A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb átalakulását készíti elő a légiközlekedésben. A szakmai szervezet szeretné ugyanis megszüntetni a papíralapú beszállókártyákat és jelentősen átformálná a check-in folyamatot is.
Az általunk ismert világ vége
Az eddig ismert és használt papíralapú beszállókártya helyett az utasok egy, az okostelefonjukon tárolt digitális utazási igazolványt használhatnának. Ez azt is jelentené, hogy az utasok arcfelismerés segítségével közlekedhetnének a repülőtereken.
Az ICAO a globális légiközlekedési szabványokat meghatározó ENSZ-ügynökség által kifejlesztett digitális igazolványt ugyanis az arcfelismeréssel együtt használna a fizikai személyazonosítók helyettesítésére a repülőtér egész területén. A csomagfeladástól a beszállókapukig.
Az utasok a telefonjukra tölthetnék le az “utazási igazolványt”, amely automatikusan frissül, ha bármilyen változás történik – például ha késik egy gép vagy, ha netán törölnek egy járatot.
A ma már nem túl futurisztikus, mégis újszerű megoldás kísérletei már megkezdődtek.
A DTC programját már élesben tesztelik Finnországban, a kísérletben pedig a repülőterek is részt vesznek.
A szingapúri Changi kibővítette biometrikus sávjait, az amszterdami Schipholnál pedig már 2019 óta adott az arcfelismerő technológia. Egyes kiválasztott járatokon már régóta használják ezt a beszálláshoz.
A légtér digitalizációja
A légitársaságok is elkezdték felkarolni a digitalizációt. A Ryanair már novemberben bejelentette, hogy a papír beszállókártyák megszüntetését tervezi.
A légitársaságok és a repülőterek igyekeznek racionalizálni működésüket és csökkenteni költségeiket. Különösen, hogy az utazási kedv a járvány vége óta világszerte növekszik.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légi utasok száma 2040-re várhatóan megduplázódik, és eléri a nyolcmilliárdot. Ez a növekedés nyomást gyakorol a repülőterekre is, hogy hatékonyabban adminisztrálják az utasokat. Erre a kihívásra a digitális személyazonosító igazolványok jelentenek megoldást.
Mint arra a Euronews cikkében rámutat, a technológia fejlesztések egy másik motivációja nem más, mint a biztonság.
Az ICAO szerint az új rendszer segíthet a személyazonossággal kapcsolatos csalások és az emberkereskedelem visszaszorításában, mivel megbízhatóbb megoldást jelent az utasellenőrzésre.
A biometrikus adatok használata nagyobb pontosságot ígér, mint amit a papíralapú dokumentáció önmagában biztosítani képes.
Valérie Viale, az Amadeus utazási technológiai vállalat termékmenedzsment igazgatója szerint az elektronikus jegyrendszer 2000-es évek eleji bevezetése óta a legnagyobb változások előtt állunk.
“Az iparág most úgy döntött, hogy itt az ideje modern rendszerekre váltani” – jelentette Viale.
Van választásunk
Az ICAO tervei szerint a beszállókártyák kivezetése csak a technológiai reform kezdetét jelentené. A jövőben a fizikai útlevelektől is megszabadulnának.
Bár a digitalizáció az utazók kényelmét szolgálja, nem mindenki ért teljesen egyet a változásokkal. A kritikusok aggályokat fogalmaztak meg a magánélet védelmével, a megfigyeléssel és az adatbiztonság megsértésével kapcsolatban. Mások az alkalmazott technológiák átláthatóságának hiányát kifogásolják.
Az Amadeus igyekszik megnyugtatni az utazókat, hogy újonnan kifejlesztett rendszere kifejezetten védi az utasok adatait. Vagyis bármely “érintkezési ponton” – mint a csomagfeladás vagy a biztonsági ellenőrzés – a használat után 15 másodpercen belül törlik az utasadatokat.
Az ICAO kitart amellett, hogy a digitális utazási igazolvány kifejlesztése továbbra is mindenki számára opcionális marad. Vagyis, aki szeretné nyugodtan megtarthatja útlevelét és beszállókártyáit. De hogy azokat évek múlva is használhatja, arra már nincs garancia.
(Kép: unsplash.com/Markus Winkler)