A Tesla ugyan kifinomult, de csak részben automatizált vezetési rendszert kínál, amelyet az Egyesült Államokban Full Self-Driving (FSD) opcióként forgalmaznak. Kínában a Tesla rendszerét már átkeresztelték és “intelligens vezetés-támogatás” funkcióként ismerik.
Automatizált apró betű
Az FSD kamerákat és szoftvereket használ, hogy intelligens funkciókat tegyen elérhetővé. Ilyenek az automatikus navigáció – autópályákon és városi utcákon -, vagy az automatikus fékezés és lassítás a közlekedési lámpák és stop-táblák észlelésekor.
A Tesla felhasználói kézikönyve figyelmezteti is a sofőrt, hogy az FSD funkció megköveteli, hogy mindig az útra figyeljen. A Tesla-tulajdonosok azonban gyakran figyelmen kívül hagyják az apró betűt, és a rendszert kéz nélkül használják.
A Tesla részben automatizált vezetési rendszerei számos vitát és közbiztonsági aggályokat is kiváltottak. Főként azok után, hogy több, sérüléssel járó vagy éppen halálos kimenetelű ütközés is bekerült a hírekbe. A CNBC beszámolója szerint főleg olyan esetekről van szó, amikor a Tesla alapkivitelű Autopilot vagy prémium FSD rendszere aktív használatban volt.
Bár szakértők is elismerik, hogy az FSD sok mindent elképesztően jól csinál, de ha a rendszer “megbicsaklik”, akkor a sofőr megölhet valakit, vagy önmagában is kárt tehet.
Tele van a padlás
A Teslán még soha nem volt ekkora nyomás, hogy felgyorsítsa a technológia-fejlesztést és teljesítse Musk régóta halogatott ígéreteit.
Musknak a DOGE élén végzett munkája, valamint politikai megnyilvánulásai hatalmas visszhangot váltottak ki és a Tesla márka megítélésére is hatással voltak.
Tiltakozások, bojkottok, vandalizmus – az elmúlt hónapokban mindezek megtapasztalhatta az autógyártó. Sok potenciális Tesla-vásárló pedig más márkák felé fordult. Mindeközben a jelenlegi Tesla-tulajdonosok rekordmennyiségben adják el járműveiket.
A Tesla részvényei az idei első három hónapban 36 százalékkal estek, ez 2022 óta a legmeredekebb csökkenés. Valamint a harmadik legnagyobb a cég 2010-es tőzsdei bevezetése óta. A Tesla emellett 336 681 járművet szállított ki az idei első negyedévben, ami 13 százalékos csökkenés éves bázison. Az év nem indult jól a gyártónak Európában sem – itt az új kiszállítások jóval meredekebben estek, mint az Államokban.
A robottaxi az egyetlen reménysugár?
A Teslától idén a texasi Austinban várható termékbemutató és a robotaxi debütálása talán némi életet csalhat a befektetői hangulatba. És remélhetőleg a részvényárfolyamra is jótékony hatással lehet.
A Tesla legutóbbi eredménybeszámolóján Musk azt ígérte a befektetőknek, hogy a Tesla júniusban végre elindítja vezető nélküli fuvarmegosztó szolgáltatását Austinban.
A CNBC többhónapos kutatást végzett, hogy a vállalat FSD-technológiája közel jár-e a robotaxizásra is alkalmas kiadáshoz. Egy szakértő a médiacsoportnak úgy nyilatkozott, hogy a Tesla rendszerének “mindenképpen van még mit fejlődnie”. Viszont az a fejlődés, amit az elmúlt három évben produkáltak, “egészen őrületes”.
Vannak azonban szkeptikus hangok is. A Telemetry piackutatási alelnöke szerint nincs semmilyen bizonyíték arra, hogy az FSD júniusra készen álljon a felügyelet nélküli használatra. A szakértő szerint az FSD különösen nappali körülmények között nagyon jól működik, majd az élményt szinte megmagyarázhatatlan meghibásodások rombolják le. Ezek a “forgatókönyvek” pedig kiszámíthatatlanok és veszélyesek.
A nagy rivális már a kanyarban van
A Zoox, az Amazon autonóm járművekkel foglalkozó egysége megkezdte egy kisebb flottára való, “utánszerelt” tesztjármű telepítést Los Angelesben – írta a TechCrunch. Ugyan a Jeff Bezos érdekkörébe tartozó cég akciója első ránézésre szerény lépésnek tűnhet. Mégis jelentős abból a szempontból, hogy a vállalat még az idén nyilvános fuvarokat kínálna Las Vegasban és San Franciscóban.
A Zoox ezzel már hat városban van jelen, és megfelelő teszteredményekkel már adottak lehetnek a jövőbeli robotaxi szolgáltatás alapjai. A rivális Waymóval ellentétben, amely már most is kínál fizetős robotaxi fuvarokat Los Angelesben, a Zoox még a kezdeti szakaszban van.
A mostani “bevetésben” a Zoox önvezető technológiájával felszerelt, kézi vezérlésű Toyota Highlandereket küldenek ki, hogy térképadatokat gyűjtsenek a nyáron esedékes, szélesebb körű autonóm tesztelés előtt Los Angelesben.
A Zoox jelenleg több városban teszteli autonóm járműveit – mind a Highlander tesztflottát, mind a kormánykerék és pedálok nélkül készült, kifejezetten erre a célra kifejlesztett robotaxikat. A Zoox kiterjesztette azokat a területeket, ahol a célzottan épített robotaxikat tesztel – emberi vezető nélkül – a közutakon. Ilyen tesztek zajlanak Foster Cityben, San Franciscóban és Las Vegasban. A vállalat Austinban, Miamiban és Seattle-ben is tesztel Highlanderekkel, biztonsági (humán) operátorral a volán mögött.
A kaliforniai terjeszkedés előtt néhány héttel a Zoox szoftvervisszahívást adott ki 258 járműre az autonóm vezetési rendszerének váratlanul keményen fékezése miatt.
Eddig a Waymo az egyetlen cég, amely autonóm járművekkel kínál fizetős fuvarokat az Egyesült Államokban. Az Alphabet tulajdonában lévő vállalat célja, hogy a következő két évben kereskedelmi szolgáltatást indítson Atlantában, Miamiban és Washingtonban.
(Kép: unsplash.com/Maxim)