Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

„Eltűnőben van a Black Friday láz, és ebben az eladók is ludasok” – interjú az Ecommerce Hungary Egyesület elnökével

MEGOSZTÁS

Míg 5-6 éve a Black Friday körüli felhajtás és dömpingakciók ezreket ültettek az internet elé – várva az éjfélt követő leárazásokat –, addig az elmúlt néhány évben elmúlni látszik a varázs. De vajon mi áll a visszaesés hátterében? Mekkorára zsugorodott a kosárérték és ha vásárlunk, akkor mi az, amit biztosan nem hagyunk az online shopban?

A Black Friday kapcsán Zabari Istvánnal, az Ecommerce Hungary Egyesület elnökével beszélgettünk, aki a lehető legélesebb képet adta a magyar piacra és az e-kereskedelem ezen kiemelt időszakáról.

Ma már nehezen beszélhetünk Black Fridayről, mert sok webáruház esetében egész novemberben tart. Ez hogyan változtatja meg a vásárlói szokásokat?

Az első igaz Black Friday-es évek adataihoz viszonyítva minden tagunk konverzió adatán látszik, hogy a kampánycsúcs konverziók folyamatosan csökkennek. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók jellemzően nem egyetlen napra időzítik vásárlásaikat.

Az látszik az adatokból, hogy a novemberi hónapot magas fogyasztói várakozás előzi meg, de az emelkedett konverzió nem tüskeszerű, hanem egy akár decemberig átnyúló egyenletes, magasabb érték. Vélhetően ebben a kereskedők is ludasok, mert többen minden bőrt le akartak húzni a Black Friday szó varázsáról. Ugyanakkor logisztikailag ez az egészségesebb, mint az egy napra eső akár több heti csomagszám, amit aztán sem a webshopok, sem a futárok nem tudnak feldolgozni. Így egyenes az út a vevői elégedettlenséghez.

A nominális jövedelem értéke folyamatosan csökken. Látszik visszafogottság a költekezésben? 

Igen, mind a konverziós adatokon, mind az átlagkosarakon látszik, hogy sajnos a vásárlók kisebb összeget tudnak költeni a szezonban. Sokkal jobban megfontolják a vásárlást.

Az emelkedő logisztikai költségek mellett egyre kevésbé vállalható az ingyenes szállítás, különböző extrákkal, úgy mint egy átlagos kiscsomag kézbesítése SMS előjelzéssel, értékbiztosítással, utánvét kezeléssel. Ezeket a legnagyobb csomagszámú webshopok sem tudják belföldön megúszni 1300-1500 Ft alatt.

Ugyanakkor évek óta egyre több olyan vásárlás történik, ahol az összeg pár száz forinttal meghaladja az ingyenes házhoz szállításhoz szükséges limitet. Ez arra utal, hogy a vásárlók tudatosabban költekeznek, hogy elérjék az ingyenes szállításhoz szükséges értékhatárt, de a költekezés visszafogásának is jele lehet.

A tavalyi Black Friday alatt befolyt összeg hány százaléka volt az éves, webshopokban zajló kiskereskedelmi forgalomnak?

Az utóbbi években az tapasztaljuk, hogy a Fekete Péntek folyamatosan húzódik szét. 3-4 éve 1-1 nap volt, utána 1 hét, majd 2 hét, 2023-ban már 3 erős novemberi hetünk volt.

Ha számszerűsíteni szeretnénk, akkor a béke időbeli heti árbevétel 2-szerese jön be a novemberi Black Friday heteiben. Érdekesség, hogy utoljára 2020-ban volt novemberben a legerősebb forgalmú hét, 2021-től már inkább decemberben van.

Vannak kategóriák, ahol kimagasló az év végi szezon a Growww Digital 300+ régióbeli (főleg magyar) e-kereskedő adatain alapuló piaci trendjei alapján.

A vásárlók kisebb összeget tudnak költeni a szezonban, sokkal jobban megfontolják a vásárlást

Átlagosan mennyi volt a kosárérték 2023-ban és mire számítanak 2024-ben?

Számszerű adat erősen szektorfüggő. Az sajnos elmondható, hogy év-év összevetésben minden szektorban csökkent a kosárérték, a vásárlóerő csökkenésének és az érintett szektorokban a távolkeleti vevőszerző dömping áraknak köszönhetően, mely fenntarthatósága egyértelműen kétséges.

De átlagosan bruttó 20 000 Ft alatti összegről beszélhetünk.

Mik az igazi slágertermékek? Átlagosan mire költenek tech/IT eszközök kapcsán a vásárlók?

A mostani Black novemberben is, mint mindig kiemelkedő forgalma van számítástechnikai fronton a gamer kiegészítőknek, például gamer egér, gamer fejhallgató, gamer monitor stb.

Más területeken az újdonságoknak, a klasszikus karácsonyi ajándékoknak, illetve egyre inkább az ismert márkáknál jobb ár/érték arányú saját márkák forgalmának növekedése látható.

Érdekes trend egyre több kereskedelmi területen, a műszaki számítástechnikai termékeknél is a felújított laptopok, számítógépek eladásának rekordszámú növekedése. Azt látjuk, hogy a felújított műszaki termékek vásárlása – nagyon helyesen – már nem ciki, hanem egy nagyon tudatos fogyasztói szokás változás, amely természetesen csökkenti év-év alapon az átlagkosarak összegét.

Milyen tech/elektronikai eszközöket vásárolnak előszeretettel az emberek?

Nagyon felkapottak most laptop, tablet és telefon kiegészítők és tartozékok, pl. töltők, külső akkuk, kábelek. Meglepően nagy a kereslet olyan elfeledett dolgokra, mint például a külső USB-s DVD író.

Jellemzően a szezonban jól fogynak a különböző laptop tokok, táskák, hátizsákok is, melyek hasznos ajándékok lehetnek.

Tagjaink adatai alapján a klasszikus tavalyinál eggyel nagyobb TV, eggyel újabb mobiltelefon vásárlás ugyan természetesen jelen van, de a lendülete a vásárlók elkölthető összegének köszönhetően csökken.

 

(Kép: unsplash, pexels)

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!