Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Ennyi volt, nem lesz több politikai hirdetés a Facebookon

Októbertől leállítja a politikai hirdetések megjelenítését a Meta az Európai Unióban. A társaság tájékoztatása szerint a tiltás valamennyi, az EU-ban működő platformját érinti.

A Meta 2025 októberétől nem engedélyezi többé a politikai hirdetéseket az Európai Unióban működő platformjain.

Mélyütés a kampánymenedzsereknek

A Meta döntését az EU új, “megvalósíthatatlan” átláthatósági szabályaival indokolta – írta az Engadget. 

A közösségimédia-óriás állítása szerint “nehéz döntést” hozott. Emellett pénteken kiadott közleményében megjegyezte, az EU-ban hamarosan életbe lépő, a politikai hirdetések átláthatóságáról és célzásáról szóló (TTPA) rendelet 

“jelentős működési kihívásokat és jogi bizonytalanságokat” eredményez.

Csak a nép hangja

Ahogy eltűnnek a Facebookról, az Instagramról a szponzorált politikai üzenetek, egyedül a felhasználók hangja hordozhat majd ilyen témájú üzeneteket, felhangokat.

Október elejétől kezdődően ugyanis az EU-ban a Meta platformjain – így a Facebookon, az Instagramon – a felhasználók nem fognak politikai vagy választási hirdetésekkel találkozni. 

A Meta szerint jelenleg csak azok az egyének vagy szervezetek helyezhetnek el ilyen hirdetéseket, akik hitelesítési folyamaton mennek keresztül – igazolva személyazonosságukat. 

Az ilyen hirdetéseken meg kell jelölni azt is, ha valaki fizetett érte. Emellett a hirdetés költségeiről nyilvános információkat is közzé kell tenni.

Túlkorlátozó uniós szabályozás

A Meta szerint a TTPA szabályozás túlzottan korlátozza a hirdetések célzását és kézbesítését. Ez pedig “vállalhatatlan bonyolultságot” teremt a hirdetők számára. 

Az EU a szabályozást azért vezette be, hogy kezelje a választásokba történő külföldi beavatkozással kapcsolatos aggodalmakat. Brüsszel szerint az információk manipulálásának lehetősége befolyásolhatja a szavazók döntéseit.

A Meta szerint az új szabályozás számos feltételt is megfogalmaz a személyes adatok feldolgozásával kapcsolatban. Amellett, hogy előírja a politikai hirdetések címkézését, forrásuk és céljuk feltüntetését – amit egyébként a cég már most is alkalmaz.

A TTPA előírásai szerint emellett az EU-n kívüli szponzorok nem helyezhetnek el politikai hirdetéseket egy választás vagy népszavazás előtt három hónappal.

Ingyen politikát mindenkinek!

A szabályozás miatt a felhasználók kevésbé releváns hirdetésekkel találkoznak majd – állítja a Meta. Arra is felhívták a figyelmet, hogy a döntéshozók számára jelezték a személyre szabott hirdetésekkel kapcsolatos aggályokat. 

A döntése kizárólag az EU-ra vonatkozik. Az uniós tagállamokban élő Meta-felhasználók – politikusokat is beleértve – továbbra is posztolhatnak és megoszthatnak politikai tartalmakat, amennyiben nem fizetett hirdetés formájában teszik ezt.

A Meta mellett a tech- és médiavilág más szereplői is kifejezték nemtetszésüket az EU-s szabályozás kapcsán. 

A Google például már tavaly leállította az EU-n belüli politikai üzenetek – köztük a YouTube-on megjelenő hirdetések – értékesítését. A Google ezzel elkerülte a 2019-ben ellene felhozott “visszaélés-szerű” online reklámgyakorlatok miatt kilátásba helyezett bírságokat.

Idehaza különösen fájni fog

Mint arra a Lakmusz.hu egy tavalyi elemzése is rámutatott, Magyarország élenjárónak számít a politikai hirdetések közlésében. A tavaly tavasszal közölt megállapítások szerint – Németország után – Magyarországon költötték a második legnagyobb összeget politikai vagy választási hirdetések közzétételére az unió 27 tagállamából. 

Ráadásul, a lakosságszámhoz viszonyítva a politikai célú hirdetések ráfordításai messze Magyarországon voltak a legmagasabbak.

Szintén a Lakmusz közölte, hogy a top tíz magyar hirdető listáját a Megafon és a Fidesz vezeti. A lap által elemzett időszakban a Fidesz és az influenszer-hálózat többet költött, mint számos uniós országban az összes politikai hirdető együttvéve.

(Kép: Unsplash/Brian Wertheim)

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!