Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Hajók legénység nélkül – ez nem horror, hanem a vízi közlekedés jövője

MEGOSZTÁS

A hajóiparban és a vízi közlekedésben is megjelent a mesterséges intelligencia. Térnyerése nem olyan látványos és nem is reklámozzák annyira, mint a drónokat vagy az önvezető autókat, de létezik már például trágyát, igaz csak rövid útvonalon, de ember nélkül szállító vízi jármű. Teljesen autonóm, kapitány és legénység nélküli hajók viszont 2028-ig nem várhatók.

Önvezető taxik, drónok, robotrepülők – a mesterséges intelligencia különösen szárazföldön és a levegőben régóta részt vesz ember nélküli járművek irányításában. De mi történik folyókon, tavakon, tengereken, óceánokon? Mennyire valósul meg az autonóm vezetés a vizekben?

MI-k és más csúcstechnológiák egyelőre inkább támogatják a kapitányt és a legénységet, az ember nélküli földi és légi járművekhez hasonlóan fejlett vízi alkalmatosságok nem jelentek még meg. A mikor persze csak idő kérdése, mert immáron nemcsak a virtuális valóságban (VR) működnek ezek a megoldások. Ugyan nem látványosan, de az MI elérte a hajóipart is .

 

Csúcstechnológiával kisebb a baleset kockázata

Legyen jachtos nyaralás, vagy teherszállítás az óceánon, az MI-vel támogatott navigáció és autonómia segíti a kapitány vitorlabontását, mondjuk, naplementekor vagy a zsúfolt terekben történő karcolásmentes kikötésben. És ez csak a kezdet, mert a hajóépítő vállalatokat egyre jobban foglalkoztatják az infokom technológiák, köztük a mesterséges intelligencia is.

 

Vízi navigáció a virtuális valóságban (Kép: Kömlődi Ferenc, Stable Diffusion)

 

A svéd Volvo Penta tengeripari cég több mint tíz éve használ a kapitány manőverezését segítő, teljesen egyszerű joysticket, hogy a jármű mindig tartsa az irányt. 2018-ban kisebb hajó magától kikötő prototípust mutattak be, majd visszavettek az autonómiából, és a kapitánynak bizonyos kontrollszintet biztosító megoldáson kezdtek el dolgozni. A technológia elsősorban a biztonságos kikötést, a hajózás egyik legstresszesebb részét támogatja.

A cég a biztonságot, a kényelmet és a relaxációt akarja növelni, és szeretnék, hogy a hajózás többek számára legyen hozzáférhető.

 

Egyre autonómabbak, de nem teljesen autonómak a mai hajók

Az amerikai Brunswick vállalat automatizált hajó prototípusa a legjobb útvonalat kínálja a kikötőbe lépéshez, segít az ütközések elkerülésében – és mindezt emberi beavatkozás nélkül teszi, míg a Hyundai Avikus szoftvere a tengeri örömöket, az utas lelki békéjét igyekszik maximalizálni: napozáshoz, majd a naplementében való gyönyörködéshez ideálisan pozícionálja a hajót.

Ilyen „magányos” hajó nincs még ma (Kép: Kömlődi Ferenc, Stable Diffusion)

 

Az autonóm hajózást mostanában tesztelik; egy norvég elektromos teherhajó gyárból viszi a trágyát a kikötőbe. A szolgáltatás tavaly indult be, akárcsak egy, két sziget között ingázó japán hajó – igaz, az utóbbi esetben személyzettel a fedélzeten.

A jelenlegi helyzet, hogy az ember nélküli hajózás egyelőre nehezen oldható meg, olyan technológiák, mint az MI viszont felbecsülhetetlen segítséget képesek nyújtani. Szállítási adatokat gyűjtenek és elemeznek, a körülményekhez igazodva, szoftverek lassítják le, vagy ha kell, gyorsítják fel a hajó mozgását, és a fogyasztást is igyekeznek minimalizálni. A jármű állagát szintén autonóm eszközök figyelik folyamatosan.

A mostani szabályozás értelmében nemzetközi vizeken tilos teljesen autonóm hajót működtetni, és 2028 előtt nem várható törvénymódosítás. Addig mindenhol és mindig „lesz egy ember.”

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek