Mindez természetesen az önvezető járművek kategóriájában számít világcsúcsnak.
A Maserati Coupét a Politecnico di Milano, Olaszország legnagyobb tudományos és műszaki egyeteme által kifejlesztett önvezető szoftverrel vezérelte – írta a The Verge.
A csapat az Indy Autonomous Challenge nevű versenyen is dolgozott, amely legutóbb a Las Vegas Motor Speedwayen futott a CES 2025 alkalmával.
A NASA ikonikus űrsiklóinak árnyékában a versenyautó rekordsebességgel repült végig a 4,5 kilométeres pályán. Ezzel megdöntötte az Indy Autonomous Challenge és a PoliMOVE által tartott 309,3 kilométer-per-órás rekordot. Ezt egyébként 2022 áprilisában egy IAC AV-21 versenyautóval állították be.
Több mint világrekord
A teljesítmény nem csak azért figyelemre méltó, mert az autonóm versenyautó gyorsabban haladt, mint bármely más önvezető jármű korábban.
Részben az autonóm vezetési rendszer alapjául szolgáló algoritmusok megbízhatóságának stresszteszteléséről van szó.
Másfelől a mostani “futamon” azt is vizsgálták, hogyan kezeli az autonóm jármű extrém sebességeket. A futamot felügyelő csapat azt reméli, hogy a most szerzett tapasztalatokat felhasználva a közutakon közlekedő autonóm járművekre is alkalmazni tudják.
“Ezek a sebességi világrekordok sokkal többet jelentenek, mint a jövő technológiájának bemutatása” – mondta Paul Mitchell, az Indy Autonomous Challenge és az Aidoptation BV vezérigazgatója.
Elmenni a falig
“A járművezető MI-szoftverek és a robotikai hardverek abszolút határait teszteljük. Azzal, hogy mindezt egy közúti közlekedésre is alkalmas autóval tesszük, segítünk az autonóm versenyzés tanulságainak felhasználásában” – tette hozzá Mitchell. A csapat tapasztalatai a biztonságos, fenntartható, és nagy sebességű autonóm mobilitást is segítik a jövőben – például az autópályákon.
A Maserati MC20 stílusos – és drága – választás volt az autonóm futamhoz. A versenyautó egy iker-turbófeltöltős 3,0 literes V6-os motorral rendelkezik, amelyet a Maserati Nettunónak nevez. A motor komoly teljesítményre képes: 621 lóerő mellett több mint 730 Nm nyomatékot ad le, amelyet egy nyolcfokozatú duplakuplungos automata váltón keresztül juttat a hátsó kerekekhez.
(Kép: Dall-e)