Képek: IEEE Spectrum
Az önvezető járművek drasztikusan csökkenthetik a végzetes kimenetelű közúti balesetek számát. Ha pedig világos képet tudunk alkotni arról, hogy mi és miért működik rosszul, könnyebb lesz a mérnökök munkája, folyamatosan javíthatják, finomhangolhatják az önvezető technológiát.
Ha a fejlődés a vártak szerint megy végbe, ritkák lesznek, kevesebb és kisebb következményekkel járnak majd a balesetek.
Adat, adat, adat
Eseményadat-rögzítők, más néven fekete dobozok már évtizedekkel ezelőtt bekerültek a közúti járművekbe, így értékelhető például a biztonsági légzsákok teljesítménye. Manapság viszont az Egyesült Államokban forgalomba kerülő új járművek kilencvenkilenc százaléka olyan paramétereket is rögzít, mint a sebesség, a felgyorsulás vagy a fékezés.
2024-ben ezek mérése az Európai Unióban forgalmazandó járművekben szintén kötelező lesz. A fekete dobozokat egy új korszak elvárásainak megfelelően frissítik.
Az amerikai Villamos és Elektronikai Mérnökök Intézete (Institute of Electrical and Electronics Engineers, IEEE) irányelveket dolgozott ki és publikált önvezető közúti járművek teljesítményét mérő belső, fedélzeti eszközökhöz, használatukhoz.
Repülőgépekhez hasonlóan, autók és teherautók is esemény adatrögzítökkel egyik pillanatról a másikra veszik fel a járművek „viselkedését.” Ha karambol, baleset történik, a rögzített anyagok alapján vizsgálják ki, és állapítják, meg, hogy hibázott-e a jármű.
Az új specifikáció a hármas és magasabb autonómiaszintű járművekre vonatkozik. Ezek maguk is képesek vezetni, de előfordulhat, hogy humán sofőrnek kell átvennie a kormányt. Az automatizált vezetési funkcióhoz e célra kidolgozott rögzítővel kell rendelkezniük.
Hogyan működik a fekete doboz?
A munkacsoport még idén ősszel összeül, hogy megvitassák a lehetséges további felülvizsgálatokat. Olyan témákkal terveznek foglalkozni, mint a felvett adatok biztonsága és a hozzáférési protokollok.
A fekete doboz naplózza, ha a jármű önvezető funkciója be van kapcsolva, vagy ha kikapcsolták, ha a vezető tevékenysége például fékezésnél vagy a kerék elfordításával felülírja az autóét. Akkor is naplóz, ha a jármű elhagyja a sávját, vészhelyzeti manőverezésbe kezd, vagy fejez be, ha komolyan meghibásodik, vagy összeütközik egy másik objektummal. A minimális naplóbejegyzés egy eseményt, az esemény okát, idejét és másodpercre pontos időbélyegzőjét tartalmazza. A rögzített adatokhoz való hozzáférést buherálásbiztos elektronikus zár korlátozza.
Minél több autonóm vezetőrendszer lesz az utakon, annál nagyobb a biztonság miatti félelem – pedig ezek a rendszerek kevesebbet hibáznak, mint az ember. Az események adatait rögzítő fekete dobozokból viszont kiderülnek a hibák, amelyekből hatóság, gyártó és fogyasztó fekete-fehéren megtudja, mennyire volt vétkes az önvezető technológia.
A szabványok bevállalása ugyan önkéntes, az IEEE megoldásait azonban hagyományosan nagyon sokan átgondolják, követik, használják.