A kínai robotaxi-vállalat és a hollandiai székhelyű konszern közös tesztjei a következő hónapokban indulnak Luxemburgban, a Pony.ai európai részlegénél.
Európai terjeszkedés már 2026-tól
A jövő évtől kezdődően a vállalatok “fokozatos bevezetést” terveznek európai városokban – írta a CNBC.
A Pony.ai biztosítja az önvezető szoftvert, míg a Stellantis az elektromos járműveket adja – kezdve a Peugeot e-Traveller modellel.
A Stellanis ernyője alatt olyan további márkák találhatók, mint a Chrysler, a Citroën és a Jeep.
A robotaxik tömeges bevezetése helyi, nyilvános utakon zajló tesztekkel indul. A próbajáratok célja, hogy biztonsági hátteret teremtsenek a szabályozói engedélyek megszerzéséhez.
A valós körülmények között végzett tesztelés során a biztonsági, teljesítménybeli és a szabályozási megfelelőség igyekeznek igazolni.
Ahogy az engedélyeket megkapják, 2026-tól fokozatosan kiterjesztenék a szolgáltatást más európai városokra is.
Eseménydús hét a robottaxi-piacon
A Stellantis mérnöki és technológiai vezérigazgatója a közleményben dicsérte a Pony.ai kiemelkedő technikai szakértelmét. Ned Curic hozzátette: az autógyártó már olyan rendszereket épített, amelyek alkalmasak az önvezető technológia integrálására.
A világon az elsők között amerikai és kínai nagyvárosokban engedélyezték a helyi cégek számára, hogy nyilvános robotaxi-szolgáltatásokat üzemeltessenek.
Az elmúlt évben a Pony.ai és a Stellantis fokozta erőfeszítéseit a közel-keleti és európai terjeszkedés érdekében.
A héten egyébként az amerikai robotaxi-üzemeltető Waymo is bejelentette, hogy tesztjáratokat indít Londonban. A szolgáltatást jövőre indítanák el a brit fővárosban.
A Pony.ai és kínai riválisa, a WeRide egyaránt rendelkezik amerikai bejegyzésű cégekkel. A két vállalat e héten kapta meg a kínai szabályozói engedélyt arra, hogy részvényeiket kettős tőzsdei bevezetéssel Hongkongban is forgalomba hozzák.
Kishaszonnal indulnának
A partnerség kezdetben a kis haszongépjárművekre összpontosít. E szegmensben a Stellantis – a Pro One márkán keresztül – vezető pozíciót tölt be Európában.
A Stellantis kishaszon-portfóliója lehetővé teszi a különböző európai mobilitási igényekhez szabott, rugalmas skálázási megoldásokat.
Méretük, sokoldalúságuk, az üzemeltetési költségek és hatékonyságuk ideálissá teszi őket a sokoldalú alkalmazásokra. Eszerint kompakt robotaxikat éppúgy üzemeltethetnek, ahogy nyolc fő szállítására alkalmas furgonokat.
A sofőr nélküli járművek alapjaiban változtathatják meg a városi közlekedést – állítja Ned Curic. Nem csak biztonságosabb, de megfizethetőbb lehetőségeket is kínálnak a közösségek számára.
“E vízió megvalósításához fejlesztettük ki a Stellantis AV-Ready platformjait” – mondta a vezérigazgató.
A Stellantis AV-Ready Platform egy fejlett, a SAE 4-es szintű képességek támogatására felkészített rendszer. A platform olyan kulcselemeket nyújt, mint a rendszerek redundanciája és a fejlett szenzorkészletekkel való kompatibilitás az autonóm vezetési szoftver integrációjához.
Németország és az Egyesült Királyság a fő célpiacok
Több globális szereplő is kinyilvánította már ambícióit robotaxi-szolgáltatás európai bevezetésére. Ennek érdekében az együttműködési megállapodások szinte mindennaposak.
Ilyen például az amerikai Lyft és kínai Baidu partnersége: a két cég ugyancsak jövőre indítaná el robotaxi-flottáját Németországban és az Egyesült Királyságban.
A már ismert amerikai “robotaxi”-úttörő, a Waymo a héten közölte, hogy Londonban tervezi első európai kereskedelmi szolgáltatását 2026-ban.
(Kép: Pony.ai)