Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Magyarországon teszteli robotmunkásait a Mercedes-Benz

Humanoid robotokkal igyekszik automatizálni a betanított, fizikai feladatokat a Mercedes-Benz. A robotmunkások tesztüzeme a magyarországi gyárban indult el.

Hamarosan humanoid kollegákat kaphatnak a humán dolgozók a Mercedes-Benz kecskeméti gyárában. Az ambiciózus kísérletről először beszámoló Financial Times arról nem adott hírt, hogy hány ilyen robotot állítanak munkába a magyarországi gyárban.

Nincs félnivalójuk

Az viszont fontos kontextust ad a hírnek, hogy a Mercedes-Benz a közelmúltban jelentett be ötmilliárd eurós költségtakarékossági programot. Ennek keretében kiterjedt elbocsátások várhatók a Mercedes-Benz üzemeiben. Azt pedig nem nehéz kitalálni, hogy az elbocsátott dolgozók helyére már robotmunkások érkezhetnek a jövőben. Feltéve persze, hogy a mostani teszt jó eredményekkel zárul.

Bár a humanoidok tesztjére a magyarországi Mercedes-gyárban kerül sor, a hazai dolgozókat megnyugtathatja, hogy a grandiózus költségtakarékossági intézkedések és elbocsátások a kecskeméti dolgozókat nem érintik.

A különleges, kissé futurisztikus technológiai teszt során most a Mercedes-Benz arra kíváncsi, hogyan használhatna humanoid robotokat az “alacsony képzettségű, fizikai kihívást jelentő, kézi munka automatizálására”. 

Az Apptronik robotikai vállalat pénteken jelentette be, hogy kereskedelmi megállapodást kötött a Mercedesszel. A szerződés tárgya, miként alkalmazható az autógyártásban a cég fejlett, 160 kilós, kétlábú robotja, az Apollo. 

Hasonló kísérleti kezdeményezést jelentett be egyébként a BMW idén januárban.

Robotok a soron

Az Apptronik szerint a Mercedes által vizsgált felhasználási lehetőségek között van például, hogy az Apollo ellenőrzi és szállítja majd az alkatrészeket az emberi gyártósori munkásoknak – írta a The Verge. A megállapodásról egyik vállalat sem közölt számadatokat, ahogy arról sem, hány Apollo robotot tesztelnek a kísérletben.

Az Apptronik szerint a humanoid robotok lehetővé teszik az autógyártóknak  gyártási feladatokat automatizálását anélkül, hogy meglévő létesítményeiket át kellene tervezniük. A vállalat szerint megközelítése inkább a fizikai megterhelést jelentő, ismétlődő és unalmas feladatok automatizálására összpontosít. 

A Financial Times értesülései szerint a Mercedes “egy magyarországi gyárban” már megkezdte az Apollo robotok tesztelését. Mint írták, az országban évek óta munkaerőhiány tapasztalható, mivel a munkavállalók Nyugat-Európába vándorolnak. Az Audi és a Mercedes is már évekkel ezelőtt aggodalmát adott hangot a munkaerő-utánpótlással kapcsolatban.

Az Apollo robotok mintegy 170 centi magasak és az Apptronik szerint akár 55 kilós tárgyakat is képesek felemelni.

Az arcuk “kellemesen bolondos”, de egyébként formai szempontból nem sokban különbözik más, fejlesztés alatt álló humanoid robotoktól. Például azoktól a Tesla Optimusoktól vagy Figure 01-esektől, amelyeket a BMW tesztel dél-karolinai üzemében. Az Amazon amerikai raktáraiban is tesztelnek már kétlábú robotokat, ott az Agility Robotics “Digit” nevű robotjára esett a választás.

Többet emel, mint amennyit nyom

Az Apptronik két éve augusztusban mutatta be az Apollo nevű humanoid robotot. A fejlesztő szerint ez a világ egyik legképzettebb humanoid robotja. Az Apollo az ipari munkaerő támogatását és azon túl a humanoid-élmény javítását célozza. 

Az Apptronik csapata majd’ egy évtizedet töltött nagyjából egy tucatnyi egyedi robot megépítésével. Ez a fejlesztői munka az Apollóban csúcsosodott ki. A humanoid fejlesztésének célja, hogy közvetlenül az emberek mellett, és embereknek tervezett környezetben dolgozzanak.

Az Apollo arcán és mellkasán található digitális panelek elősegítik a könnyű kommunikációt. A barátságos, az emberihez “hasonló” arc pedig új mércét jelent az ember-robot interakciókban. 

Az Apptronik gépeinek kiemelkedő tulajdonságai közé tartozik, hogy a robotikus exoskeletonok révén olyan egyedi ipari robotkarokkal rendelkeznek, amelyek többet képesek emelni, mint a saját tömegük. 

A fizikai képességek és a barátságos megjelenés mellett legalább ilyen fontos, hogy az Apollo költséghatékony, tömeggyártásra alkalmas, működése pedig energiatakarékos. 

Az Apollo cserélhető, egyenként négyórás üzemidővel rendelkező akkumulátorai lehetővé teszik, hogy a robotok egy egyszerű akkumulátorcserével folytassák a munkát, és ne kelljen minden egyes egységet feltölteni. 

Az Apptronik kezdetben a logisztikai és feldolgozóiparban alkalmazott láda- és szállítmánykezelési megoldásokra összpontosított. Az Apollo azonban már egy általános célú robot, amelyet úgy terveztek, hogy a való világban is működjön. Partnerei révén az Apollo megoldásait az építőiparra, az olaj- és gáziparra, az elektronikai gyártásra, a kiskereskedelemre, a házhoz szállításra vagy akár az idősgondozásra is kiterjesztheti.

(kép: mercedes-benz.com)

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!