom” – mondta Suleiman. A gyártói kommunikáció szerint a jármű funkcionalitása jelentősen csökken, de komoly károkat is szenvedhet vagy akár működésképtelenné is válhat.
Miről gyűjt információkat a Tesla?
Az autógyártó adatvédelmi irányelvei kiterjednek a járművek által gyűjtött adatokra. Ezek nagy részét helyben tárolják, de alapbeállításban a vállalatnak is elküldik azokat.
A Tesla MI chatbotja szerint olyan információkat gyűjtenek a tulajdonosról, mint
- helyadatok (igaz, a Tesla a járműre vonatkozó GPS-adatokat csak baleset esetén tárolja)
- vezetési szokások és viselkedés (például sebesség, fékezési szokások és gyorsítások)
- diagnosztikai és járműhasználati adatok (a Tesla termékeinek és szolgáltatásainak fejlesztéséhez)
- infotainment rendszer adatai (például böngészési előzmények és hangutasítások)
- Autopilot adatok (kamerafelvételek, érzékelők leolvasása és egyéb inputok a fejlett biztonsági funkciók támogatásához)
A jó hír az, hogy az adatok összegyűjthetők és tárolhatók a jármű helyi meghajtóin, ha a tulajdonos lemond az információk megosztásáról a céggel.
Rossz hír viszont, hogy az adatokhoz továbbra is hozzá lehet férni. És nem csak az autóról gyűjtenek adatokat. A Tesla mobilalkalmazása, amelyről aktiválható a Sentry Mode vagy a Summon, szintén gyűjti a helymeghatározási, kapcsolattartási, böngészési és eszközadatokat.
Gyári állapot visszaállítása
Ha a tulajdonos úgy dönt, hogy megosztja adatait a Teslával, a tulajdonos az összes begyűjtött adatot megoszthatja harmadik felekkel. Beleértve akár a bűnüldöző szerveket is.
Mindenkinek más a kockázati profilja, ha a magánéletéről van szó. Egyeseket jobban aggaszt, hogy ki férhet hozzá személyes adataikhoz, mint másokat. Azonban a Tesla-tulajdonosoknak nem csak a saját magánéletük védelmére kell figyelniük. A Tesla külső kamerái ugyanis a jármű körül tartózkodó emberekről is gyűjthetnek felvételeket.
Ha valaki aggódik az információgyűjtés miatt, és még nincs Teslája, adatvédelmi szakértők szerint érdemes más autót választania. Ha pedig már megvan a Tesla, és vissza akarja szerezni a magánéletét, akkor autót kell cserélnie. A The Guardian szerint erre a felvetésre még a Tesla MI chatbotja is hasonló tanácsot adott.
Erősen ajánlott az alapértelmezett beállítások visszaállítása a Mozilla Alapítvány szerint. Ez a lépés az autóból töröl minden adatot, mintha csak most jött volna ki a gyárból.
Mielőtt valaki eltávolítaná járművét a Tesla-fiókjából, vissza kell állítania a gyári alapbeállítások. Ehhez az alábbi lépéseket kell megtennie a műszerfalon:
- Válassza a Vezérlők > Szerviz > Gyári alaphelyzetbe állítás menüpontot.
- Adja meg Tesla-fiókja felhasználónevét és jelszavát a hitelesítő adatok ellenőrzéséhez.
- Erősítse meg, hogy gyári visszaállítást szeretne végezni.
Ezzel a tulajdonos törli az összes személyes adatot, beleértve az elmentett címeket, zenei kedvenceket és importált névjegyeket. Az autó beállításai visszaállnak a gyári alapértelmezettre – közölte a Tesla AI chatbotja.
A vállalat emellett ajánlja a “HomeLink” eszközök törlését is. Ezek teszik lehetővé a garázskapu, a világítás vagy az otthoni biztonsági rendszer vezérlését az autóból.
A megosztott adatok minimalizálása
A jármű és a Tesla-alkalmazás beállításaiban a tulajdonos kiválaszthatja, hogy nem osztja meg adatait a céggel. Ezzel azonban az autó elveszíti bizonyos funkcióit.
Az adatmegosztás leállítása az autóban meglehetősen egyszerű. A járműben a Beállítások > Szoftver > Adatmegosztás menüpontban kapcsolható ki az “adatmegosztás engedélyezése” opciót.
Ez letiltja az analitikai, diagnosztikai, útszakasz- és járműhasználati adatok megosztását. A Tesla MI chatbotja szintén ajánlotta az “Autopilot analitika engedélyezése” kikapcsolását.
Kapcsolja ki a mobilalkalmazás hely- és adatmegosztását. Ehhez a Tesla-alkalmazásban a Beállítások > Biztonság és adatvédelem menüpontban a “Helymeghatározási szolgáltatások kikapcsolása” lehetőséget kell választani. Az Analitika kikapcsolása akkor ajánlott, ha a tulajdonos nem szeretné megosztani az alkalmazáshasználati adatokat a gyártóval. Ezután érdemes visszavonni a hozzáférést a kamerához, a mikrofonhoz és a névjegyekhez.
Mindezek persze hatással lesznek az autó működőképességére.
Davisson szerint az adatvédelemnek nem lenne szabad kompromisszumnak lennie. A Teslák néhány ütközéselkerülő rendszere és autonóm funkciója – más járművekhez hasonlóan – adatgyűjtésre és kamerákra támaszkodik. De ez nem mehet a magánélet, az adatvédelem rovására – fogalmaz a szakértő.
(Kép: unsplash.com/Maxim)