(Nyitókép: Wallpaper Flare)
Kalifornia szövetségi állam illetékes hivatala kijelölt utakon és meghatározott körülmények között engedélyezte a Mercedes-Benz automatizált vezető rendszerének aktív vezetői irányítás nélküli használatát. A Drive Pilot az Öböl-környék (Bay Area), a Központi völgy, Los Angeles, Sacramento és San Diego autópályáin, valamint a Dél-Kaliforniát Nevadával összekötő autópályán közlekedhet napközben, sebessége pedig nem haladhatja meg az óránkénti negyven mérföldet (64, 37 kilométert).
Az engedéllyel Kalifornia követte Nevadát, ahol szintén idén tette lehetővé a hatóság a Mercedes-Benz rendszerének közúti használatát. Minkét döntés komoly előrelépés, mert az Auto Pilot az automatizáltság harmadik szintjét, a feltételes automatizáltságot jelenti.
Automatizáltság-szintek
Az automatizáltságnak az SAE és a BASt szabvány szerint egyaránt hat szintjét különböztetjük meg. A 2014-ben kidolgozott, azóta többször aktualizált SAE szabványt az USA Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatala is átvette.
Önvezető autó városi forgalomban (Kép: Becker Law Office)
A következő szintekről van szó:
A nulladikban nincs automatizáltság, mindent (kormányzás, gyorsítás, lassítás; vezetési környezet figyelése) a humán járművezető végez, nincs önvezető rendszer.
Az első a gépjárművezetés rendszer általi támogatása. A kormányzásban, gyorsításban és lassításban ember és rendszer együttműködik, a többit az ember végzi, a rendszer csak egyes vezetési módokban alkalmazható.
A második a részleges automatizáltság. A jármű teljes emberi irányítás alatt áll, de a vezetéstámogató automata rendszer a kormányzást és a fékezést, gyorsítást is végezheti.
A harmadik a feltételes automatizáltság, erre kapott engedélyt a Mercedes-Benz Drive Pilotja. Az összes dinamikus vezetési műveletet az automata járművezető-rendszer irányítja, szükség esetén a humán vezető megfelelően reagál a beavatkozási kérésre, vagy ha kell, átveszi a kormányt.
A negyedik a magas szintű automatizáltság. Az automata rendszer még akkor is irányít, ha a humán vezető nem megfelelően reagál beavatkozási kérésekre. Ezek a rendszerek az eddigieknél jóval több vezetési módra képesek, de emberi jelenlét még szükséges.
Az ötödik a teljes automatizáltság. A rendszer minden vezetési módra képes, a jármű ember nélkül is közlekedhet.
Pofon a Teslának
Mivel Kalifornia a Tesla legnagyobb piaca, 2022-es globális kiszállításainak tizenhat százaléka volt, Elon Musk cégének arcvesztés, hogy a szövetségi államban a német gyártó kapta meg elsőként a harmadik szintű automatizált vezetőrendszerekhez a használati engedélyt.
Önvezető autó belseje (Kép: Flickr)
A Mercedes-Benz bejelentette, hogy az amerikai piacon az automata rendszerrel felszerelt 2024 S-Class és az EQS Sedan járműveket kezdi el elsőként árusítani, és az első kiszállítások 2023 második felében várhatók.
Az amerikai közutakon engedélyezett más önvezető rendszerek, mint például a Tesla Autopilot vagy a General Motors Super Cruise technológiája SAE 2 besorolásúak, tehát az automatizáltság második fokánál tartanak, bár a Tesla „teljes önvezetésről” beszél, és a harmadik szintet érti rajta.
A kaliforniai illetékesek viszont nem.