A KIRA program a Deutsche Bahn (DB) és a Rajma-Majna közlekedési szövetség közös projektje. Ez az első olyan robottaxi-kezdeményezés Németországban, amely a négyes szintű autonóm tömegközlekedési járművek tesztelésére irányul.
Már keresik a tesztutasokat
A KIRA projektben már várják a tesztutasok jelentkezését. A robottaxikra Langen városában és Egelsbach településen adhatnak le foglalásokat a kuncsaftok. A tervek szerint az év második felében Darmstadt egyes részeire is kiterjesztik a szolgáltatási területet – írta az Electrive.
A próbaüzemben a flottában hat Nio ES8 elektromos terepjáró kezdi meg a szolgálatot. A robottaxik a DB járműflottájába tartoznak, az autók mindegyikét a Mobileye LIDAR-érzékelőivel, kameráival és szoftverével szerelték fel.
Ezek a hatüléses járművek a sofőröktől függetlenül képesek meghatározott útvonalakon közlekedni, és persze utasok nélkül is közlekedhetnek. Elméletileg akár 130 km/órás sebességgel is képesek a forgalomban navigálni a járművek, bár a jelenlegi kísérleti üzemben emberi sofőröknek is a fedélzeten kell tartózkodniuk. A manővereket egyébként távolról, egy irányítóközpontból felügyelik.
Sokszereplős modell
A Deutsche Bahn sajtóközleménye szerint a próbaüzem ideje alatt a szolgáltatást csúcsidőn kívül és ritkán lakott területeken lehet igénybevenni. A DB eredetileg még 2023 májusában jelentette be az első teszteket, de azok valójában csak 2024 közepén kezdődtek meg. Ennek oka egyébként a Clever Shuttle, a DB leányvállalatának fizetésképtelensége volt.
A robottaxi-flottát a DB Regio Bus Mitte üzemelteti, azonban számos más szereplő is részt vesz a szolgáltatásban. Így a DB ioki nevű vállalata, amely a foglalási és útvonaltervezési szoftvert biztosítja. A Mobileye az önvezető technológiát és az érzékelőket biztosítja. A projekt kutatási fázisában a Német Légi- és Űrkutatási Központ (DLR), a Karlsruhei Technológiai Intézet (KIT) és a Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége (VDV) is részt vett. A KIRA projekt 2,2 millió eurós állami támogatást nyert el.
Azok, akik szeretnék kipróbálni a KIRA robottaxis utazást, a projekt hivatalos honlapján regisztrálhatnak. Patrick Schnieder szövetségi közlekedési miniszter szerint az autonóm vezetés az innovatív, környezetbarát és akadálymentes mobilitás kulcsfontosságú technológiája. Hosszú távon ezért a rendszeres üzemelés részévé kell válnia egész Németországban – fogalmazott a miniszter. A KIRA projekt támogatásával szeretnék növelni a technológia elfogadottságát a helyiek körében. A jövőben az autonóm buszok egyszerűen és kényelmesen felvehetik, és elvihetik őket úti céljukhoz.