Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Európába jön a Pony.ai robottaxija is

A Pony.ai pénteken bejelentette, hogy - a Stellantisszal együttműködésben - önvezető taxikat kezd tesztelni Európában.

A kínai robotaxi-vállalat és a hollandiai székhelyű konszern közös tesztjei a következő hónapokban indulnak Luxemburgban, a Pony.ai európai részlegénél. 

Európai terjeszkedés már 2026-tól

A jövő évtől kezdődően a vállalatok “fokozatos bevezetést” terveznek európai városokban – írta a CNBC.

A Pony.ai biztosítja az önvezető szoftvert, míg a Stellantis az elektromos járműveket adja – kezdve a Peugeot e-Traveller modellel.

A Stellanis ernyője alatt olyan további márkák találhatók, mint a Chrysler, a Citroën és a Jeep. 

A robotaxik tömeges bevezetése helyi, nyilvános utakon zajló tesztekkel indul. A próbajáratok célja, hogy biztonsági hátteret teremtsenek a szabályozói engedélyek megszerzéséhez.

A valós körülmények között végzett tesztelés során a biztonsági, teljesítménybeli és a szabályozási megfelelőség igyekeznek igazolni.

Ahogy az engedélyeket megkapják, 2026-tól fokozatosan kiterjesztenék a szolgáltatást más európai városokra is.

Eseménydús hét a robottaxi-piacon

A Stellantis mérnöki és technológiai vezérigazgatója a közleményben dicsérte a Pony.ai kiemelkedő technikai szakértelmét. Ned Curic hozzátette: az autógyártó már olyan rendszereket épített, amelyek alkalmasak az önvezető technológia integrálására.

A világon az elsők között amerikai és kínai nagyvárosokban engedélyezték a helyi cégek számára, hogy nyilvános robotaxi-szolgáltatásokat üzemeltessenek.

Az elmúlt évben a Pony.ai és a Stellantis fokozta erőfeszítéseit a közel-keleti és európai terjeszkedés érdekében.

A héten egyébként az amerikai robotaxi-üzemeltető Waymo is bejelentette, hogy tesztjáratokat indít Londonban. A szolgáltatást jövőre indítanák el a brit fővárosban.

A Pony.ai és kínai riválisa, a WeRide egyaránt rendelkezik amerikai bejegyzésű cégekkel. A két vállalat e héten kapta meg a kínai szabályozói engedélyt arra, hogy részvényeiket kettős tőzsdei bevezetéssel Hongkongban is forgalomba hozzák.

Kishaszonnal indulnának

A partnerség kezdetben a kis haszongépjárművekre összpontosít. E szegmensben a Stellantis – a Pro One márkán keresztül – vezető pozíciót tölt be Európában.

A Stellantis kishaszon-portfóliója lehetővé teszi a különböző európai mobilitási igényekhez szabott, rugalmas skálázási megoldásokat. 

Méretük, sokoldalúságuk, az üzemeltetési költségek és hatékonyságuk ideálissá teszi őket a sokoldalú alkalmazásokra. Eszerint kompakt robotaxikat éppúgy üzemeltethetnek, ahogy nyolc fő szállítására alkalmas furgonokat.

A sofőr nélküli járművek alapjaiban változtathatják meg a városi közlekedést – állítja Ned Curic. Nem csak biztonságosabb, de megfizethetőbb lehetőségeket is kínálnak a közösségek számára. 

“E vízió megvalósításához fejlesztettük ki a Stellantis AV-Ready platformjait” – mondta a vezérigazgató. 

A Stellantis AV-Ready Platform egy fejlett, a SAE 4-es szintű képességek támogatására felkészített rendszer. A platform olyan kulcselemeket nyújt, mint a rendszerek redundanciája és a fejlett szenzorkészletekkel való kompatibilitás az autonóm vezetési szoftver integrációjához. 

Németország és az Egyesült Királyság a fő célpiacok

Több globális szereplő is kinyilvánította már ambícióit robotaxi-szolgáltatás európai bevezetésére.  Ennek érdekében az együttműködési megállapodások szinte mindennaposak. 

Ilyen például az amerikai Lyft és kínai Baidu partnersége: a két cég ugyancsak jövőre indítaná el robotaxi-flottáját Németországban és az Egyesült Királyságban.

A már ismert amerikai “robotaxi”-úttörő, a Waymo a héten közölte, hogy Londonban tervezi első európai kereskedelmi szolgáltatását 2026-ban.

(Kép: Pony.ai)

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!