Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Lítium-hiány fenyeget az elektromos autók akksijai miatt?

Egy friss tanulmány szerint Európa, Kína és az Egyesült Államok egyaránt küszködik azzal, hogy elegendő lítiumot állítson elő az elektromos járművek akkumulátoraihoz.

Az egyre növekvő kereslet nyomán “fenyegető válság” alakult ki – derül ki a sanghaji East China Normal University és a svédországi Lund University tanulmányából. 

A kutatók szerint ráadásul ez a helyzet a kritikus éghajlati és energetikai célok elérésében is késedelmet okozhat – írta az Independent.

A tízszerese sem lenne elég

A kínai és svéd kutatók által jegyzett tanulmány szerint, ha 2030-ra a jelenlegi tízszeresére nőne a lítium-termelés az érintett régiókban, az sem lenne elegendő a gyorsan növekvő kereslet kielégítésére.

A helyzet megoldására tehát valamilyen technológiai fejlesztés jelentene megoldást, vagy a kitermelés bővítése a vizsgált régiókon kívül.

A lítiumot jellemzően bányászatból nyerik, és ez az alapanyag a legtöbb elektromos autó akkumulátorához nélkülözhetetlen. 

Mivel az elektromos autókat kulcsfontosságúnak tartják a közúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése szempontjából, elterjedésük a lítium iránti kereslet további megugrását eredményezte Európában, az USA-ban és Kínában.

Az idei első öt hónapban a tisztán elektromos hajtású új autók a piac 20,9 százalékát tették ki, szemben az egy évvel korábbi 16,1 százalékos piaci résszel. 

Lassan leáldozik a belsőégésűeknek

Az Egyesült Királyságban 2030-tól már nem lehet majd új gyártású belsőégésű – benzines vagy dízelüzemű – autókat értékesíteni.

Az Európai Unióban várhatóan 2035-től él majd hasonló tiltás a személyautókra és a kisteher-járművekre. Miközben számos autógyártó tiltakozik a korlátozás ellen, az EU-ban jelenleg látszik némi nyitottság a tervezet felülvizsgálatára.

A jelentés szerint a lítium-termelés jövőbeli szintjére és a szükséges mennyiségre vonatkozó forgatókönyvek többsége azt valószínűsíti, hogy a helyi termelés már nem lesz elegendő. Ez mindhárom vizsgált régióban így lesz, vagyis a “hazai” termelés Európában, az Egyesült Államokban és Kínában nem fogja kielégíteni a keresletet.

Márpedig a világ elektromos járműveinek 80 százalékát ezekben a régiókban értékesítik.

Személyi járművek helyett tömegközlekedés

A technológiai innováció mellett az import jelenthet még megoldást a hiány pótlására.

A kutatók becslése szerint Európának 2030-ig 792 ezer tonna lítium-karbonát-egyenértékre lehet szüksége.

A meglévő és tervezett lítium-bányászati projektek az európai termelés akkorra 325 ezer tonna lesz.

A tanulmány szerzői által javasolt, a hiány kezelésére irányuló intézkedések között szerepel, hogy a hangsúlyt a személyi elektromos járművek gyártásáról a tömegközlekedés ösztönzésére helyezzék át. 

Emellett olyan akkumulátortechnológiákat kellene alkalmazni, amelyek kevesebb vagy akár nulla lítiumot használnak.

Régiós nehézségek

Az Egyesült Királyság a jelenleg felhasznált lítiumot olyan országokból importálja, mint Kína és az Egyesült Államok. Több vállalat is tervezi a Cornwallban és Északkelet-Angliában található lítiumkészletek kitermelését.

Portugália az egyetlen európai uniós tagállam, ahol jelenleg bányásznak lítiumot.

Qifan Xia, az East China Normal University munkatársa és a tanulmány egyik szerzője szerint a lítium ma olyan fontos, mint az ipari forradalomban a benzin.

Bár tekintélyes lítiumkészletek találhatók szerte a világban, ezek meglehetősen egyenlőtlenül oszlanak meg az egyes országok között.

A szakértő szerint a bányászat kiterjesztése, a beszállítók diverzifikálása és az ellátás újragondolása elengedhetetlen. Enélkül a globális éghajlati és energetikai célok sem lesznek teljesíthetők.

Egyes elemzések szerint a következő öt évben akár negyedmillió munkahely is létrejöhet Európában az elektromos járművek akkumulátorainak gyártása, valamint az ellátási lánc révén.

(Kép: Unsplash/Marek Studzinski)

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!