Az EU belügyminiszterei március elején hagyták jóvá a be- és kiléptetési rendszer (Entry/Exit System), valamint az Európai Utazási Információs és Engedélyezési Rendszer (ETIAS) bevezetésének felülvizsgált ütemtervét.
Eszerint az EES várhatóan 2025 októberében válik működőképessé. Ezt követően az ETIAS (European Travel Information and Authorisation System) várhatóan 2026 utolsó negyedévében követi.
Fokozatos egyszerűsítés
Az EES egy új digitális határigazgatási rendszer, amely a rövid tartózkodásra utazó, nem uniós állampolgárok regisztrálására szolgál. Az EU honlapján megjelent tájékoztatás szerint a nyilvántartásba-vétel minden egyes alkalommal kötelező, amikor a rendszert használó 29 európai ország külső határait átlépi egy nem uniós állampolgár.
Az EES egyben modernizálja a schengeni országok határigazgatását, egyszerűsíti a határellenőrzést és megakadályozza a személyazonossággal kapcsolatos csalásokat.
Az ETIAS beutazási engedély a nem uniós állampolgárok vízummentes beutazásához szükséges.
Az októberi indulás persze csak abban az esetben lehetséges, ha “minden a terv szerint” halad. Márpedig az EES eddigi története inkább ennek az ellentéte.
A csillagok sem úgy álltak…
Az EES-t (Entry/Exit System) eredetileg 2024 novemberében állították volna üzembe. Az indulást aztán 2025-re halasztották – öt év alatt ez volt a negyedik halasztás.
Az EES-en belül egy központi rendszerbe integrálják a 29 schengeni ország bevándorlási adatbázisait. A határellenőrzés automatizálása érdekében biometrikus azonosítókat használnak.
Az Atos és konzorciális partnerei, az IBM és a Leonardo SpA által elkövetett súlyos hibák azonban állandó technikai problémákhoz és határidő-csúszásokhoz vezettek.
Az Atos még 2019-ben nyerte el a 142 millió eurós szerződést az EES központi hardverének és szoftverének kifejlesztésére. A francia cég azonban hiányos telepítéseket végzett, a berendezéseket rosszul konfigurálták, a cég személyi állománya pedig alulképzettnek bizonyult.
A tavaly októberi tesztüzem kritikus kapcsolódási és rendszerkapacitási problémákat tárt fel a tagállamok és a központi adatbázis között.
A projekt rossz irányításának hátterében újabb aggályok merültek fel az Atos Russia részvételével kapcsolatban az EES beszerzésében. Egyes, idén februárban nyilvánosságrahozott dokumentumok szerint az Atos moszkvai munkatársai 2021-ben vásároltak szoftvert a projekthez. Mivel az Atos Russia az FSZB engedélye alapján működik, ez pedig rálátást enged az orosz hatóságoknak a cég működésére, az EPPO a lehetséges biztonsági kockázatokat vizsgálja.
Őszre talán már működhet
A jelenleg elérhető, rendkívül szegényes információk szerint illetékesek még mindig csak remélik, hogy októberre, talán novemberre működőképes lehet a rendszer. Az EU hivatalosan még nem erősített meg egyetlen dátumot sem az indulásra. Az aktuális “státusz” az EES-fejlesztés kapcsán: “még számos jogi akadály áll fenn”.
A be- és kiléptetési rendszer indulásának lehetséges időpontjait februárban vitatták meg az Európai Parlamentben. Az érintett tisztviselők az új határrendszer zökkenőmentes bevezetésének biztosítása érdekében már akkor is a “fokozatos kezdést” tartották célszerűnek.
Ez a fokozatos megközelítés komoly támogatást kapott a tagállamok és a határhatóságok körében, mivel lehetővé teszi számukra, hogy fokozatosan alkalmazkodjanak az új eljárásokhoz.
(Kép: unsplash.com/Tömösvári Imre)