Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Mindenbe belefolyik a TikTok

A TikTok egyre nagyobb hatást gyakorol a társadalom hétköznapjaira. Ma már sokkal erősebb a befolyása, mint a Facebook-nak. Ráadásul sorra derül ki, hogy a kínai ByteDance tulajdonában levő videómegosztó közel sem csak a fiatalok „játszótere”. A dolgok mostani állása szerint a TikTok átalakíthatja a szórakoztató és a fogyasztói iparágakat.

A kilencvenes években a sell up csúcsa az volt, hogy egy gyorsbeszédű ember a szupermarket, a posta vagy egyenesen a Skála nagyáruház előtt egy felállított standon konyhai eszközöket (répaszeletelőt például) mutatott be és adott el a szájtáti nézelődőknek. Ennek a továbbfejlesztett változata lett a teleshop, aminek a továbbfejlesztett változata lesz a TikTok shop.

Kinyit a bazár

A TikTok tulajdonosa a napokban jelentette be, hogy több hónapig tartó tesztelés után hivatalosan is elindítja az e-kereskedelmi üzletágát az Egyesült Államokban. A videómegosztó egy sor új funkcióval bővül ki, hogy lehetővé tegye az online vásárlást az amerikaiak számára is, a tulajdonos pedig azt reméli, hogy ezzel megismételheti az olyan nagy ázsiai platformok sikerét, mint a Shein vagy a Temu. ByteDance az online áruház-alkalmazással több mint 150 millió amerikai felhasználót érne el, a platformon jelen lévő tartalomkészítőknek pedig lehetővé tenné, hogy termékeiket ezen keresztül árulják és népszerűsítsék. Ráadásul a vásárlási szolgáltatást különböző harmadik féltől származó platformokon is elindítaná, például a Shopify, a Salesforce és a Zendesk alkalmazásain is. Nagy kérdés persze, hogy pontosan miről is van szó.

Alapvetően kétirányú a TikTok tartalom fejlesztése. Az egyik a felvett kisvideók megosztása, a másik pedig az utóbbi időben egyre népszerűbb élőzés, vagyis élő adásban való bejelentkezés. Mindkét tartalom alkalmas egy termék bemutatásra (pont mint a répeszeletelőnél) és a profil bio-jába (a profilra kattintva elérhető profilspecifikus információ) ágyazott linken keresztül a vásárló a webshopba érkezve rendelheti meg a bemutatott terméket.

Online piactér

Egyébként a TikTok nem találta fel a spanyolviaszt, más esbshopok már csinálták ezt, logikusan a ByteDance nem akart lemaradni erről a bizniszről és csinált saját maga egy platformot, amelybe beterelheti (kedvező kondíciókkal) azokat a tartalomgyártókat, akik szeretnének eladni valamit a tartalom fogyasztóinak.

A TikTok online piactere, amelyen a fejlesztők tavaly november óta dolgoztak az Egyesült Államokban, korábban már több ázsiai országban, többek között Thaiföldön, Vietnámban és Szingapúrban is elindult, nemrég pedig nyugaton is megjelent, Nagy-Britanniában. A kínai alkalmazás amerikai bővülése azonban még nem jelenti azt, hogy az Egyesült Államok kormánya már nem akarja betiltani.

A TikTok és a tulajdonosa, a ByteDance ellen egy sor vizsgálat folyik, amelyek a vállalat adatkezelését és a kínai kormány befolyását vette célba, miközben a szolgáltatás használatát már több állami ügynökség dolgozóinak is megtiltották.

TikTok titok

Ázsiai ökörködésnek indult, de valamiért meghódította a világot. Sokan sok oldalról kutatják a TikTok sikerének titkát, valódi megfejtések egyelőre nem jöttek, illetve mindenhol rész igazságokat sikerült kideríteni. Például a szigorú időkeretek közé szorított tartalom. Az álló képes tartalom, amely vizuális keretet ad a tartalom fejlesztőnek. A telefonra történő tartalom gyártása. A vizuális sztoriletting új generációja. A platform algoritmusa követi a fogyasztó érdeklődést és annak megfelelő tartalmakat kínál neki. A fejlesztők számára hatalmas zenei tárhely áll rendelkezésre a tartalomgyártáshoz. És még lehetne sorolni. Nagy valószínűséggel nincs egy jól körbeírható sikerreceptje a TitTok-nak, mindezek összessége adja az erejét. És bár Y, illetve Z generációs marhulásnak indult, ma már a középkorúak, sőt az idősek is megtanulták kezelni a felületet és a képesek önállóan segítség nélkül tartalmakat gyártani a platformra, sőt képesek megérte a rendszeren belüli keresőmotorok működését és ahhoz optimalizált tartalmakat fejlesztenek – elég sok sikerrel.

Biznisz

A TikTok felhasználók jelentős része nincs is egészen tisztában azzal, hogy az általuk fogyasztott tartalom jelentős része marketing célokat, vagy egyenesen áruértékesítést szolgál. Sajnos elég nagy arányban a szex-et, vagy szexuális tartalmakat igyekeznek a TikTok tartalmakkal eladni. (Sokan persze csak a tartalmat élvezik, nem kattintanak a profilra és nem keresik a bio-ban azokat a linkeket, amelyek rávezetnek a termék, vagy szolgáltatás fizetős oldalára. És a helyzet az, hogy nem csak keblek és fenekek eladók a tartalmak mögött, hanem számtalan használható szolgáltatás is. Például szakácsot lehet ezen keresztül rendelni, a bemutatott termékeket az Amazonon lehet megvenni etc. Újabban pedig a zenei ipar fedezte fel magának a TikTok-ot.

Egyrészt ahogy írtuk a tartalom gyártók hatalmas zenei tárból meríthetnek és egy jó vizuális anyaggal simán be lehet futtatni egy számot, vagy egy névtelen kezdőt. Kevesen tudják például, hogy Milye Cyrus ma nagy sikereiben komoly érdemei vannak a TikTok-nak is. A pandémia alatt (2021-ben) futott Plastic Hearts koncert turné beharangozó anyagát (a zenei szakértők szerint az egyik legjobb lemeze az énekesnek) kifejezetten a TikTokra optimalizálták. Az Instagrammal együtt pedig jelentős elérést sikerült generálni. A Flowers című szám hatalmas sikere például ennek az utózöngéje.

TikTok Live Events

A Miley Cyrus-féle Plastic Hearts megjelenése óta sok idő múlt el, mégis megmaradtak az olyan online terek, ahol szépen meg lehet futtatni a zenészeket. A TikTokkal karöltve: a TikTok Live Events keretein belül például élő koncerteket lehet csinálni, vagy épp részleteket lehet bemutatni a legújabb dalokból. Itt sincs persze másról szó, mint a termékek értékesítéséről, csak ebben az esetben sokkal szofisztikáltabb a helyzet, mint egy répaszeletelő eszköz esetében.

Ugyanakkor éppen Cyrus (újra kisasszony) esetében derült ki, hogy a TikTok nem csak egy része az omnichanelnek, hanem maga az értékesítés fő csatornája. Ez az amit jelenleg vizsgál a zenei ipar, mégpedig azt, hogyan lehet „bedobozolni” a TikTok platform nagyon szabados kereteit egy-egy zenei produkcióhoz. Uniformizálás nélkül ugyanis nagyon nehéz a világsztárokat rávenni arra, hogy az alkotásaikat erre a verzióra készítsék el – ugyanis anélkül nincs viszonyítási alap. Egy sztárnak meg elég nehéz azt mondani, hogy a munkádért akkor fizetek, ha az bejön. Ha nem, buktál néhány heti túlórát.

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!