Az ADAS egy gyűjtőfogalom. Egyedi technológiái alapvetően kisméretű autonóm rendszerekből állnak. Összességében az ADAS alapvetően egy önvezető rendszer, de szabályozási okok miatt, ezt nem reklámozzák. Az Advanced Driver Assistance Systems célja, hogy a vezetők terheltsége csökkenjen az autóvezetés során, így nagyobb biztonságban legyenek az utasokkal együtt. A koncepció, hogy olyan fejlett látórendszerrel vegyék körbe az autót, ami egy burkot képez az autó körül és megvédi az utasokat az esetleges járművezető hibák következményeitől. A vizuális információk feldolgozásával és felhasználásával a rendszerek támogatják a fedélzeti vezérlőt és olyan követési információkat osztanak meg, amelyek figyelmeztetnek a záróvonalra, sávelhagyásra, ütközés elkerülésére, vagy a vezető állapotára.
A SAE globális mérnökszövetség az autonómia hat szintjét sorolta fel a nulladik szinttől – autonómia nélkül, csak mechanikus járművek esetén – az 5-ös szintig , amely a teljes önvezető vagy autonóm képesség. Az ADAS rendszerek az autonómia különböző szintjeihez illeszkednek – attól függ, hogy az egyes elemek közül melyik elérhető az autóban.
És a lista az ADAS-funkciókról
- Adaptív sebességtartó automatika (ACC)
- Vakításmentes távolsági fény és pixelfény
- Adaptív világításvezérlés: forgatható kanyarfényszórók
- Automata parkolás
- Gépjárműipari navigációs rendszer jellemzően GPS-szel és TMC-vel a naprakész közlekedési információk biztosítására
- Holttér monitor
- Ütközésmegelőző rendszer (Precrash rendszer)
- Oldalszél stabilizálás
- Tempomat
- A járművezető álmosságának észlelése
- Vezetőfigyelő rendszer
- Az elektromos járművek figyelmeztető hangjai a hibridekben és a hálózatról tölthető elektromos járművekben
- Sürgősségi sofőr asszisztens
- Elülső ütközési figyelmeztetés
- Kereszteződési asszisztens
- Lejtős vezérlés
- Intelligens sebesség adaptáció vagy intelligens sebességtanácsadás (ISA)
- Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer
- Sávváltási segítség
- Éjjellátás
- Parkolásérzékelő
- Gyalogosvédelmi rendszer
- Esőérzékelő
- Körülnéző rendszer
- Gumiabroncsnyomás felügyelet
- Közlekedési tábla felismerés
- Fordulási asszisztens
- Jármű kommunikációs rendszerek
- Figyelmeztetés helytelen vezetésre
Az iparági szakzsargon időnként megzavarhatja és túlbonyolíthatja a technológiák magyarázatát, de ebben az esetben a terminológia sokkal egyszerűbb, mint a már piacon lévő és fejlesztés alatt álló összetett rendszerek egyre kifinomultabb és zavarba ejtő tömbje.
Lényegében az ADAS automatizált- vagy akár autonóm vezetési funkcióknak tekinthető, és e technológiák fejlesztői egyre növekvő keresletet látnak rendszereik iránt.
Utópisztikus elképzelés, hogy miközben autónkkal tartunk a munkahelyünk felé, válaszoljunk néhány emailre vagy szundikáljunk kicsit, a járművünk pedig önállóan jutasson el minket A-ból B-be. Az önvezető autózás 4. és 5. szintjén ez is megvalósul majd, de egyelőre még csak ott tartunk, hogy összefognak a nagyvállalatok, hogy az autonóm járművek minél biztonságosabban közlekedhessenek.