Éppen ezért idén kétszer annyi vezérigazgató tervezi bővíteni a dolgozói létszámot, mint ahányan csökkenteni igyekeznek majd.
A kőszívű világgazdaság: haladók és maradiak
Egyes vezérigazgatók gyorsan lépnek, hogy megragadják a korunk meghatározó erőiben rejlő növekedési és értékteremtési potenciált – állítja a PwC. Ezek a cégvezetők befektetnek a generatív mesterséges intelligenciába, és nem csupán fenyegetésként, de lehetőségként is tekintenek az éghajlatváltozásra. A haladó cégvezetők újratervezik működésüket és üzleti modelljeiket, hogy új módon teremtsenek értéket.
Sokan mégis lassan haladnak, mert a vezetői gondolkodásmód és a folyamatok tehetetlenséget váltanak ki belőlük.
Ez utóbbi csoportnak két lehetősége van: vagy felgyorsítják az újjáalakítást, vagy csak reménykednek. Márpedig abban, hogy néhány apró módosítással a mai működési és üzleti modellek továbbra is eredményesek maradnak.
Trendhullámok – nem csak szörfösöknek
- A generatív MI-vel szembeni várakozások továbbra is magasak. A vezérigazgatók egyharmada szerint a genMI növelte a bevételt és a nyereségességet az elmúlt évben. A cégvezetők fele arra számít, hogy a technológiába történő befektetéseik az elkövetkező évben növelni fogják a nyereséget. A bizalomhiány azonban továbbra is akadályozza az alkalmazást.
- Az éghajlati intézkedésekbe és a fenntarthatóságba való befektetés megtérül. Minden harmadik vezérigazgató arról számolt be, hogy az elmúlt öt évben végrehajtott klímabarát beruházások bevételnövekedést eredményeztek. Emellett kétharmaduk szerint ezek a beruházások vagy csökkentették a költségeket, vagy nem volt jelentős költségkihatásuk.
- Az ágazati határok elmosódnak. A vezérigazgatók mintegy 40 százaléka állítja, hogy vállalata az elmúlt öt évben új ágazatokban kezdett versenyezni. A tavalyi felméréssel összhangban ugyanennyien gondolják, cégük tíz éven belül nem lesz életképes, ha a jelenlegi pályán halad tovább.
- Az újjáalakulás üteme lassú. Az elmúlt öt évben a bevételeknek átlagosan csak 7 százaléka származott az újonnan megnyitott üzletágakból. Az újjáalakulás akadályai közé tartoznak a gyenge döntéshozatali folyamatok, az erőforrások évről évre történő alacsony szintű átcsoportosítása. A cégvezetők rövid hivatala ideje és a döntések hosszú távú eredményei között időfeszültség keletkezik.
- Az időhorizontok közötti feszültséget hangsúlyozza, hogy a vezérigazgatók optimisták a rövid távú kilátásokat illetően. Ugyanakkor aggódnak vállalatuk hosszú távú életképessége miatt. Csaknem 60 százalékuk várja a globális gazdasági növekedésének gyorsulását a következő 12 hónapban. Ezzel szemben a tavalyi felmérésben 38 százalék volt ez az arány, két éve pedig mindössze 18 százalék. A vezérigazgatók 42 százaléka inkább növelné, mint csökkentené (17 százalék) a létszámot a következő évben.
A genMI mindent visz
Mindössze két évvel azután, hogy a genMI felkerült vezetők többségének radarjára, a vállalatok világszerte már nagy léptékben alkalmazzák. Sok vezérigazgató számára ígéretesek az eredmények. Több mint a vezetők fele (56 százaléka) mondta azt, hogy a genMI hatékonyságnövekedést eredményezett az alkalmazottak munkaidejében. Körülbelül egyharmaduk a bevételek (32 százalék) és a nyereségesség (34 százalék) növekedéséről számolt be.
Ezek az eredmények némileg elmaradnak a vezérigazgatók egy évvel ezelőtti nagy várakozásaitól, de ez nem csökkentette optimizmusukat. A vezérigazgatók várakozásai a genMI jövő évi hatásaival kapcsolatban hasonlók a tavalyi felmérésben közöltekhez. A vezérigazgatók mintegy fele (49 százaléka) arra számít, hogy a genMI a következő 12 hónapban növelni fogja vállalatuk nyereségességét.
Ezek az adatok nagyjából összhangban vannak a PwC más, a vezetők, alkalmazottak és befektetők körében végzett kutatásával.
A munkavállalók 62 százaléka szerint a genMI növelni fogja a munkahelyi hatékonyságát a következő 12 hónapban. (PwC Global Workforce Hopes & Fears 2024 felmérés)
A PwC adatai alapján nincs jele annak, hogy a globális gazdaságban széles körben csökkenne a foglalkoztatási lehetőségek száma. Néhány vezérigazgató (13 százalék) azt állítja, hogy az elmúlt 12 hónapban a genMI miatt csökkentette a létszámot. A biztosítási, kiskereskedelmi, gyógyszeripari és élettudományi cégeknél volt a legnagyobb valószínűséggel ilyen leépítés (16 százalék). Valamivel nagyobb arányban (17 százalék) mondták azonban azt is, hogy a genMI-beruházások következtében nőtt a létszám.
Az MI-integráció az elsődleges cél
A vezérigazgatók mintegy fele azt mondja, hogy a következő három év legnagyobb prioritása az MI integrálása a technológiai platformokba. Emellett persze az üzleti folyamatokba és munkafolyamatokba is.
Kevesebben tervezik, hogy az MI-t új termékek és szolgáltatások kifejlesztésére vagy az alapvető üzleti stratégia átalakítására használják.
A legtöbb vállalat számára a prioritásoknak ez a sorrendje ésszerű. Ennél meglepőbb, hogy a vezérigazgatóknak csak egyharmada tervezi az MI integrálását a munkaerő- és készségstratégiába. Ez a PwC szerint hibás lépés lehet. A genMI-ben rejlő lehetőségek kiaknázása attól függ, hogy az alkalmazottak tudják-e, mikor és hogyan használhatják az MI-eszközöket a munkájuk során. Illetve, hogy megértik-e a lehetséges buktatókat.
A nagy átalakítás
A digitalizáció több mint három évtizede kezdte eltörölni az ágazatok közötti határokat. Az éghajlatváltozás, az MI és más megatrendek közötti kölcsönhatások felgyorsítják az újrakonfigurálás folyamatát. Ezzel új, ágazatokon átívelő növekedési területeket hoznak létre.
A PwC szerint ebbe a trendbe illeszkedik, hogy a tech-óriások a közelmúltban nyitottak az atomenergia-felhasználás felé. Ez az MI és az éghajlatváltozás összetett kölcsönhatását tükrözik.
A vezérigazgatók 40 százaléka szerint cégük az elmúlt öt évben legalább egy új ágazatban kezdett versenyezni.
A vezérigazgatók szerint a következő ágazatok felé mozdulnak el:
- üzleti szolgáltatások (új versenytársakkal a technológia, a távközlés és a média területén)
- egészségügyi szolgáltatások (új versenytársakkal a biztosítás, a technológia és a távközlés területén)
- fogyasztói piacok (új versenytársakkal a gyógyszeripar, a bankszektor és a média területén)
(Kép: Unsplash.com/Michael)